TNS NIPO

Foto

Publicaties TNS NIPO onderzoek

22 mei 2007

Waardering dienstverlening gemeenten toegenomen
Gemeenten verbeteren met name de 'beleving' van de publieksbalies

De gemiddelde waardering van de dienstverlening bij Nederlandse gemeentehuizen is aanzienlijk toegenomen. Burgers waarderen met name de fysieke aspecten (bereikbaarheid, openingstijden, privacy) van de publieksbalies beter dan in 2006. Dit alles ondanks een stijging van de gemiddelde wachttijd bij de balies. Dit blijkt uit het klanttevredenheidsonderzoek dat TNS NIPO uitvoerde, in opdracht van Benchmarking Publiekszaken.

Met de menselijkheid zit het wel goed
Ten opzichte van vorig jaar worden vooral de openingstijden (van een 7,0 naar een 7,3), de bereikbaarheid (van 7,4 naar een 7,7) en de privacy (van 7,1 naar 7,3) beter gewaardeerd. De `menselijke' kant van de dienstverlening was in de voorgaande jaren al op orde, maar ook nu worden weer hoge cijfers genoteerd voor vriendelijkheid (8,2), deskundigheid (8,0), uiterlijke verzorging (8,0) en inlevingsvermogen (7,9) van de baliemedewerker. Alleen de waardering voor de tijd die het duurt voordat de klant weer buiten staat (doorlooptijd: van 7,9 naar 7,8) en het prijskaartje (prijs: van 6,1 naar 6,0) zijn licht gedaald ten opzichte van 2006. Gemiddeld zien we echter dat de dienstverlening op onderdelen gestaag verbetert: met 0,07 procentpunt per jaar. Een aanzienlijke stijging op een tienpuntsschaal.

Langere wachttijd, toch hogere waardering
De gemiddelde wachttijd die bezoekers ervaren, is gestegen van ruim zeven naar negen minuten. Toch is de tevredenheid over de wachttijd licht gestegen (van een 7,6 naar een 7,7). Kennelijk wordt het wachten door de gemeenten aangenamer gemaakt voor de bezoeker met zogenaamde `wachtverzachters' (een prettiger entree, koffie & thee, afleiding door lectuur en videoschermen met informatie) of stellen bezoekers zich van te voren in op een langere wachttijd.

TNS NIPO voerde voor de vierde achtereenvolgende keer het klanttevredenheidsonderzoek in het kader van Benchmarking Publiekszaken uit. Deze keer voor tachtig gemeenten en voor het eerst ook voor de vier grote steden (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht). De tachtig gemeenten vertegenwoordigen bijna de helft van alle inwoners van Nederland.
Ruim 13.000 baliebezoekers werkten mee aan het onderzoek.

E7271 | Methode: face-to-face exit-interviews. Het veldwerk vond plaats van 16 t/m 27 april 2007. Aantal respondenten: 13.279.

Bij publicatie of verspreiding de bron TNS NIPO vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Peter Kanne (tel: 020 522 59 24) of Sergio van Keulen (tel: 020 522 55 141356).