Inspectie Verkeer en Waterstaat
8 mei 2007: Maatregelen tegen overschrijding geluidsbelasting Schiphol
De Inspectie Verkeer en Waterstaat legt de luchtvaartsector
maatregelen op die moeten voorkomen dat de geluidsgrenzen bij de
Buitenveldertbaan voor de tweede achtereenvolgende keer overschreden
worden.
De belangrijkste maatregel is dat twee weken vóór sluiting van het
gebruiksjaar 2007, dat eindigt op 31 oktober, niet meer dan 90 procent
van de dan geldende geluidscapaciteit * bij de Buitenveldertbaan
verbruikt mag zijn. Zo ontstaat er aan het einde van het gebruiksjaar
een buffer om te voorkomen dat de sector weer de geluidsgrenzen
overschrijdt als de Buitenveldertbaan de laatste twee weken van het
gebruiksjaar meer dan gemiddeld moet worden ingezet.
De inspectie draagt de luchthaven Schiphol, Luchtverkeersleiding
Nederland (LVNL) en KLM op om uiterlijk 5 juli een gezamenlijk plan in
te dienen waaruit blijkt hoe deze maatregel wordt uitgevoerd.
Bovendien moeten deze partijen ervoor zorgen dat de inspectie en
omwonenden periodiek geïnformeerd worden zodat de uitvoering van de
maatregel op de voet kan worden gevolgd.
* Het grote aantal vluchten op de Buitenveldertbaan is een belangrijke
oorzaak voor de overschrijding van de grenswaarden in het vorige
gebruiksjaar. Op dit moment wordt onder meer onderzocht of het
mogelijk is om luchtvaartmaatschappijen te laten experimenteren met
het op een milieuvriendelijke manier landen en opstijgen. Daardoor
kunnen de ministers van Verkeer en Waterstaat en VROM de grenswaarden
mogelijk op korte termijn aanpassen.
einde bericht
Maatregelen Inspectie VenW tegen overschrijding geluidsbelasting
Schiphol
De Inspectie Verkeer en Waterstaat legt de luchtvaartsector
maatregelen op die moeten voorkomen dat de geluidsgrenzen bij de
Buitenveldertbaan voor de tweede achtereenvolgende keer overschreden
worden. De belangrijkste maatregel is dat twee weken vóór sluiting
van het gebruiksjaar 2007, dat eindigt op 31 oktober, niet meer dan 90
procent van de dan geldende geluidscapaciteit * bij de
Buitenveldertbaan verbruikt mag zijn. Zo ontstaat er aan het einde van
het gebruiksjaar een buffer om te voorkomen dat de sector weer de
geluidsgrenzen overschrijdt als de Buitenveldertbaan de laatste twee
weken van het gebruiksjaar meer dan gemiddeld moet worden ingezet.
De inspectie draagt de luchthaven Schiphol, Luchtverkeersleiding
Nederland (LVNL) en KLM op om uiterlijk 5 juli een gezamenlijk plan in
te dienen waaruit blijkt hoe deze maatregel wordt uitgevoerd.
Bovendien moeten deze partijen ervoor zorgen dat de inspectie en
omwonenden periodiek geïnformeerd worden zodat de uitvoering van de
maatregel op de voet kan worden gevolgd.
* Het grote aantal vluchten op de Buitenveldertbaan is een belangrijke
oorzaak voor de overschrijding van de grenswaarden in het vorige
gebruiksjaar. Op dit moment wordt onder meer onderzocht of het
mogelijk is om luchtvaartmaatschappijen te laten experimenteren met
het op een milieuvriendelijke manier landen en opstijgen. Daardoor
kunnen de ministers van Verkeer en Waterstaat en VROM de grenswaarden
mogelijk op korte termijn aanpassen.
//////////////einde bericht///////////