Gemeente Alkmaar


Gemeente Alkmaar sluit jaar positief af

Het is de gemeente Alkmaar in 2006 gelukt om binnen de begroting van 250 miljoen euro te blijven. Er is een klein voordeel van 0,6 miljoen. Uit de beleidsrapportages blijkt dat de gemeente trots kan zijn op wat er het afgelopen jaar is bereikt. Dankzij meevallers uit verschillende reservepotjes is het mogelijk de algemene reserve weer op het vereiste peil te brengen én enkele noodzakelijke extra kosten te betalen, zoals bijvoorbeeld onderwijsvoorzieningen voor kinderen van asielzoekers. Het was noodzakelijk om op deze manier geld vrij te maken, om het verwachte tekort in 2011 (zoals voorzien in de Perspectiefnota 2008-2011) zo klein mogelijk te houden.

De gemeente kan trots zijn op wat er het afgelopen jaar is bereikt, zowel financieel als concreet. Zo wordt een steeds breder pakket aan diensten en producten digitaal aangeboden. Het doel om eind 2006 65 procent van de diensten digitaal te leveren, is met zeventig procent ruimschoots gehaald.

Het gaat ook goed met de veiligheidsbeleving van de Alkmaarders. 77 procent geeft aan zich betrekkelijk veilig te voelen in de stad (streven was: zeventig procent). Verder was Alkmaar op tijd klaar voor de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning), worden steeds meer mensen via allerlei instrumenten uit de uitkering naar werk geholpen, en wordt voortijdige schooluitval steeds meer teruggedrongen.

De werkgelegenheid groeit, het aantal mensen dat aan sport doet is gegroeid, en ook de deelname van inwoners aan culturele activiteiten neemt toe. Al is die laatste stijging iets minder dan gehoopt.

Voordelig saldo

Goede resultaten dus in 2006, ook op financieel gebied. Het afgelopen jaar is zeer kritisch gestuurd op het terugbrengen van lasten en het waar mogelijk bevorderen van baten. Dit resulteerde in een voordelig saldo van 0,6 miljoen. De helft daarvan zijn incidentele meevallers. Zo zijn in 2006 bijvoorbeeld minder uitkeringen WWB (Wet werk en bijstand) verstrekt. De gemeente Alkmaar doet het erg goed op dit gebied (veel mensen komen uit de uitkeringsituatie en gaan aan het werk). Maar als blijkt dat er bij alle gemeenten minder geld hiervoor nodig is, zal de rijksoverheid het totaalbudget hiervoor gaan korten. Vandaar dat dit geen structurele meevaller is.

De andere helft van het voordeel over 2006 (0,3 miljoen) is wel structureel. Een voorbeeld hiervan is het leerlingenvervoer waarvoor bijna 100.000 euro minder kosten zijn gemaakt.

Bestemmingsreserves

Als we kijken naar het totale eindresultaat, geeft dit een enigszins vertekend beeld. Hier staat namelijk een bedrag van 11 miljoen euro positief, waarvan 10,6 miljoen afkomstig is uit de zogenoemde bestemmingsreserves. Het gaat hier om bedragen die voor bepaalde specifieke doelen waren gereserveerd (bestemmingsreserves) maar die achteraf meevallen of helemaal niet gemaakt hoeven te worden. In de begroting was al rekening gehouden met een meevaller in de reserves van 3 miljoen euro. Maar het college heeft nog eens extra kritisch naar de reserves gekeken om te beoordelen of er meer ruimte mogelijk was. Op deze manier kunnen onnodige reserves een nieuwe bestemming krijgen die op dit moment dringender en noodzakelijker is. Ook met het oog op de prognoses voor de komende jaren, waarin een groeiend tekort wordt verwacht (Perspectiefnota 2008-2011), is dit een noodzakelijke operatie. Naar aanleiding van dit onderzoek kon de gemeenteraad in januari besluiten een aantal reserves terug te brengen. Het vrijkomen van deze reserves leidt dus nu tot een overschot op de jaarrekening, maar het is in feite bedoeld voor een lastenverlaging in de komende jaren.

Knelpunten

Het voorstel aan de gemeenteraad is nu om van het overschot van 2006 3 miljoen euro te bestemmen voor het oplossen van een aantal knelpunten. Op het lijstje staan onder meer tijdelijke voorzieningen ten tijde van de bouw van de nieuwe brandweerkazerne, en onderwijs voor kinderen van asielzoekers, dat niet meer geheel door het rijk bekostigd wordt. Verder wordt dit geld gebruikt voor realisatie van de wensen (moties) van de gemeenteraad, vastgesteld bij de behandeling van de begroting 2007 - 2010 in november 2006. Voorbeelden hiervan zijn maatregelen op het gebied van armoedezorg en welzijn, wijkgericht samenwerken en veiligheid, en breedtesport.

Ten slotte wordt voorgesteld om 8,2 miljoen euro te gebruiken om de algemene reserve weer op peil te brengen. Deze komt dan weer boven het minimumniveau van 15 miljoen euro (Dit was het afgelopen jaar net iets minder). Een deel van het bedrag zal gebruikt worden voor enkele nog te verrekenen kosten zoals bijvoorbeeld een bijdrage aan de N242 en het masterplan (huisvesting) voor het Voortgezet Onderwijs. Als deze nog te verrekenen kosten voldaan zijn, blijft de inhoud van de reservepot nog ongeveer 3 miljoen euro boven het minimumniveau. Dit geeft iets meer ruimte voor het realiseren van doelen uit de Perspectiefnota 2008-2011.

Rechtmatigheid

Voor het eerst kreeg de gemeente Alkmaar dit jaar ook een beoordeling van de accountant op het onderdeel rechtmatigheid. Dit is een nieuwe eis van de Rijksoverheid. Voorheen was het voldoende als de accountant keek naar juistheid en volledigheid van de cijfers. Nu moet echter ook gecontroleerd worden of het geld wel op de juiste manier (rechtmatig) is uitgegeven. Als bijvoorbeeld een bepaalde ambtenaar een bevoegdheid heeft voor bepaalde uitgaven, is het dan ook inderdaad alleen die ambtenaar geweest die voor deze uitgaven heeft getekend. Het afgelopen jaar is de gemeente druk bezig geweest om deze processen te stroomlijnen zodat ze goed te controleren zijn. Dit resulteerde in een positieve beoordeling van de accountant, ook op het gebied van rechtmatigheid.

Meer informatie:

Mariska van der Leij (afdeling Communicatie), 072 548 8992