Gemeente Soest

Publieksdiensten

Datum: 15/05/2007

Gemeente verbetert haar dienstverlening met behulp van klanten

De gemeente Soest gaat haar publieksdiensten voor de Gehandicaptenparkeerkaart en de eerste inschrijving in Nederland verbeteren. Zij heeft inwoners die gebruik maken van deze diensten gevraagd wat beter kan aan de dienstverlening.

Een aantal aangedragen verbeteringen voert de gemeente direct door en een aantal suggesties worden verder onderzocht op haalbaarheid.

Werkwijze

De afdeling Publiekszaken heeft inwoners die een gehandicaptenparkeerkaart hebben opgehaald allemaal een enquête thuisgestuurd. 66 % van de aangeschrevenen heeft deze ingevuld. De mensen die zich voor het eerst in Nederland hebben ingeschreven zijn telefonisch benaderd.

Gehandicaptenparkeerkaart

Gebruikers van deze dienst zijn tevreden en waarderen het met een 8,3. Uit het onderzoek naar voren dat de herkeuring voor een GPK in veel gevallen als hinderlijk of onzinnig wordt ervaren. Een suggestie is dat er meer ruime komt voor het bekijken van de persoonlijke situatie. De gemeente onderzoekt momenteel deze suggestie.

Eerste inschrijving

Deze klanten geven een 7,5 aan de gemeente voor deze dienst. De vaak niet-Nederlandssprekende klanten hebben aangegeven dat zij de informatie graag in het Engels willen hebben. De gemeente zet daarom de informatie over eerste inschrijving in het Engels op de website. Ook geeft zij medewerkers een mousemat met daarop met Engelse vertaling van veelgebruikt jargon/ambtelijke aanduidingen over gemeente zodat zij sneller zaken duidelijk kunnen maken aan de klanten.

Verder stuurt de gemeente voortaan een checklist met de brief mee over wat mensen mee moeten nemen naar de gemeente. Suggesties waar de gemeente nu hard aan werkt zijn: dienstverlening met wachtkamerfunctie laten vervallen, zodat de wachttijd veel korter wordt en de website van Soest meer promoten onder doelgroep.

Meer informatie

Voor meer informatie over het onderzoek, de werkwijze en de publieksdiensten kunt u contact opnemen met Melissa Motoya Gmelig Meyling, telefoonnummer 035-6093569.