21 mei 2007
Afzender: Hogeschool Drenthe en college B&W van Hoogeveende
Hogeschool Drenthe en gemeente Hoogeveen vinden elkaar in Cultuurmanagement
In september 2007 begint de Hogeschool Drenthe in nauwe samenwerking
met de gemeente Hoogeveen de opleidingsvariant Cultuurmanagement. De
nieuwe variant van Commerciële Economie (CE) voorziet in een
belangrijke vraag vanuit de kunst- en cultuurbranche. Ook onder
toekomstige studenten is er veel belangstelling voor deze richting, zo
blijkt uit een marktonderzoek dat beide partijen hebben laten
uitvoeren. De gemeente Hoogeveen wil zich op deze manier als
cultuurstad profileren. De Hogeschool Drenthe denkt via deze
opleidingsvariant een nieuwe groep studenten aan te boren.
âTheaterdirecteuren hebben of verstand van kunst of van geld. Wat ze
nodig hebben, is verstand van allebeiâ, aldus directeur Giel Pastoor
van het Hoogeveense theater-congrescentrum De Tamboer. Tijdens het
ontwikkelen van de nieuwe opleidingsvariant werd nog vaak aan deze
uitspraak terug gedacht. Willem Bakker, directeur van Management,
Economie en Techniek van de Hogeschool Drenthe: âDeze uitspraak geeft
goed weer waar de opleiding voor staat. Mensen opleiden die naast een
gedegen commerciële opleiding ook de juiste bagage meekrijgen op het
gebied van kunst en cultuurâ.
Wethouder Ton Bargeman van onderwijs spreekt van een fantastische kans
voor Hoogeveen, waarin onderwijs en kunst & cultuur hand in hand gaan.
âHet is de uitdrukkelijke bedoeling van het college om beideâ
onderwijs en kunst & cultuur â in Hoogeveen hiermee verder te
versterkenâ, aldus de wethouder.
De gemeente Hoogeveen wil op deze manier de samenwerking met het hoger
onderwijs structureel vormgeven. Hoewel de opleidingsvariant officieel
in Emmen gevestigd is, is er via de praktijkperiodes en een deel van
het onderwijsprogramma een sterke binding met de culturele hoofdstad
van Drenthe. De ontwikkeling van het nieuwe programma wordt dan ook
grotendeels bekostigd door Hoogeveen. De gemeente heeft ruim 40.000
euro bijgedragen aan het marktonderzoek en de voorbereiding van de
studie.
Inhoud Cultuurmanagement
Cultuurmanagement is dus een onderdeel van Commerciële Economie. Dat
houdt in dat de eerste twee jaar overeenkomen met het basisprogramma
van Commerciële Economie. Het derde en het vierde jaar bestaan uit
twee zogeheten âsideprogrammaâsâ, een stage en een afstudeerperiode in
een culturele omgeving. Hierbij valt te denken aan een
toneelgezelschap, een museum, een theater, een cultureel centrum, bij
een evenementenorganisatiebureau of bij de provincie of een gemeente.
Het programma is opgezet vanuit twee invalshoeken: de
zakelijk/economische en de culturele/artistieke invalshoek . Zo zal er
aandacht zijn voor de zakelijke leiding van een culturele instelling
of een artistiek gezelschap. Onderwerpen die aan de orde komen zijn:
fondsenwerving, begrotingen, subsidiemanagement, cultureel
(overheids)beleid, cultuurmarketing, evenementenorganisatie, cultureel
ondernemerschap en human ressource management. Aan de andere kant
staan onderwerpen op het programma die onderdeel van het
artistiek/culturele programma zijn, zoals cultuurgeschiedenis,
culturele programmering, verdieping in een bepaalde kunstvorm,
theaterwetenschap en kunstbeschouwing.
Zowel de gemeente Hoogeveen als de Hogeschool Drenthe verwachten veel
van de nieuwe opleiding. Samen hopen ze met dit programma gehoor te
geven aan de dringende vraag uit de kunst- en cultuurbranche;
afgestudeerde studenten met verstand van (kunst)zaken!
Gemeente Hoogeveen