Slechte kwaliteit speciaal onderwijs schokt ouders en hun
belangenverengingen
Lees de gehele pagina voor of selecteer een gedeelte van de tekst om t
e laten voorlezen
De slechte kwaliteit van het speciaal onderwijs in Nederland bezorgt ouders
van kinderen met een handicap veel kopzorgen. De CG-Raad, koepel van
organisaties van ouders met een gehandicapt en chronisch ziek kind, schrikt
van de slechte kwaliteit van het speciaal onderwijs zoals die door de
Inspectie van het Onderwijs in haar jaarlijkse Onderwijsverslag is
vastgesteld.
In het Onderwijsverslag van 15 mei schrijft de Onderwijsinspectie in klip en
klare taal dat de problemen in het speciaal onderwijs ernstig en hardnekkig
zijn. Zowel in het speciaal basisonderwijs (SBO, voorheen LOM of MLK
geheten) als in scholen voor leerlingen met gedragsproblemen (cluster 4),
blijkt dat het onderwijs onvoldoende is afgestemd op de mogelijkheden van de
leerlingen.
Meer dan de helft van alle scholen voor kinderen met gedragsproblemen is
onder verscherpt toezicht geplaatst. De scholen lukt het niet uit de
leerlingen te halen wat er in zit. De begeleiding en het volgen van de
vorderingen van individuele scholieren schieten op veel scholen tekort.
Slechts de helft van de scholen voor leerlingen met gedragsproblemen stelt
een handelingsplan waar ouders mee kunnen instemmen. 49% van de scholen
gebruikt een samenhangend systeem om de leerling te volgen en in slechts 30%
komen de leerinhouden overeen met wat is afgesproken in het handelingsplan.
Slechts 38% van deze scholen levert voldoende kwaliteit, aldus de Inspectie.
Rugzakleerlingen
De Onderwijsinspectie heeft ook gekeken naar de kwaliteit van het onderwijs
aan leerlingen met een rugzak in het reguliere basis- en voortgezet
onderwijs. Ook hier blijken de handelingsplannen ontoereikend om aan de
hulpvraag van de leerling te voldoen. Opnieuw blijkt het onderwijs niet
afgestemd op de behoeften van de leerling.
Dit zijn harde oordelen over schoolsystemen die kinderen moeten ondersteunen
om volwaardig in de samenleving mee te doen. In de ogen van ouders is van
passend onderwijs aan hun kinderen natuurlijk helemaal geen sprake wanneer
handelingsplannen niet samen met ouders zijn opgesteld of sowieso van
onvoldoende kwaliteit zijn.
Oplossingen
Er zijn oplossingen om uit deze dramatische impasse te geraken. De CG-Raad
pleit voor (1) een standaard voor het meetbaar en resultaatgericht
formuleren van een handelingsplan (2) meer aandacht voor scholing en
nascholing van docenten (3) heldere verdeling van verantwoordelijkheden bij
de begeleiding van leerlingen en het invullen van een handelingsplan en (4)
betere ondersteuning van ouders.
(Geplaatst: 16 mei 2007)
---
Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland