Om de luchtkwaliteit in Rotterdam te verbeteren, wil het College in de
binnenstad een milieuzone voor vrachtauto's in voeren.
Dit betekent dat vanaf half september alleen vrachtauto's die aan
bepaalde milieueisen voldoen, de binnenstad in mogen. De milieuzone is
één van de maatregelen uit de Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit.
Milieueisen
Vrachtauto's die de binnenstad in willen, moeten voldoen aan
milieueisen voor uitstoot van fijnstof en stikstofdioxide. Deze zijn
gekoppeld aan de Euronormering voor motoren van vrachtauto's. In de
milieuzone zijn alleen vrachtauto's toegestaan die voldoen aan de Euro
4 en Euro 5 norm. Vrachtwagens die voldoen aan de Euro 2 of 3 norm
mogen alleen de milieuzone in als ze een roetfilter hebben die de
schadelijke roetdeeltjes in uitlaatgassen tegenhoudt. Het definitieve
besluit over de instelling van de milieuzone wordt naar verwachting
half juli genomen.
Aantrekkelijker stadshart
De invoering van de milieuzone heeft voor zowel het milieu als de
economie voordelen. Met de instelling van de milieuzone verbetert de
luchtkwaliteit, waardoor het stadshart aantrekkelijker wordt voor
bezoekers en bewoners. De milieuzone zal gaan gelden voor het
stadscentrum van Rotterdam en wordt dan aangeduid met verkeersborden.
Het gebied omvat onder meer de Coolsingel, Weena, de Mariniersweg en
een deel van de Nieuwe Binnenweg. In dit kader is ook afgesproken dat
gemeenten en bedrijven gaan bekijken of bevoorrading van winkels op
een efficiëntere en duurzame wijze geregeld kan worden. Milieuzonering
draagt op korte termijn vooral bij aan een vermindering van de
uitstoot van fijnstof in een aantal straten in het centrum, waaronder
het Weena. Op langere termijn ontstaan ook positieve effecten op
stikstofdioxide.
Samenwerking
De gemeente Rotterdam is in gesprek met de belangenorganisaties van
vervoerders en verladers (EVO,TLN en KNV) over de mogelijke invoering
van een milieuzone in Rotterdam. Ook wordt gesproken over maatregelen
die knelpunten wegnemen op het gebied van stedelijke distributie én
een positieve bijdrage leveren aan de luchtkwaliteit in de binnenstad.
Deze gesprekken worden binnenkort afgerond. Op basis van een evaluatie
en nader onderzoek zal in een latere fase besloten worden of
uitbreiding van de zone, naar gebied en/of voertuigcategorie gewenst
is.
Convenant
Een tiental grotere gemeenten, de ministeries van VROM en V&W en de
brancheorganisaties van de vervoerders hebben de handen ineen geslagen
om een oplossing te bedenken voor de uitstoot van schadelijke stoffen.
Hiervoor is een convenant afgesloten over het gebruik van schone
vrachtauto's en invoering van milieuzonering. Net als Rotterdam zullen
onder andere Tilburg en Utrecht deze zomer de milieuzonering
instellen.
Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit
De invoering van de milieuzonering maakt deel uit van de Rotterdamse
Aanpak Luchtkwaliteit en het Regionaal Actieprogramma Luchtkwaliteit
Rijnmond. Hierbij werken de overheden in Rijnmond, RET, DCMR en
Havenbedrijf Rotterdam gezamenlijk aan verbetering van de
luchtkwaliteit in de Rijnmond, zodat mensen er gezond kunnen wonen en
werken. Naast de milieuzonering worden onder andere in het
gemeentelijk wagenpark schonere voertuigen ingezet en zijn er door de
RET schone bussen aangeschaft. Alle maatregelen gezamenlijk moeten
leiden tot een betere luchtkwaliteit.
Voor meer informatie kijk op: www.rotterdam.nl/klimaat
Bron: Bestuursdienst, 22-05-2007
Gemeente Rotterdam