Unilever verstevigt nadruk op verantwoorde marketing
08/05/2007 : Unilever heeft vandaag tijdens het Unilever Vitality
Symposium twee belangrijke nieuwe initiatieven aangekondigd in haar
streven naar verantwoorde marketing.
Vanaf vandaag hanteert Unilever een internationale richtlijn die
bepaalt dat zij in haar reclame geen gebruik meer zal maken van
modellen of acteurs met onrealistische kledingmaten. Bovendien zal zij
marketing en reclame gericht op kinderen tussen de 6 en 11 jaar
beperken tot voedingsmiddelen en dranken die in aanmerking komen voor
het `Ik Kies Bewust'-logo.
Unilever zal geen strikte criteria opleggen ten aanzien van de Body
Mass Index (BMI) van modellen en acteurs, maar alle brandmanagers en
reclamebureaus worden geacht een BMI tussen 18,5 en 25 als richtlijn
aan te houden. Deze cijfers zijn in lijn met richtlijnen van de
Verenigde Naties ten aanzien van een gezonde BMI.
Ralph Kugler, President Huishoudelijke en Persoonlijke Verzorging:
"Als verantwoord opererende onderneming heeft Unilever een nieuwe
internationale richtlijn aangenomen die vereist dat er in al onze
toekomstige marketingcommunicatie geen modellen of acteurs worden
gebruikt die ofwel buitensporig slank zijn of die `ongezond'
slank-zijn promoten. Het is een antwoord op de groeiende bezorgdheid
in de samenleving over de mogelijke negatieve effecten op de
gezondheid die zich kunnen voordoen wanneer mensen ongezonde of
excessieve slankheid nastreven. Unilever gelooft in een gezond,
evenwichtig voedingspatroon. Zowel mannen als vrouwen moeten tevreden
kunnen zijn met hun lichaam en zij moeten geen gebrek aan
zelfvertrouwen krijgen door beelden van extreem slanke lichamen."
Tevens wordt Unilevers wereldwijde streven naar verantwoorde marketing
gericht op kinderen aangescherpt. Concreet betekent dit dat Unilever
alleen marketingactiviteiten zal richten op kinderen tussen 6 en 11
jaar, als het voedingsmiddel of de drank in kwestie in aanmerking komt
voor het `Ik Kies Bewust'-logo. Unilever legt zich vrijwillig deze
richtlijn op, die eind 2008 volledig zal zijn doorgevoerd. Dit streven
bouwt voort op de vrijwillige beperking die Unilever in maart 2006
heeft aangekondigd, namelijk om haar marketing niet rechtstreeks te
richten op kinderen jonger dan zes jaar.
Vindi Banga, President Voedingsmiddelen, zei tijdens het Unilever
Vitality Symposium in Vlaardingen vandaag: "De aankondiging van
vandaag weerspiegelt tevens Unilevers voortdurende streven naar
verantwoorde marketing richting consumenten waar ook ter wereld.
Unilever legt zich vrijwillig deze richtlijn op, omdat vooral kinderen
steeds vaker ongezonde voedingsgewoonten hebben en kampen met
zwaarlijvigheid. Door alleen gezondere producten richting kinderen te
promoten, wil Unilever ouders en kinderen helpen `bewustere keuzes' te
maken. Het `Ik Kies Bewust'-logo speelt daarbij een belangrijke rol,
omdat dit consumenten helpt van de bewuste keuze een makkelijke keuze
te maken. Omdat Unilever daarnaast ook de voedingskundige
samenstelling van al haar voedingsmiddelen verbetert, hoeven ouders en
hun kinderen bij hun productkeuze geen compromissen te sluiten ten
aanzien van smaak en genieten."
Voor de redactie
o In juli 2003 heeft Unilever wereldwijde uitgangspunten aangenomen
ten aanzien van de marketing van voeding en frisdranken om
verantwoorde reclame van onze merken aan consumenten te stimuleren. De
uitgangspunten dienen als richtlijn voor onze marketeers en de externe
bureaus die wij inhuren. In maart 2006 heeft Unilever tevens een
vrijwillige beperking geïntroduceerd die inhoudt dat zij haar reclame
niet direct zal richten op kinderen onder de zes jaar. Dit beleid is
opgesteld op basis van groeiend bewijs dat kinderen onder de zes jaar
het lastig vinden onderscheid te maken tussen reclame en redactionele
inhoud. Een kopie van Unilevers uitgangspunten voor marketing is
beschikbaar als pdf-bestand op www.unilever.com.
o Unilevers Nutrition Enhancement Programme (NEP) is erop gericht
voortdurend het voedingswaardeprofiel van onze merken te verbeteren en
fungeert als stimulans voor innovatie. In het kader van NEP zijn we
bezig de voedingskundige samenstelling van onze gehele
voedingsportefeuille opnieuw te bekijken, met name de hoeveelheden
transvetten, verzadigde vetten, natrium en suikers. Dit is gebaseerd
op werk uitgevoerd door het Unilever Food and Health Research
Institute, dat de voedingsrichtlijnen van de
Wereldgezondheidsorganisatie en nationale overheden heeft vertaald
naar benchmarks voor individuele voedingsmiddelen. Onze merken hebben
al grote stappen gezet ten aanzien van nieuwe productsamenstellingen.
Zo hebben we sinds 2005-2006 al 17.416 ton suiker, 3.017 ton natrium,
30.485 ton transvet en 7.125 ton verzadigd vet uit onze producten
verwijderd.
o In mei 2006 is Unilever gestart met de wereldwijde introductie van
het `Ik Kies Bewust'-logo om consumenten te informeren en te helpen
bij het maken van aankoopbeslissingen. Dit `Ik Kies Bewust'-logo zal
te vinden zijn op al onze producten die aan de vastgestelde criteria
voldoen - in lijn met internationaal geaccepteerde voedingsadviezen
ten aanzien van vet, suiker en zout. Het logo, dat op de voorkant van
verpakkingen staat, wordt aangevuld door voedingsinformatie achter op
de verpakking. Het programma is al geïntroduceerd in de VS, Nederland,
België, Frankrijk, Griekenland, Polen en Tsjechië en wij zijn van plan
het tegen eind 2007 in al onze belangrijke markten te hebben
gelanceerd. Meer dan een derde van de producten komt al in aanmerking.
Unilever NV