Rode Kruis Belgie
Bevolking steunt de superhelden van het Rode Kruis
Opbrengst stickerverkoop gaat naar lokale hulpverlening
Rode Kruis-Vlaanderen sluit vandaag zijn 14-daagse stickerverkoop af
met een geschatte opbrengst van 2,85 miljoen euro. Hiermee bewijzen de
Rode Kruisvrijwilligers dat de 14-daagse een succesformule blijft,
want 1 op de 4 Vlaamse huisgezinnen heeft de actie opnieuw gesteund.
Dit voorlopige resultaat komt dicht in de buurt van de
recordopbrengst van de afgelopen twee jaar (2,9 miljoen euro). Het
Rode Kruis dankt iedereen voor de niet-aflatende steun.
Voor het eerst in 25 jaar stond er geen stripfiguur of Bekende Vlaming
op de sticker. De vrijwilligers stonden deze keer écht centraal, en
wel in tweevoud. Twee stickers toonden zowel vrouwelijke als
mannelijke Rode Kruisvrijwilligers. Zij zijn immers de superhelden van
elke dag, die zich belangeloos inzetten voor de medemens. Zij staan
paraat. Altijd, overal.
De stickerverkoop is de belangrijkste inkomstenbron voor de 260
plaatselijke Rode Kruisafdelingen. De opbrengst gaat naar de aankoop
van materiaal, bijvoorbeeld voor de hulpverlening bij rampen en voor
de eerstehulpposten op evenementen en sportwedstrijden. De Rode
Kruisvrijwilligers werken gratis maar krijgen een uitgebreide
opleiding en volgen regelmatig bijscholingen. Ook deze opleidingen
kosten handenvol geld.
Het Rode Kruis telt 14.000 vrijwilligers in Vlaanderen. Dat de inzet
van deze vrijwilligers nodig is en blijft, blijkt uit enkele cijfers
van de werking van vorig jaar. Zo organiseerden de Rode
Kruisvrijwilligers in 2006 bijna 11.500 preventieve acties op
evenementen en sportwedstrijden, rukten zij 51 keer uit om hulp te
bieden bij rampen, verleenden zij in 37 noodsituaties psychosociale
bijstand aan slachtoffers en familieleden, leerden zij 5.781
volwassenen en 22.000 jongeren eerste hulp, reden ambulanciers meer
dan 76.000 keer met de ziekenwagen, enz.
Wat er ook gebeurt, zij staan paraat. Altijd, overal.
Mechelen, 11 mei 2007