Nissan Qashqai 2.0 dCi in productie
(5/8/2007)
Eind april is in de Nissan-fabriek in Sunderland, Groot-Brittannië,
de productie gestart van de compacte crossover QASHQAI met
hoogwaardige 2,0-liter dCi-dieselmotor. De QASHQAI is in deze
configuratie verkrijgbaar met twee- of met vierwielaandrijving. Nissan
verwacht dat meer dan 25 procent van alle QASHQAIâs verkocht wordt met
deze dieselmotor.
De 2,0-liter dCi-motor in de QASHQAI produceert 110 kW (150 pk) bij
4.000 toeren per minuut en een koppel van 320 Nm bij 2.000 toeren per
minuut. De motor combineert die prestaties in de tweewielaangedreven
QASHQAI met een gemiddeld brandstofverbruik van 6,6 l/100 km en een
CO -uitstoot van 174 g/km als hij is gekoppeld aan de handmatig
bediende transmissie. Met deze cijfers is deze QASHQAI-uitvoering
topscoorder in zijn klasse.
De verbruiks- en uitstootgegevens voor de overige configuraties zijn:
6,9 l/100 km en 184 g/km voor de handgeschakelde vierwielaangedreven
versie en 7,8 l/100 km en 208 g/km voor de vierwielaangedreven versie
met automaat.
De motor is in samenwerking met Nissans Alliantie-partner Renault
ontworpen en levert veel rijplezier dankzij het krachtige en
koppelrijke karakter. Hij is tegelijkertijd soepel, verfijnd en
milieuvriendelijk, waarmee hij een nieuwe standaard neerzet voor
dieselmotoren in de segmenten van compacte gezinsautoâs en compacte
SUVâs.
In aanvulling op de soortgelijke krachtbron van Renault, bevat de
Nissan-motor unieke technologieën, waaronder een standaard roetfilter
en dubbele balansassen. De motor is naar keuze bovendien verkrijgbaar
in combinatie met een handbediende zesversnellingsbak of â
ongebruikelijk voor dit marktsegment â een automatische
zestrapstransmissie. Deze 2.0 dCi motor voldoet uiteraard aan de Euro
4-norm.
Motorakoestiek
Het prestatieniveau van de dieselmotor is mogelijk dankzij de nieuwste
generatie common-rail injectiesysteem met een werkdruk van 1.600 bar.
Piëzo-injectoren van Bosch geven snelle en precieze controle over het
inspuitproces, waardoor in vijf fasen inspuiten mogelijk is: twee
voorinspuitingen, een hoofdinspuiting en twee na-inspuitingen.
De voorinspuitingen verbeteren de motorakoestiek door het
karakteristieke dieselgeklop te minimaliseren. De na-inspuitingen
verlengen de hoofdverbranding om roet te verbranden, zodat de
schadelijke emissies al beperkt worden voordat de uitlaatgassen de
verbrandingskamer verlaten.
De motorakoestiek was een van de prioriteiten bij het ontwerpen van de
nieuwe motor. Het onderste deel van de motor, met zijn aluminium
grondplaat, werd ontworpen voor een hogere efficiëntie en een
verbeterde opname van vibraties. Dubbele, in tegengestelde richting
draaiende balansassen dragen fors bij aan de verfijnde
draai-eigenschappen van de motor, vooral bij hogere toerentallen.
Samen met de toepassing van voorinspuiting, zorgt deze techniek voor
een forse reductie van geluid en vibraties. Deze motor is uitgerust
met kettingaangedreven nokkenassen omwille van akoestisch comfort,
maar ook ten gunste van de betrouwbaarheid en
onderhoudsvriendelijkheid.
Roetfilter
Uniek voor zijn klasse is dat de 2.0 dCi-motor standaard wordt
uitgerust met een Diesel Partikel Filter (DPF) met een periodiek
regeneratiesysteem. Wanneer de gefilterde deeltjes tot een bepaald
niveau ophopen, start de motor een proces genaamd thermische
regeneratie. Daarbij zorgt een tweede na-inspuiting voor een
temperatuurverhoging van de uitlaatgassen. Vanaf een bepaalde
temperatuur oxideren de roetdeeltjes in de filter, waarna deze weer
optimaal kan functioneren. Uitlaatgasrecirculatie (EGR) zorgt voor een
gecontroleerde temperatuurverhoging in de verbrandingskamer, waardoor
schadelijke emissies (NOx) beperkt worden.
Orders
Sinds de verkoopstart van de QASHQAI twee maanden terug heeft Nissan
in Nederland al meer dan 4200 orders mogen noteren. De eerste
klantenanalyses tonen aan dat het merendeel van de kopers die voor de
tweewielaangedreven QASHQAI kozen een auto in het C-segment reden. Dat
strookt met de verwachting van Nissan dat klanten zouden inzien dat de
QASHQAI een prima alternatief vormt voor de traditionele compacte
gezinsauto. Vijftien procent van alle ontvangen orders betreft de
nieuwe QASHQAI met 2,0-liter dieselmotor.
Nissan-technici bij het Nissan Technical Centre Europe, met
vestigingen in het Britse Cranfield en het Spaanse Barcelona, hebben
de afstemming van en de kernvelden in het motormanagement speciaal
aangepast, aangezien het de eerste keer is dat de 2.0 dCi-motor wordt
toegepast in een model met vierwielaandrijving. Het is bovendien de
eerste keer dat deze motor gekoppeld wordt aan een automatische
zestrapstransmissie.
Er rollen momenteel elke dag 700 Nissans QASHQAI van de band in de
Nissan-fabriek in het Britse Sunderland om aan de wereldwijde vraag
naar de QASHQAI te kunnen voldoen.
AutoRai