FNV Belastingservice breekt record
In ruim twee maanden tijd heeft de FNV Belastingservice meer dan
250.000 belastingaangiften verwerkt. "Dat is veel meer dan vorig jaar
om deze tijd. Toen stond de teller op 216.823. Dus 33.000 aangiften
meer", aldus Ymi Knaap, senior medewerker Belastingservice. "En we
zijn er nog niet. In het hele land werken de vrijwilligers van de FNV
Belastingservice nog steeds heel hard om de boel af te krijgen. We
gaan dit jaar richting de 280.000 aangiften."
De enorme toename aan aangiften is toe te schrijven aan het
ontmoedigingsbeleid van de Belastingdienst om mensen op papier hun
aangifte te laten doen. De aangifte moet nu elektronisch worden
verstuurd via internet. "Maar veel mensen, met name uit de lagere
inkomensgroepen, hebben helemaal geen computer thuis", legt Knaap uit.
"Of alleen maar een ouwetje, waar geen internet op zit."
Medewerkers van de Belastingdienst zelf worden er bovendien moe van
steeds maar weer uit te leggen hoe dat digitale invullen moet. Wie de
Belastingtelefoon belt, krijgt de vragen te horen: 'Bent u lid van een
bond? En zo ja, welke?'. Vakbondsleden worden vervolgens naar hun bond
verwezen om daar advies bij het invullen van de aangifte te vragen.
Knaap: "Mensen worden niet alleen naar de FNV-vakcentrale
doorverwezen, hoor. Ook naar de bij de FNV aangesloten bonden. En naar
het CNV." Bijkomend voordeel is dat de aangifte via de bonden niet met
de nieuwe digitale handtekening, de DigiD, hoeft te worden gedaan.
"Een andere reden dat veel mensen bij de FNV aankloppen is dat ze door
de bomen het bos niet meer zien, als het om het uitrekenen van hun
recht op zorgtoeslag en eventueel een TBU, een tegemoetkoming
Buitengewone Uitgaven, gaat", zegt Knaap. "Het duizelt ze een beetje:
zorgpremie, aanvullende verzekeringen, werkgeversbijdrages,
zorgtoeslag, kosten voor medicijnen en brillen. Hoe moet je dat nu
allemaal optellen en aftrekken?"
---