Deelgemeente Charlois Rotterdam
Feestelijke opening één loket voor wonen, werk en welzijn in Pendrecht
Pendrecht viert dinsdag 22 mei van 16.00 tot 18.00 uur de opening van
het nieuwe Servicepunt Pendrecht. Bewoners kunnen sinds mei bij het
Servicepunt terecht met al hun vragen over wonen, werk en welzijn.
In dit Servicepunt werken verschillende organisaties samen onder één
dak. Dick Lockhorst, voorzitter deelgemeente Charlois, en Marja de
Bruyn, directeur woningcorporatie de Nieuwe Unie, overhandigen
symbolisch een grote sleutel aan de directeur van Charlois Welzijn,
Rob Meijer. Charlois Welzijn is een van de organisaties die nauw
betrokken is bij de opzet. Daarnaast zullen de medewerkers van het
Servicepunt samen werken aan een schilderij om de samenwerking te
bekrachtigen. Wethouder Dominic Schrijer komt de partijen feliciteren.
Een loket
Sinds mei 2007 kunnen bewoners in Pendrecht voor al hun vragen over
wonen, werk en welzijn terecht bij het Servicepunt Pendrecht. Op
nummer 63 van Plein 1953 zitten de volgende organisaties uit de wijk
bij elkaar: projectbureau Pendrecht Zet Door, Bewonersorganisatie
Pendrecht (BOP), Charlois Welzijn (met hulp en advies),
woningcorporatie de Nieuwe Unie, Plein Ontwikkelings Maatschappij,
Radar Uitvoering en er zijn spreekuren van de dienst Sociale Zaken en
Werkgelegenheid, Stichting Welzijn Antillianen & Arubanen (SWA) en
studenten van In-Holland geven gratis juridisch advies
Op deze manier ontstaat er een nog betere service voor de wijkbewoners
en ondernemers. Dit alles naar een idee van de zogenoemde One Stop
Shops van Midland Heart in Birmingham en Coventry, waar de betrokken
organisaties op initiatief van woningcorporatie de Nieuwe Unie in 2006
op bezoek gingen. Richard Clarck, nauw betrokken bij de One Stop Shop
zal bij de feestelijke opening van het Servicepunt Pendrecht aanwezig
zijn.
De betrokken organisaties hebben de krachten gebundeld om bewoners
beter van dienst te zijn. Bij het Servicepunt krijgt een bewoner
direct antwoord op een vraag of gaat naar huis met een concrete
afspraak..
Hoe werkt het Servicepunt Pendrecht?
Met een vraag meldt de bewoner zich bij het Ontvangstpunt. De
baliemedewerkster vraagt wat de bewoner wil weten en vertelt welke
organisatie in het Servicepunt de bewoner verder kan helpen. Vaak kan
de bewoner de vraag meteen stellen aan iemand van deze organisatie.
Hiervoor zijn er spreekkamers, zodat de bewoner ongestoord kan praten.
Als de medewerker van de organisatie niet aanwezig is, maakt de
baliemedewerkster direct een afspraak. De bewoner gaat dus altijd met
een resultaat naar huis.
In het Servicepunt Pendrecht is het ook mogelijk om zelf informatie te
zoeken op internet. In de internethoek staan enkele computers.
Eventueel helpt een vrijwilliger bij het gebruik van internet.
Het Servicepunt Pendrecht zit aan het Plein 1953, nummer 63 in
Rotterdam. De openingstijden zijn maandag t/m donderdag van 10.00
15.00 uur en vrijdag van 10.00 12.00 uur.
Het Servicepunt Pendrecht is een initiatief van de Nieuwe Unie in
samenwerking met deelgemeente Charlois (Projectbureau Pendrecht Zet
Door). In Pendrecht werken bewoners, (deel)gemeente en organisaties
samen aan een aantrekkelijke wijk!