Gemeente Heemskerk
dinsdag, 22 mei 2007
Heemskerk aangesloten op DigiD
HEEMSKERK - Vanaf dinsdag 22 mei kunnen mensen met een
DigiD-inlogcode (spreek uit: 'die-gie-dee') voor negen diensten
terecht bij de gemeente Heemskerk. De invoering van DigiD is een
uitbreiding van het huidige digitaal loket op de website en biedt
de mogelijkheid om meer producten online aan te bieden. De nieuwste
aanwinst die via www.heemskerk.nl wordt opengesteld is het
aantekenen van bezwaar tegen een besluit van het bestuur (op grond
van de Algemene wet bestuursrecht).
DigiD staat voor Digitale Identiteit; het is een gemeenschappelijk
systeem waarmee de overheid op internet de identiteit van een burger
kan verifiëren. Op aanvraag verstuurt DigiD hiervoor een inlogcode.
Voortaan is één inlogcode voldoende om gebruik te maken van
elektronische diensten van steeds meer overheidsinstellingen.
Voor meer informatie over DigiD en de aanvraag van een inlogcode:
www.digid.nl
DigiD Heemskerk
Voor de komst van DigiD bood Heemskerk al verschillende diensten aan
via het digitaal loket. Om de identiteit van de aanvrager vast te
stellen werd gebruik gemaakt een verificatie van het sofi-nummer én
het nummer uit een identiteitsbewijs. Omdat nog niet iedereen een
DigiD-inlogcode heeft, blijft deze dienst voorlopig bestaan. Op
termijn zal DigiD deze geheel gaan vervangen.
Mensen die een DigiD-inlogcode hebben, kunnen via www.heemskerk.nl
terecht voor de volgende diensten:
* Verhuizing doorgeven
* Vertrek buitenland doorgeven
* Een uittreksel/afschrift uit de burgerlijke stand aanvragen
* Een uittreksel/afschrift uit de gemeentelijke basisadministratie
aanvragen
* Een automatische incasso voor gemeentelijke belastingen aanvragen
* Een kopie van een Ozb-aanslag aanvragen
* Een kopie van een Woz-beschikking aanvragen
* Bezwaar indienen
Onder www.heemskerk.nl/digid staat een korte introductie over DigiD en
zijn verwijzingen naar de aanvraagformulieren opgenomen. Door op de
link van een formulier te klikken, wordt een nieuwe website geopend
waar de verificatie met DigiD plaatsvindt. Met de juiste inloggegevens
zal vervolgens het gekozen aanvraagformulier verschijnen. Als de
aanvraag volledig is ingevuld en gecontroleerd, wordt deze naar de
gemeente gestuurd en in behandeling genomen. De aanvrager krijgt een
eigen exemplaar van de aanvraag per e-mail. Het resultaat of de
reactie wordt zo spoedig mogelijk toegezonden.
---