* Unilever Wetenschapsprijs 2007 naar Pr. David Julius
Unilever Wetenschapsprijs 2007 naar Pr. David Julius
09/05/2007 : Vlaardingen, 9 mei.- Unilever heeft vandaag bekendgemaakt
dat zij haar Wetenschapsprijs ter waarde van EUR 250.000 heeft
toegekend aan David Julius, professor fysiologie aan de University of
California in San Francisco (VS).
Professor Julius, uitverkozen door een jury van vooraanstaande
wetenschappers, heeft de prijs gekregen voor zijn uitmuntende werk aan
het inzichtelijk maken van de manier waarop mensen op moleculair
niveau temperatuur waarnemen.
De prijs zal op 9 mei 2007 aan professor Julius worden overhandigd
door Unilevers Group Chief Executive Patrick Cescau in aanwezigheid
van Zijne Koninklijke Hoogheid de Prins van Oranje, tijdens het
Unilever Vitality Symposium in Vlaardingen.
De Unilever Wetenschapsprijs wordt uitgereikt aan vooraanstaande
wetenschappers op het gebied van biowetenschappen, natuurkunde,
sociale wetenschappen, voedingsleer, medicijnen of een combinatie
hiervan, wier werk een bijdrage levert aan Unilevers missie om
vitaliteit aan het leven toe te voegen.
Het geldbedrag van EUR 250.000 moet worden besteed aan
wetenschappelijk onderzoek. De prijs laat zien dat Unilever hoog inzet
op wetenschappelijke uitmuntendheid, de motor achter baanbrekende
innovaties die mensen helpen er goed uit te zien, zich goed te voelen
en meer uit het leven te halen.
Voor de redactie:
* Professor Julius heeft de receptoren voor capsaïcine, het hete
bestanddeel in rode pepers, en het verkoelende bestanddeel menthol
ontdekt en beschreven. Deze receptoren worden ook geactiveerd door
respectievelijk hoge en lage temperaturen. Hiermee wordt
aangetoond dat er een gemeenschappelijk mechanisme ten grondslag
ligt aan de manier waarop het perifere zenuwstelsel temperatuur
waarneemt.
* Doorbraken op dit gebied zijn van belang voor ons onderzoek om
multisensorische prikkelingen te gebruiken in zowel onze
voedingsproducten als in onze producten voor huishoudelijke en
persoonlijke verzorging. Zo is het mogelijk op een gecontroleerde
manier en zonder gebruik te hoeven maken van menthol of capsaïcine
een gewenste gevoelstemperatuur te realiseren, als onderdeel van
de multisensorische uitstraling.
* Professor Julius' bevindingen hebben bovendien een belangrijke
bijdrage geleverd aan het inzichtelijk maken van de werking van de
zenuwbanen die meewerken aan het ontstaan van acute en chronische
pijn, vooral binnen de context van weefselbeschadiging en
infectie. Dit kan leiden tot nieuwe doelstellingen bij het
ontwikkelen van pijnstillers.
* De jury van vooraanstaande wetenschappers die professor Julius
heeft uitgeroepen tot winnaar bestond uit:
Voorzitter:
Prof. dr. Tony Cheetham, University of California, Santa Barbara,
Californië, VS
Leden:
Prof. dr. Bert Meijer, Technische Universiteit van Eindhoven
Prof. dr. Linda Buck, University of Washington, Washington, VS
Prof. Sir Harold Kroto, Florida State University, Florida, VS
Prof. Michael Gibney, University of Dublin, Ierland
Prof. dr. C.N.R. Rao, President of the Academy of Sciences for the
Developing World, Jawaharlal Nehru Centre for Advanced Scientific
Research, Bangalore, India.
* Nadere informatie over het werk van professor David Julius en de
selectiecriteria voor de Wetenschapsprijs van Unilever zijn te
vinden op http://www.ucsf.edu/djlab en
http://www.unileverscienceprize.com.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Gerbert van Genderen Stort, woordvoerder Unilever N.V.:
+31-(0)10-2174844
Over Unilever
Het is Unilevers missie vitaliteit toe te voegen aan het leven. Wij
voorzien in de dagelijkse behoefte aan voeding, hygiëne en
persoonlijke verzorging met merken die mensen helpen zich goed te
voelen, er goed uit te zien en meer uit het leven te halen.
