66.000 bezoekers voor evenement ONDER ANTWERPEN
21/05/2007
Treinrit door noord-zuidverbinding is groot succes
Naar schatting 66.000 mensen hebben dit weekend het evenement ONDER
ANTWERPEN bezocht. Tijdens dit opendeurweekend van de NMBS-Groep
konden de bezoekers de Antwerpse noord-zuidverbinding met de trein
ontdekken. Zowat 33.000 van de in totaal 66.000 bezoekers hebben van
deze gelegenheid gebruikt gemaakt om op zaterdag 19 en zondag 20 mei
gratis met de trein door de nieuwe spoortunnel te rijden. Naast deze
exclusieve treinrit tussen Antwerpen-Centraal en Antwerpen-Luchtbal,
was ook het gloednieuwe winkelcentrum in het Centraal Station een
grote publiekslokker.
Exclusieve treinrit door de noord-zuidverbinding
Na de vorige succesvolle evenementen (in 2001 en 2004) waarbij de
bezoekers door de noord-zuidverbinding konden wandelen, kon men
ditmaal gratis met de trein de nieuwe spoortunnel ontdekken. Via deze
nieuwe spoorinfrastructuur van Infrabel, de beheerder van het
Belgische spoorwegnet, rijden er sinds 26 maart al treinen onder
Antwerpen-Centraal van en naar het noorden van Antwerpen. Zowel
binnenlandse als internationale treinen kunnen gebruik maken van de
nieuwe 3,8 km lange spoortunnel, die een zegen is voor de mobiliteit
in Antwerpen.
Op zaterdag 19 en zondag 20 mei, telkens van 9 tot 18u, heeft de
NMBS-Groep deze tunnel opengesteld voor het grote publiek. ONDER
ANTWERPEN is uitgegroeid tot een topper. In totaal hebben naar
schatting 66.000 mensen dit weekend het evenement in
Antwerpen-Centraal bezocht. Op zaterdag 19 mei telde Infrabel 28.000
bezoekers waarvan 14.000 met de trein onder Antwerpen hebben gespoord.
Vandaag, zondag 20 mei, lokte dit opendeurweekend nog meer bezoekers:
zowat 38.000 mensen voor het evenement waarvan 19.000 de
noord-zuidverbinding hebben ontdekt.
Nieuw winkelcentrum is echte voltreffer
Dit opendeurweekend bood ook de unieke kans om het gloednieuwe
winkelcentrum van Antwerpen-Centraal te leren kennen. De winkeliers
waren zeer tevreden met de grote opkomst en belangstelling. Veel
Antwerpenaars kwamen van het nieuwe winkelaanbod proeven. Voor de
meeste handelaars was de opening een schot in de roos. In de
geschenkenzaak was het over de koppen lopen, de horecazaken zaten vol
en ook in de pralinezaak gingen de producten vlot over de toog. Daar
viel trouwens de meertaligheid op van hun klanten.
De juweliers reageerden nog voorzichtig maar waren opgetogen over het
grote aantal bezoekers. Zij rekenen op het multiplicatoreffect van de
mond aan mond reclame en de opening van de aanpalende juweliers. De
verantwoordelijke van de supermarkt was laaiend enthousiast. Hij
ontving in de loop van het weekend meer dan 10.000 mensen in zijn zaak
waarvan één op vier een aankoop deed.
Perfecte organisatie en massale opkomst basis voor succesevenement
Het evenement ONDER ANTWERPEN had voor groot en klein wat te bieden.
Na de treinrit en het bezoek aan het winkelcentrum, kwamen de
bezoekers meer te weten over het station en de werken via diverse
tentoonstellingen en filmprojecties. Ook de aanwervingstand kon vele
nieuwe potentiële medewerkers warm maken voor een baan bij de
spoorwegen. De NMBS-Groep zoekt dit jaar 2.000 nieuwe medewerkers
waarvan alleen al 60 bestuurders-rangeringen voor de Antwerpse haven.
In het Centraal Station en op het Koningin Astridplein waren er
bovendien allerlei animaties en optredens gepland.
De twee dagen lokten een uiteenlopend publiek. Daar waar het de eerste
dag voornamelijk om families met kinderen en senioren ging, bestond
het publiek op zondag uit een mengeling van alle leeftijden. Tijdens
het weekend verliep de organisatie van het evenement en de
doorstroming van het publiek vlekkeloos, net als de uitstekende
samenwerking met alle betrokkenen, politie, hulp- en
veiligheidsdiensten. De NMBS-Groep (NMBS-Holding, Infrabel en NMBS)
dankt de bezoekers voor hun massale opkomst en positieve reacties én
verwelkomt haar klanten graag terug op een volgend evenement en
natuurlijk dagelijks op het Belgische spoorwegnet.
NMBS