Energiebedrijven verrekenen opbrengsten van huishoudens die zelf duurzame
energie opwekken
07-02 / 16-05-2007
Klanten kunnen voortaan met hun eigen leverancier afrekenen wanneer
zij niet alleen elektriciteit afnemen maar deze ook zelf opwekken.
Hiermee zijn de administratieve problemen voor huishoudens met bijv.
zonnepanelen opgelost.
Voortaan heeft de klant te maken met één aanspreekpunt en één
administratief traject. Deze regeling, die sinds 18 november 2006
bestaat, hebben netbeheerders en leveranciers, na aandringen van de
Directie Toezicht Energie (DTe) van de Nederlandse
Mededingingsautoriteit (NMa), vastgelegd in een zgn.
uitbestedingovereenkomst. DTe is blij dat EnergieNed en de sector met
deze salderingsovereenkomst de verrekening van afgenomen en terug
geleverde energie vereenvoudigen. Voor kleinverbruikers ontstaat
duidelijkheid en het opwekken van duurzame energie wordt gestimuleerd.
DTe roept alle partijen op om de overeenkomst te tekenen en er snel
invulling aan te geven.
DTe heeft op de overeenkomst aangedrongen omdat er, onder meer via
Consuwijzer, veel klachten zijn van klanten die energie terugleveren
aan het net maar daarvoor niet worden gecompenseerd. Bij problemen
verwijzen leveranciers en netbeheerders naar elkaar. De nieuwe
overeenkomst bepaalt dat netbeheerders de eindverantwoordelijkheid
hebben voor het vaststellen van de leverings- en terugleveringscijfers
en dat leveranciers verantwoordelijk zijn voor de verrekening met de
klant. Ook zijn er afspraken gemaakt over het met terugwerkende kracht
oplossen van salderingsklachten. De uitbestedingovereenkomst levert
huishoudens die minder dan 3000 kWh terugleveren het maximale
financiële voordeel binnen de bestaande wettelijke kaders.
Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)