GroenLinks

Brussel gunt grote steden meer vrijheid dan Den Haag

Busbaan 10 mei 2007

Na onder meer de woningbouwcorporaties en de NS is nu het stad- en streekvervoer aan de beurt. Als het aan Den Haag ligt wordt deze sector van vervoer zo snel mogelijk geprivatiseerd en openbaar aanbesteed. GroenLinks vindt dat het binnenlandse openbaar vervoer buiten de vrije markt moet worden gehouden.

Donderdag 10 mei werd de verordening personenvervoer in het Europees Parlement aangenomen. Die geeft nationale overheden de vrijheid om de exploitatie van het openbaar vervoer onderhands aan te besteden. Den Haag wil de liberalisering echter doorzetten. Joost Lagendijk, europarlementariër voor GroenLinks: "Staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat zei onlangs tegen de Tweede Kamer, dat de openbare aanbesteding van openbaar vervoer in de steden verplicht wordt gesteld door Europa. Dit is niet waar. Zij zet daarmee de Tweede Kamer op het verkeerde been. Europa laat de lidstaten juist vrij om dit deel van het openbaar vervoer door gemeentebedrijven te laten uitvoeren."

Wet Personenvervoer
In 2000 wilde de Europese Commissie een aanbestedingsplicht invoeren voor het stedelijk openbaar vervoer. In datzelfde jaar werd in Nederland de Wet Personenvervoer aangenomen in de Tweede Kamer. Joost Lagendijk: "Deze wet liep vooruit op de verwachte Europese aanbestedingsplicht. Nu de Europese Commissie onder druk van het Europees Parlement afziet van een openbare aanbestedingsplicht, moet Den Haag de Wet Personenvervoer herzien. Het argument dat Brussel de liberalisering van het openbaar vervoer in de grote steden afdwingt, is niet langer vol te houden."

Grote steden
Volgens de Nederlandse Wet Personenvervoer moeten de grote steden hun gemeentelijke openbaar vervoerbedrijven omvormen tot commerciële ondernemingen. Vervolgens moeten die met andere marktpartijen concurreren om vervoersopdrachten. Joost Lagendijk: "De grote steden zelf zijn terecht tegenstander van de liberalisering in hun openbaar vervoer. Zij hebben belang bij kwalitatief hoogwaardig en betaalbaar openbaar vervoer. Het Europees Parlement en de Europese Commissie steunen de grote steden in hun standpunt. De gemeenten weten prima zelf hoe ze hun openbaar vervoer moeten organiseren."

Hoe nu verder?
Helaas verbiedt de verordening, die vandaag in het Europees Parlement is aangenomen, lidstaten niet het openbaar vervoer volledig te liberaliseren. Er tekent zich een meerderheid in de Tweede Kamer af om de openbare aanbesteding in het stedelijk vervoer niet door te voeren. "Hopelijk wijzigt de Tweede Kamer de Wet Personenvervoer snel en wordt de gedwongen liberalisering gestopt. Het is interessant om te zien dat Brussel de grote steden meer vrijheid gunt dan Den Haag. Het lijkt erop dat Europa de lessen van de Grondwet-referenda daarmee serieuzer neemt dan Nederland", aldus Joost Lagendijk.

Zie ook:

* dossier Liberalisering, Europa meer dan markt