O'Neill gekocht door Logo
16.05.2007 / 15:02 / Rubriek: Economie / Organisatie: Logo international en o 'neill
Logo international en o 'neill
------------------------------------------------------Persbericht---------------------------------------------------------
O'NEILL GEKOCHT DOOR LOGO
16 Mei 2007 - Logo International B.V. heeft vandaag bekend gemaakt dat het de rechten
heeft verkregen voor het wereldwijde merkportfolio van O'Neill. De rechten zijn
ondergebracht bij O'Neill Europe, een voormalige O'Neill licentienemer met hoofdkantoor
in Warmond. Het merk is opgericht door surfpionier Jack O'Neill in 1952 en is vandaag de
dag één van 's werelds meest gerespecteerde merken in de 'action sports'
sector. O'Neill ontwerpt, vervaardigt en distribueert surf en sneeuw gerelateerde
technische producten, kleding, footwear en accessoires in 84 landen, waarmee het
één van de meest gewilde lifestyle- en modemerken voor jongeren is.
De transactie bestaat uit twee opeenvolgende overnames door Logo International. De eerste
betreft de overname van de wereldwijde rechten op het O'Neill merk en de overname van
dochteronderneming O'Neill Australia Pty Ltd beiden van O'Neill Inc., het bedrijf dat in
1952 door Jack O'Neill werd opgericht.
De tweede overname betreft de Europese licentiehouder O'Neill Europe, al meer dan 28 jaar
een succesvol bedrijf. Er werken meer dan 430 mensen bij O'Neill Europe. O'Neill Europe
heeft dochterondernemingen in Nederland, Belgie, Duitsland en Frankrijk en zal op korte
termijn een nieuw kantoor openen in Biarritz, Frankrijk.
Nieuwe investeerder garandeert lange termijn ontwikkeling
Door de O'Neill merkrechten en O'Neill Europe samen te voegen in één
bedrijf, garandeert Logo International de lange termijn ontwikkeling en groei van
O'Neill. De afstemming die hierdoor wereldwijd kan plaatsvinden levert ook
synergieën op bij ontwerp, marketing, productie en distributie. Logo International
beoogt verdere schaalvoordelen en versterking van het merk door een internationale
expansie van de retail-activiteiten.
Namens Logo International, zegt Ronald de Waal: 'Het samenvoegen van de naam O'Neill met
O'Neill Europe binnen één onderneming is voor de toekomst van het merk een
zeer belangrijke stap. Er kan nu gezamenlijk verder worden gewerkt aan de sterke
merkinhoud, nieuwe collecties en eventuele productverbreding. O'Neill is een schitterend
merk met veel historie. Met de uitbouw van het enorme merkpotentieel richt Logo
International zich op de lange termijn. O'Neill krijgt door deze samenvoeging de
mogelijkheid zich te ontwikkelen tot het belangrijkste internationale topmerk in hun
marktsegment.'
Logo International heeft oprichter en voormalig eigenaar van O'Neill Europe, Theo Dietz en
een voormalig CEO, Nick Verwer, gevraagd aan te blijven als adviseurs.
O'Neill Europe is verheugd met de nieuwe ontwikkelingen. Zo stelt Eppo van Berckelaer,
Marketing & PR Director O'Neill Europe: 'De schaalvoordelen en de bereidheid van Logo
International om te investeren geeft alle betrokkenen een uitstekende kans om het merk
O'Neill dichter bij de consument te brengen. De blijvende betrokkenheid van de O'Neill
familie zal daarnaast de authenticiteit van het merk veilig stellen'.
Blijvende betrokkenheid van de familie O'Neill
Jack O'Neill is de pionier op het gebied van neopreen wetsuits voor surfers. Zijn bedrijf
heeft een rijke historie in de surfsport. In een aparte overeenkomst is vastgelegd dat de
O'Neill familie eigenaar zal blijven van en leiding zal geven aan de wereldwijde wetsuit
activiteiten, de Amerikaanse 'outerwear' activiteiten en de O'Neill Surf Shops in Santa
Cruz, California. Zoals in de afgelopen 55 jaar, zal O'Neill familie dus doorgaan met de
ontwikkeling en productie van een uitgebreide lijn kwalititatief hoogwaardige wetsuits
voor surfen en andere watersporten.
'We zijn trots dat onze familie al meer dan een halve eeuw de beste wetsuits en
gerelateerde producten in de wereld heeft ontwikkeld en geproduceerd,' zegt oprichter
Jack O'Neill. 'Niets zal veranderen op dat gebied. De verkoop van het merk zal ons team
helpen zich verder toe te leggen op de kern van ons bedrijf en we zullen onze steun aan
de onafhankelijke dealers voortzetten, aangezien zij ons sinds het begin hebben
gesteund.'
De verkoop biedt Jack O'Neill ook de mogelijkheid meer tijd te besteden aan het O'Neill
Sea Odyssey programma. Dit liefdadigheidsprogramma heeft al meer dan 40.000
schoolkinderen op een educatieve manier kennis laten maken met de oceaan. 'We laten zien
hoe belangrijk het is om goed voor de oceaan te zorgen. De oceaan heeft namelijk veel
voor ons betekend en met de O'Neill Sea Odyssey kunnen we iets terug doen,' zegt Jack
O'Neill over het programma dat hij in 1996 heeft opgericht.
Logo International BV is een Europese mode groep die een merkenportfolio beheert waaronder
WE, Setpoint, Beldona, Van Gils, Frans Molenaar, Cakewalk, Jottum, Bad Boys, Salty Dog,
Barbara Farber en Jeep en Jaguar (kleding).
De financiële details van de transactie worden niet bekend gemaakt.
--------------------------------------------Einde persbericht---------------