abcdefgh
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
16 mei 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
RWS/SDG 2007/699/48931 2060712920
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij doe ik u toekomen de antwoorden op de vragen gesteld door het lid Duyvendak
over ZOAB op de A15 bij de gemeente Tiel.
1. Bent u bekend met het feit dat Rijkswaterstaat op 28 februari 2007 een brief heeft
geschreven aan de gemeente Tiel, waarin hij laat weten dat het ZOAB niet zal worden
doorgetrokken tot aan het Amsterdam-Rijnkanaal?1
1. Ja.
2. Deelt u de mening dat deze weigering in strijd is met uw antwoord op kamervragen2,
waarin u aangaf dat 'in elk geval het wegvak van de A15, dat binnen de
geluidscontouren van de woonwijk valt van ZOAB worden voorzien' en dat 'de
resterende relevante delen van de A15 ter hoogte van de gemeente Tiel worden, zoals
toegezegd, nog dit jaar of anders begin volgend jaar van ZOAB voorzien'?
Zo neen, waarom niet?
2. Neen. Er is nooit expliciet aangegeven dat begin dit jaar ZOAB aangelegd wordt op
het gehele traject ten oosten van de afslag Tiel tot aan het Amsterdam-Rijnkanaal. Er
1 Brief R.M. Kok (hoofd wegendistrict Arnhem-Nijmegen) over de werkzaamheden RWS bij Tiel van
28 februari 2007
2 Aanhangsel handelingen, nr. 924, vergaderjaar 2005-2006
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
RWS/SDG 2007/699/48931
zijn twee reden waarom Rijkswaterstaat nu niet overgaat tot aanleggen van ZOAB op
de A15 tussen de afslag Tiel en de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Ten eerste is
het huidige bestaande asfalt technisch gezien nog niet aan vervanging toe. De
afspraak is dat Rijkswaterstaat dicht asfalt vervangt door ZOAB binnen het reguliere
onderhoudsregime van de verharding.
Ten tweede zal er binnen een termijn van circa 3-4 jaar worden overgegaan tot
reconstructie van de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal en mogelijk ook van het
viaduct over de Grotebrugse Griendweg. Om het verkeer tijdens de wegwerkzaam-
heden in goede banen te leiden zal onder meer de lay-out van de A15 tussen het
viaduct over de Grotebrugse Griendweg en de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal
moeten worden aangepast. Wanneer Rijkswaterstaat op die plaats nu ZOAB zou
aanbrengen, zou dat dus ruim binnen de vervangingstermijn weer moeten worden
weggehaald. Dit alles zou leiden tot grote kapitaalvernietiging.
Rijkswaterstaat heeft er daarom voor gekozen om nog voor de zomer de A15 ten
westen van de Grotebrugse Griendweg te voorzien van ZOAB. Daarmee wordt
invulling gegeven aan de toezegging om het wegvak van de A15 dat binnen de
geluidscontouren van de woonwijk valt begin 2007 van ZOAB te voorzien en wordt
gelijktijdig voorkomen dat kapitaalvernietiging optreedt.
3. Bent u bereid ervoor zorg te dragen dat de A15 nog begin dit jaar tot aan het
Amsterdam-Rijnkanaal zal worden voorzien van ZOAB? Zo neen, waarom niet?
3. Neen. Zie het antwoord op vraag 2.
4. Bent u bereid deze vragen op korte termijn te beantwoorden?
4. Ja.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat