vvd
16-5-2007
Sluiting Hollandse brug regelrechte ramp
VVD woordvoerder Paul de Krom heeft tijdens het mondelinge vragenuur
aangedrongen op snellere reparatie van de Hollandse brug en het snel
oplossen van de A6/A9 problematiek.
De Krom: `sluiting van de brug voor het vrachtverkeer is voor vele
ondernemers een regelrechte ramp. Omrijden en veel extra kosten zijn
het gevolg. De bereikbaarheid van Almere moet snel worden verbeterd.
De VVD eist nog vóór de zomer een besluit van het kabinet over de
A6/A9. In plaats van rondtoeren moet het kabinet eens gaan regeren en
problemen oplossen door knopen door te hakken. Er is geen tijd meer
voor nog eens 100 dagen geleuter'. De VVD is ook na het antwoord van
de Minister er niet van overtuigd dat alles uit de kast wordt gehaald
om de problemen op te lossen. De VVD blijft trekken en duwen om te
zorgen dat de schade voor ondernemers en de mensen in Almere beperkt
blijft.
Hieronder vindt u de spreektekst van VVD woordvoerder Paul de Krom.
Alleen het gesproken woord geldt.
De afsluiting van de Hollandse brug voor vrachtverkeer is een
regelrechte ramp. Ik ontving bericht over een transportbedrijf uit
Flevoland waarvan de vrachtwagens twee keer per dag 45 km moeten
omrijden. Dat is (15 x 90) = 1350 km per dag. Dat betekent extra uren,
extra kosten. Puur verlies dus, ook voor het milieu. En dit bedrijf is
bepaald niet de enige. Terwijl mensen al duizenden jaren in staat is
tot het maken van grootse bouwwerken, en alweer bijna 40 jaar geleden
de eerste mens voet op de maan zette blijkt Nederland in het jaar 2007
bruggen te hebben waar vrachtwagens niet overheen kunnen rijden.
Sterker, waar de Fransen maar 3 jaar nodig hadden om bij Millau de
hoogste en langste brug ter wereld te bouwen, heeft deze Minister in
het jaar 2007 1 jaar nodig om een simpele Hollandse brug te repareren.
1 jaar! Onbegrijpelijk. Het toont aan dat de bereikbaarheid van Almere
ongelofelijk kwetsbaar is. Het verkeersinfarct wordt onaanvaardbaar.
De VVD vindt dat we de mensen in Almere niet langer in de steek kunnen
laten. Almere moet worden gedotterd en wel heel snel. In plaats van
het land door te toeren zou het kabinet de boel op moeten lossen en
knopen doorhakken. Ik heb de volgende vragen aan de Minister.
1. Kan de Minister uitleggen waarom reparatie van de brug 1 jaar moet
duren? Wat heeft u gedaan om dit te versnellen? Welke noodgrepen of
alternatieven heeft u overwogen om de pijn te verlichten, zoals een
noodbrug, verdere snelheidsbeperkingen voor het vrachtverkeer, een
toelatingsdosering waardoor in ieder geval lokaal vrachtverkeer er nog
overheen kan of verdere differentiatie naar gewicht? Ik neem aan dat
de Minister net als de VVD liever 40 miljoen belastinggeld stopt in
snelle oplossing van het probleem dan in een schadevergoeding aan EVO.
2. Wanneer neemt het kabinet een besluit over de A6/A9? De VVD wil dit
nog voor de zomer hebben!
3. We leuteren al 47 jaar over de A4. Ik neem aan dat de Minister net
zoals de VVD deze blamage in het geval van de A6/A9 wil voorkomen. Is
de Minister bereid de besluitvorming en de uitvoering daarvan te
versnellen zonodig via een noodwet? Zoniet, hoe denkt hij dan snel tot
besluitvorming en uitvoering te komen? De schop moet de grond in!
Dinsdag 15 mei 2007
Voor nadere informatie: p.dkrom@tweedekamer.nl
VVD