Gemeente Geertruidenberg
Horecatelefoon in gebruik genomen
Vorig jaar is in samenwerking met horecaondernemers, omwonenden,
politie en de Kamer van Koophandel een horecanota ontwikkeld. Deze
nota heeft het gemeentebestuur vastgesteld. De nota is op 1 januari
jl. in werking getreden.
Levendigheid en leefbaarheid
Een belangrijk onderdeel in deze nota vormt het vinden van de balans
tussen levendigheid en leefbaarheid. Enerzijds moet de nota
gelegenheid bieden aan ondernemers om hun horecabedrijf te ontwikkelen
en anderzijds moet deze ontwikkeling niet ten koste gaan van de leef-
en woonomgeving rondom het horecabedrijf. Om in te kunnen spelen op
maatschappelijke ontwikkelingen is bijvoorbeeld de openingstijd met
een uur verruimd. Hierbij is rekening gehouden met de woonomgeving
door het laatste uur gebruik te maken van een afbouwregeling. Deze
afbouwregeling houdt in dat er in het laatste uur geen mensen meer
worden binnengelaten, een half uur voor sluitingstijd wordt er geen
drank meer geschonken en gaan alle lichten aan. Het voordeel hiervan
is dat het publiek geleidelijk de horecagelegenheid verlaat, waardoor
er minder mensen tegelijkertijd op straat zullen zijn.
Horecatelefoon
Naast deze afbouwregeling hebben de ondernemers een ander instrument
ontwikkeld waar omwonenden bij hinder of overlast van een
horecabedrijf gebruik van kunnen maken. Het gaat hierbij om de
horecatelefoon. Het bestuur van de afdeling Geertruidenberg van
Koninklijk Horeca Nederland zegt hierover: We denken dat de
horecatelefoon een goede zaak is. Als bewoners een klacht hebben over
overlast bij een bepaald horecabedrijf, dan kunnen ze de klacht via de
horecatelefoon, die bij toerbeurt bij een van de horecaondernemers
ligt, doorgeven. Degene die de horecatelefoon op dat moment heeft,
belt zijn collega met het verzoek actie te ondernemen en te zorgen dat
de overlast stopt. Als een horecaondernemer met regelmaat door
collegas op zijn vingers wordt getikt, is dat natuurlijk niet leuk. In
andere gemeenten is gebleken dat de horecatelefoon zeer goed werkt.
Ook omwonenden maken deel uit van de werkgroep horecabeleid, waaronder
Cock en Tiene Stienen. Op verzoek van de omwonenden die in de
werkgroep zitten, komt de horecatelefoon nu ook in onze gemeente. We
zijn bijzonder verheugd met het feit dat iedere bewoner nu precies
weet bij wie hij of zij een klacht over de horeca kwijt kan, aldus het
echtpaar.
Gebruik horecatelefoon
De politie en de gemeente ondersteunen het initiatief. Marcel van Ree
van de gemeente vindt het een goede zaak dat de ondernemers
gezamenlijk de verantwoordelijkheid op zich nemen om overlast voor
omwonenden te voorkomen en dat zij elkaar hierop aanspreken. Wel zal
naar zijn mening in de praktijk moeten blijken voor welke zaken de
telefoon wel en niet geschikt is. Zo heeft naar zijn mening
bijvoorbeeld het gebruik van de horecatelefoon wel zin bij
bijvoorbeeld geluidsoverlast of hinder van bezoekers bij een
horecazaak buiten op straat, maar heeft het gebruik minder zin bij een
vechtpartij of opstootje op straat. De politie is dan de instantie
waar omwonenden naartoe moeten bellen. De politie heeft overigens op
vrijdagen en zaterdagen een extra auto op straat die toezicht houdt op
het uitgaanspubliek. De horecaondernemers kunnen als het nodig is
rechtstreeks contact met de dienstdoende politie opnemen.
Evaluatie
Evaluatie van de horecatelefoon vindt plaats tijdens de twee
jaarlijkse overleggen die de werkgroep horecabeleid met de
burgemeester heeft. Dit moet tot een verdere verfijning van het
gebruik en de communicatie erover leiden.
De horecatelefoon is vanaf heden in gebruik genomen. Voor overlast of
hinder van een horecagelegenheid kunt u bellen:
- Geertruidenberg: 06 305 29 168
- Raamsdonksveer en Raamsdonk: 06 306 92 629
Als het gaat om verstoringen van de openbare orde, dan is de politie
de geëigende instantie om naar toe te bellen: 0900 88 44.