Centraal Bureau voor de Statistiek Persbericht

PB07-037
11 mei 2007

Omzet detailhandel groeit fors in maart 2007

In maart 2007 heeft de detailhandel 6,0 procent meer omgezet dan in dezelfde periode van vorig jaar. De detailhandel heeft vooral meer afgezet; het volume was ruim 4 procent groter dan een jaar eerder. De prijsstijging kwam uit op bijna 2 procent. Vooral de non-foodwinkels boekten een ruime omzetgroei. Ook de omzet van de postorderbedrijven en verkopers via internet nam fors toe. Deze bedrijven boekten in maart 12 procent meer omzet dan een jaar eerder. Dit blijkt uit cijfers van het CBS. De omzetontwikkeling in de detailhandel is licht positief beïnvloed door een gunstige samenstelling van koopdagen. Na een globale correctie hiervoor resteert nog steeds een forse omzettoename van bijna 5 procent.

Omzet non-foodwinkels ruim 8 procent hoger De omzet in de non-foodwinkels was in maart 8,2 procent hoger dan in maart 2006. Er gingen vooral meer artikelen over de toonbank. Het volume nam namelijk met bijna 6 procent toe. De prijzen in de non-food stegen met ruim 2 procent.
In alle onderscheiden branches was de omzet hoger dan een jaar eerder. Opvallend was de omzettoename in de kledingwinkels. De kledingzaken boekten in maart ruim 17 procent meer omzet dan een jaar eerder. Dit hangt mogelijk samen met het zonnige en warme weer in twee weken van maart.

Ook omzettoename foodwinkels
De winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden in maart 3,0 procent meer omzet dan een jaar eerder. Het volume was bijna 2 procent groter, de prijzen namen toe met ruim 1 procent. De supermarkten realiseerden een omzetgroei van 3,5 procent.
ln.... Technische toelichting

sbc.... voedings- en genotmiddelen (met in 2006 een aandeel van 36 procent), non- De detailhandel is onderverdeeld in drie hoofdcategorieën: winkels in foodwinkels (59 procent) en de detailhandel-niet-in-winkel (5 procent). Binnen w de detailhandel-niet-in-winkel hebben de postorderbedrijven (inclusief w verkopers via internet) en de ambulante handel een ongeveer gelijk aandeel in 2006.
w
CBS Persbericht PB07-037 pagina 1 van 3

Voor het berekenen van de prijsontwikkeling is gebruik gemaakt van consumentenprijsindexcijfers van het CBS. Consumentenprijsindexcijfers zijn echter niet per winkelbranche beschikbaar. Het prijsverloop is daarom geraamd op basis van de prijsontwikkeling van het in de branche gangbare artikelassortiment. De prijsontwikkeling van een branche wordt mede bepaald door artikelen uit het assortiment die ook in andere branches worden verkocht. Het prijsverloop van branchevreemde artikelen is buiten beschouwing gelaten. Bij de beoordeling van de maandelijkse omzetverandering moet rekening worden gehouden met het verschil in koopdagen. Zo heeft maart 2007 een zaterdag meer en een woensdag minder dan maart 2006. De cijfers zijn niet voor koopdagen gecorrigeerd. Tenzij anders vermeld, wordt de ontwikkeling gegeven ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter. De cijfers van de winkels in huishoudelijke artikelen worden niet afzonderlijk gepubliceerd, omdat de waarneming niet voldoende representatief bleek.
Achtergrondinformatie over de bijstelling.
De in dit persbericht gepubliceerde cijfers over februari 2007 zijn ten opzichte van het persbericht van 11 april 2007 bijgesteld. De cijfers zijn bijgesteld op grond van de meest recente gegevens.

CBS Persbericht PB07-037 pagina 2 van 3

Tabel 1: Omzetontwikkeling detailhandel 1) 2)
2007 2006 mrt feb 1e kwartaal jaar %-mutatie t.o.v. dezelfde periode een jaar eerder Detailhandel, totaal 1)
Omzet 6,0 3,7# 4,4 5,3 Prijs 1,8 0,9 1,3 0,8 Volume 4,2 2,8# 3,1 4,5 Voedings- en genotmiddelenwinkels
Omzet 3,0 1,9# 2,6 3,7 Prijs 1,1 1,2 1,2 1,3 Volume 1,8 0,7# 1,3 2,3 Supermarkten
Omzet 3,5 2,6# 3,2 4,0 Prijs 1,1 1,1 1,2 1,5 Volume 2,4 1,4# 2,0 2,5 Speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen
Omzet 0,3 -1,5# -0,7 2,1 Non-foodwinkels
Omzet 8,2 4,9# 5,7 6,2 Prijs 2,2 0,7 1,3 0,4 Volume 5,9 4,2# 4,3 5,8 Omzet in:
Drogisterijen 0,7 0,2# 0,1 2,4 Bovenkledingwinkels 17,3 10,8# 11,5 7,0 Textielsupermarkten 3,3 -5,9# -2,6 3,7# Winkels in woning-
inrichtingartikelen 3) 1,3 5,1# 3,6 7,9# Winkels in consumenten-
elektronica 4) 5,6 2,5# 5,0 7,8 Doe-het-zelfwinkels 5) 7,0 4,4# 4,8 6,7# Bouwmarkten 7,1 3,9# 4,4 6,4# Winkels in huishoudelijke
artikelen . . . . 1) Exclusief apotheken en reparatiebedrijven.
2) De gegevens van de laatste vier publicatiemaanden hebben een voorlopig karakter. 3) Meubels, woningtextiel, verlichtingsartikelen en vloerbedekking. 4) Wit-, bruingoed, telecommunicatieapparatuur, geluidsdragers, fotografische artikelen en computers.
5) Bouwmarkten en gespecialiseerde winkels in ijzerwaren, gereedschap, verf en hout. #) Deze cijfers zijn bijgesteld; achtergrondinformatie hierover staat onderaan de technische toelichting.
.) (Betrouwbare) gegevens ontbreken.

*) Voorlopige cijfers.
Bron: CBS
CBS Persbericht PB07-037

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de persdienst van het CBS. Tel. (070) 337 44 44
Fax (070) 337 59 71
E-mail: persdienst@cbs.nl


---- --