Inwoners tevreden over dienstverlening Mooiman (persbericht 038, 15
mei 2007
De inwoners van Hoogezand-Sappemeer die gebruik hebben gemaakt van de
dienstverlening van Mooiman zijn over het algemeen tevreden en geven
Mooiman een 7,5 als rapportcijfer.
Dit blijkt uit de resultaten van het klanttevredenheidsonderzoek dat
in het najaar van 2006 is uitgevoerd. Van de 795 enquêteformulieren
werden 173 ingevuld retour gezonden. Een respons van 22 procent. Uit
de teruggezonden formulieren komt naar voren dat ongeveer 29 procent
de dienstverlening beter vindt dan oorspronkelijk verwacht. 20 procent
heeft de snelheid waarmee de melding werd opgelost en de wijze van
afhandeling als negatief ervaren. De gemeente gaat actief werken aan
het omlaag brengen van die 20 procent.
Mooiman is de naam van het concept om de buitendienstverlening van de
gemeente in de contacten met burgers toegankelijker te maken en de
communicatie daarover te vereenvoudigen. De meldingentelefoon en de
website www.hoogezand-sappemeer.nl/mooiman zijn de speerpunten in dat
concept. Een inwoner van de gemeente Hoogezand-Sappemeer heeft nu voor
alle vragen over de buitendienstverlening van de gemeente, genoeg aan
slechts één telefoonnummer. Op 9 januari 2006 is de nieuwe
meldingentelefoon officieel in gebruik gesteld door wethouder Roelof
Stäbler die het eerste telefoontje in ontvangst nam.
In totaal is er ruim 6000 keer met 0900-MOOIMAN (0900-666 46 26)
gebeld. In 2006 zijn er 2421 meldingen genoteerd en afgehandeld, de
overige telefoontjes hebben betrekking op vragen van inwoners die geen
verdere actie vergden. De meldingen zijn in 42 procent van de gevallen
dezelfde dag nog opgelost en in 34 procent in twee tot vier dagen.
Vier procent van de meldingen kon niet binnen een maand worden
opgelost. Dit blijkt uit rapportages uit het computersysteem. De
meeste meldingen die binnenkomen hebben te maken met onderhoud van
wegen en groenvoorzieningen. Daarnaast wordt er ook veel gebeld met
meldingen over zwerfvuil, afvalcontainers of ondergrondse
vuilcontainers.
Meldingen staan geregistreerd in een computersysteem dat de melding
rechtstreeks inzichtelijk maakt voor de wijkbeheerders. Deze kunnen
direct een medewerker aansturen om de melding te inventariseren en op
te lossen. Moet hiervoor een aannemer worden ingehuurd dan zal de
termijn waarbinnen de melding wordt opgelost iets ruimer worden, maar
ook dan is het streven om de melding zo spoedig mogelijk te verhelpen.
Gemeente Hoogezand-Sappemeer