Nicola Larini scoort 2e achtereenvolgende podiumfinish voor Chevrolet
(5/21/2007)
Chevrolet-coureur Nicola Larini is doorgeschoven naar een sterke
vierde plaats in het WTCC-klassement nadat hij vandaag opnieuw een
podiumfinish realiseerde in de Spaanse ronde van het World Touring Car
Championship 2007. Dankzij een fantastische start in de eerste race
stootte de Italiaan in bocht 1 door van een zesde startpositie naar
plek twee, een positie die hij tot aan de finish vast wist te houden.
In Race 2 eindigde Larini opnieuw in de punten.
Alain Menu ging eveneens razendsnel van start in Race 1, maar net als
zijn teamgenoot Rob Huff raakte hij in de eerste bocht bekneld in het
gedrang. Aan het einde van de eerste ronde lag Menu 18^e, maar hij
vocht zich uiteindelijk terug naar een negende positie. In de tweede
race liet Alain zich strategisch terugzakken van een zesde naar een
elfde plek om zo handicapgewicht kwijt te raken voor de volgende ronde
van het WTCC, op het Franse stratencircuit van Pau.
Rob Huff kende opnieuw geen geluk in Valencia, waar hij voor het derde
achtereenvolgende jaar het onschuldige slachtoffer werd van de
traditionele mêlee in bocht 1. Tijdens de tweede race onderstreepte
hij samen met zijn Nubira echter het snelheidspotentieel van de
Chevrolet door van een 26^e plek op de startgrid op te rukken naar een
achtste positie halverwege de race. Door een duwtje raakte hij even
naast de baan waardoor hij vervolgens enkele plaatsen terug viel. Huff
noteerde bovendien de snelste raceronde.
Nicola Larini (2^e/5^e): âHet is opnieuw een tweede plaats, maar als
ik maar podiumfinishes kan blijven realiseren hoef ik niet
noodzakelijk te winnen. In dit kampioenschap is het belangrijker om
consequent te zijn en tegelijkertijd niet teveel handicapgewicht mee
te krijgen. Ik nam de rollende start van de eerste race in de tweede
versnelling, waardoor ik bij de eerste bocht al vijf plaatsen kon
pakken. Vanaf dat moment kon ik mijn positie controleren omdat de Alfa
van Thompson te snel voor me was en Yvan (Muller) geen moeite deed me
onder druk te zetten. In Race 2 kwam ik heel slecht van mijn plek,
maar toch ben ik er in geslaagd belangrijke punten te pakken. Dit
weekend was voor mij en het team opnieuw zeer geslaagd.â
Alain Menu (9^e/14^e): âZoals gebruikelijk was er na de start van de
eerste race in bocht 1 sprake van het nodige duw- en trekwerk. Ik had
een uitstekende start, maar iemand tikte me van achteren aan waardoor
die goede start in rook opging. Hoe dan ook, ik had een perfecte auto
en kon zo plek voor plek terugwinnen. Race 2 was ietwat bizar, omdat
de rode start-lichten al aan waren terwijl wij onze plaatsen op de
grid nog aan het innemen waren. Het liep goed in de tweede race en al
snel lag ik op puntenkoers. Maar de drie punten die ik zou scoren met
een zesde plaats waren het extra gewicht dat ik de volgende ronde in
Pau opgelegd zou krijgen niet waard. Daarom besloten het team en ik
dat ik me terug zou laten zakken, om zo 15 kilo kwijt te raken voor de
race in Frankrijk. Omdat ik het circuit van Pau zeer goed ken van mijn
tijd in de monopostoâs, vond ik beter om daar zo licht mogelijk te
zijn en zo kans te maken op een podiumfinish.â
Rob Huff (DNF/13^e): âLaten we de eerste race maar gauw vergeten.
Blijkbaar stoot een ezel zich toch driemaal aan dezelfde steen. De
tweede race liep een stuk beter. Ik was wat bezorgd bij de start omdat
de rode startlichten al aan waren, waardoor ik dacht dat ik de
waarschuwing van mijn engineer voor het vijf-secondenbord had gemist.
Ik was bang dat ik mijn koppeling bij de start zou verbranden, maar
vervolgens had ik de beste start ooit en katapulteerde ik door het
veld. Toen ik vervolgens in de punten reed werd ik door een andere
auto geraakt, waardoor ik op het vuile deel van het circuit raakte.
Maar de snelste ronde toont aan hoe snel de auto eigenlijk wel niet
is.â
Ray Mallock: âNic reed een prima race, waardoor het team opnieuw een
podiumfinish in ontvangst kon nemen. Rob had last van zijn
Valencia-syndroom, terwijl Alain en het team een strategisch spel
hebben gespeeld met het oog op de volgende race. Pau zou voor ons
opnieuw een goede race kunnen worden.â
Eric Nève: âNicola heeft opnieuw prima werk verzet door twee races in
de punten te finishen, met een podiumplek in Race 1. We moeten niet
vergeten dat hij op slechts drie seconden van de winnaar is
geëindigd, terwijl de Chevrolet maar liefst 50 kilo zwaarder was.
Jammer voor Rob dat hij altijd het slachtoffer is van de eerste bocht
in Valencia, want gezien zijn snelheid in Race 2 zou hij zonder enige
twijfel veel punten in de eerste race hebben gescoord. En Alain heeft
laten zien dat races en kampioenschappen niet noodzakelijkerwijs op
het circuit worden gewonnen, maar dat de strategie in de pitstraat
eveneens een grote rol speelt. Mijn gelukwensen daarom voor het team
voor het snelle en strategische denkwerk.â
AutoRai