Barco
Barco imponeert kijkers Eurovisie Songfestival met hoogtechnologische
visualisatie-effecten
Kortrijk, Belgie, 11 mei 2007. Barco, leider in creatieve
LED-technologie, speelt opnieuw een hoofdrol in de visualisatie van de
show tijdens het 52ste Eurovisie Songfestival. Met een imposante
combinatie van de meest recente LED-technologie en digitale
projectoren, zal de show nog groter zijn en nog meer visueel
entertainment bieden dan ooit tevoren.
Het festival wordt dit jaar gehouden in
Helsinki, Finland, met als gastheer de Finse omroep YLE. Kijkers van
over heel Europa zullen afstemmen om te zien hoe de 42 deelnemende
landen het tegen elkaar opnemen tijdens respectievelijk de halve
finale op 10 mei en de finale op 12 mei. Ze zullen één van de meest
spectaculaire podiumontwerpen ooit te zien krijgen. Het adembenemend
visueel ontwerp van de showontwerper Mikki Kunttu valt op door het
gloednieuwe Barco MiTRIX LED-scherm van meer dan 200 m2, 125 m2 ultra
heldere OLite 510 LED-modules en drie SLM R12+ digitale projectoren.
Barco's verhuurpartner Massteknik (Zweden) is de hoofdleverancier van
video voor de show.
In de set op het podium wordt een gigantisch gebogen scherm, "de
cobra", volledig geïntegreerd. Dit scherm torent niet enkel 9,5 meter
hoog uit boven en achter het podium, maar is ook opgebouwd tot in het
publiek waardoor een geanimeerde catwalk gecreëerd wordt die het
podium zelf tot leven brengt met meeslepende video- en lichteffecten.
Behalve dit scherm wordt rond bijna het volledige podium een enorme 30
meter brede en 6,5 meter hoge LED-achtergrond opgesteld van meer dan
200 m2 MiTRIX, een nieuw transparant LED-scherm van Barco.
Het MiTRIX scherm werd door de ontwerpers gekozen omwille van zijn
laag gewicht en grote transparantie. Dit laat de Syncrolite xenon
straallichten, die gemonteerd zijn achter het scherm, toe om er dwars
doorheen te schijnen, wat een ongelooflijke diepte geeft aan het
decor. Op bepaalde ogenblikken, wanneer het beeld op het MITRIX scherm
wordt uitgezet, lijkt het alsof het scherm volledig onzichtbaar is,
waardoor een volkomen andere look van de set wordt gecreëerd. De mix
van hoge- en lage resolutieschermen laat ook toe individuele
`achtergrond videobeelden' te gebruiken voor elke song, waardoor elk
land met zijn artiesten een unieke visuele identiteit krijgt en dit
door één druk op een knop.
Om het breed aanbod aan oplossingen van Barco verder te illustreren
worden er drie SLM R12+ digitale projectoren gebruikt in de show. Eén
daarvan wordt gebruikt als onderdeel van de geïntegreerde set, terwijl
de andere twee gebruikt worden om het publiek close ups aan te bieden
van de acts op het podium.
Nico Vernieuwe, Vice President van Barco's Media & Entertainment
divisie verklaarde, "Elk jaar leggen de ontwerpers van de set van het
Eurovisie Songfestival de lat hoger op het vlak van visuele
creativiteit, en dit jaar is daarop geen uitzondering. De trend in het
samengaan van videoverlichting, belichting en podiumontwerp zet zich
verder en we zijn verheugd deel te mogen uitmaken van deze spannende
tijd in de evolutie van visualisatie".
Over Barco
Barco, een internationaal technologiebedrijf, ontwerpt en ontwikkelt
visualisatieproducten voor geselecteerde professionele markten. Barco
heeft eigen vestigingen voor Sales & Marketing, Customer Support,
Onderzoek & Ontwikkeling en Productie in Europa, Noord-Amerika en Asia
Pacific.
Barco (Euronext Brussel: BAR) heeft zijn hoofdzetel in België en is in
meer dan 90 landen actief met ongeveer 3800 werknemers wereldwijd. In
2006 realiseerde Barco een omzet van 751 miljoen euro.
© Copyright 2007 Barco - Mag enkel door de professionele pers
gereproduceerd worden
For more information, please contact
JP Tanghe
Vice President Barco
President Corporate Communication & Investors Relations
Barco nv
Phone:+32 56 26 23 22
Fax:+32 56 26 22 62
jp.tanghe@barco.com