Unilever is een van de grootste producenten van consumentengoederen
met een hoge omloopsnelheid (fast moving consumer goods) ter wereld
met een sterke lokale verankering in circa 100 landen wereldwijd.
Haar portefeuille omvat een aantal van 's werelds bekendste en
populairste merken, waaronder twaalf merken met elk een jaaromzet van
meer dan EUR 1 miljard. Unilever is wereldwijd marktleider in veel van
de categorieën waarin zij actief is. Haar merkenportefeuille omvat
bekende merken als Knorr, Calvé, Becel/Flora, Bertolli, Dove, Lipton,
Pond's, Axe/Lynx, Omo, Glorix/Domestos en Unox.
Unilever had eind 2006 179.000 medewerkers en behaalde in 2006 een
jaaromzet van zo'n EUR 40 miljard. Meer informatie over Unilever en
haar merken is te vinden op http://www.unilever.com/.
WAARSCHUWING: Deze aankondiging kan toekomstgerichte uitspraken
bevatten, waaronder `toekomstgerichte uitspraken' zoals bedoeld in de
`Private Securities Litigation Reform Act 1995' in de Verenigde
Staten. Uitspraken met termen als `verwacht', `voorziet', `heeft het
voornemen' of de negatieve equivalenten van deze termen en andere
gelijksoortige uitdrukkingen over toekomstige ontwikkelingen en
resultaten, inclusief financiële doelstellingen tot 2010, en hun
negatieve equivalenten zijn bedoeld om dergelijke toekomstgerichte
uitspraken aan te duiden. Dergelijke toekomstgerichte uitspraken zijn
gebaseerd op actuele verwachtingen en aannames over verwachte
ontwikkelingen en andere factoren die van invloed kunnen zijn op de
Groep. Het zijn geen historische feiten, noch zijn het garanties voor
toekomstige prestaties. Doordat deze toekomstgerichte uitspraken
risico's en onzekerheden bevatten, zijn er belangrijke factoren die de
uiteindelijke resultaten wezenlijk kunnen doen afwijken van de
resultaten zoals weergegeven of gesuggereerd door deze
toekomstgerichte uitspraken. Deze zijn onder andere: prijs- en andere
vormen van concurrentie; consumptieniveaus; kosten; ons vermogen goede
contacten te onderhouden met belangrijke afnemers en leveranciers;
valutakoersen; rentetarieven; ons vermogen acquisities te integreren
en geplande desinvesteringen af te ronden; fysieke risico's;
milieurisico's; ons vermogen fiscale, juridische en andere zaken op
het gebied van regelgeving te beheersen en uitstaande zaken af te
handelen zonder schattingen te overschrijden; wetgevings-, fiscale en
andere ontwikkelingen op het gebied van regelgeving, alsmede
politieke, economische en sociale omstandigheden in de geografische
markten waarin de Groep opereert en nieuwe of gewijzigde prioriteiten
van de raden van bestuur. Nadere bijzonderheden omtrent mogelijke
risico's en onzekerheden die van invloed zouden kunnen zijn op de
Groep, zijn vermeld in de documenten die de Groep bij de London Stock
Exchange, Euronext Amsterdam en de Securities and Exchange Commission
in de Verenigde Staten heeft gedeponeerd, waaronder het Jaarverslag en
de Jaarrekening op Form 20-F. Deze toekomstgerichte uitspraken gelden
alleen op de datum van dit document. Met uitzondering van
verplichtingen op basis van wet- en regelgeving, wijst de Groep
uitdrukkelijk enige verplichting of verbintenis af om publiekelijk
enige herziening of aanpassing bekend te maken ten aanzien van
toekomstgerichte uitspraken die hierin zijn opgenomen teneinde tot
uitdrukking te brengen dat er sprake is van enige wijziging in de
verwachtingen van de Groep met betrekking tot deze uitspraken of enige
wijziging in de gebeurtenissen, condities of omstandigheden waarop
deze uitspraken zijn gebaseerd.
Unilever N.V. :
Media Relations
Weena 455
3013 AL Rotterdam
T: +31 (0) 10 217 4844
Na 17.30 uur: +31 (0) 10 217 4000
F: +31 (0) 10 217 4843
press-office.rotterdam@unilever.com
Unilever NV