GroenLinks

GroenLinks op de bres voor behoud Beneluxtrein

De Beneluxtrein 10 mei 2007

Terwijl Europa steeds hechter wordt, vergroot de NS de afstanden binnen Europa. Vanaf eind 2007 zal de Beneluxdienst Amsterdam-Brussel verlegd worden naar het hogesnelheidstraject. Op zich prima, maar de NS wil de huidige intercity dan schrappen. Dit vindt GroenLinks onacceptabel.

In maart diende reizigersvereniging Rover een klacht in bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit. De NS exploiteert namelijk niet alleen de Beneluxtrein, maar is ook grootaandeelhouder van High Speed Alliance. Dit bedrijf zal de hogesnelheidslijn (HSL) gaan exploiteren. Joost Lagendijk: "De NS maakt misbruik van haar economische machtspositie. Het bedrijf heeft alle belang bij het verdwijnen van de Beneluxtrein, omdat de hogesnelheidslijn daardoor meer reizigers zal hebben. Tegelijkertijd is alleen de NS bevoegd om de dienst Amsterdam-Roosendaal te exploiteren. Ik heb Neelie Kroes, de Europese commissaris voor mededinging via schriftelijke vragen opgeroepen, de Nederlandse Spoorwegen voor dit misbruik op de vingers te tikken."

Brief aan minister van Verkeer en Waterstaat
GroenLinks heeft niet alleen schriftelijke vragen gesteld over het verdwijnen van de Beneluxdienst. Joost Lagendijk: "Het verdwijnen van de Beneluxtrein zorgt ervoor dat reizigers gedwongen worden om gebruik te maken van de duurdere hogesnelheidstrein. Dit betekent dat ze vooraf altijd kaartjes moeten reserveren. Inwoners van de zuidelijke regio´s moeten bovendien via een omweg een stuk verder reizen dan nu het geval is. Ik heb daarom een brief naar minister van Verkeer en Waterstaat, Camiel Eurlings, gestuurd. Daarin roep ik hem op de Beneluxtrein toch vooral te behouden."

Zuidelijke regio's
Voor de inwoners van Brabant en Zeeland heeft het verdwijnen van de Beneluxtrein ingrijpende gevolgen. Joost Lagendijk, naast europarlementariër ook geboren Brabander: "Het is ook nog maar de vraag of de trage stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen behouden blijft. En een shuttledienst tussen Breda en Antwerpen is ook onzeker. In het ergste geval moeten reizigers uit Zeeland en Brabant straks eerst naar Rotterdam om daar op de trein naar Brussel te stappen. Dat is een absurd idee. Ik vind het heel belangrijk dat Zeeland en Brabant hun goede verbinding met België houden. De inwoners van deze provincies zijn vaak van België afhankelijk en België van hen. De Beneluxtrein moet daarom behouden blijven!´

Beloftes uit het verleden
De hogesnelheidsverbinding wordt duurder dan de huidige Beneluxtrein. Bovendien kan men niet meer zonder reservering. "In 2001 maakte minister Netelenbos afspraken met de Nederlandse Spoorwegen over de hogesnelheidslijn. Zij verzekerde daarbij, dat iedereen die dat wilde, ook na 2007 gebruik kon blijven maken van de Beneluxtrein via Roosendaal. Nu blijken we toen te zijn voorgelogen en verdwijnt de Beneluxtrein alsnog. Dat is schandalig. Ik zal er alles aan doen om de keuzevrijheid van de reizigers te behouden", aldus Lagendijk.