Ford vergroot voorsprong in WRC door dubbele podiumfinish in Argentinië
(5/7/2007)
BP-Ford World Rally Team heeft de voorsprong in het WRC vergroot door
dit weekend met twee autoâs in de top drie te finishen tijdens de
Rally Argentina. Ford Focus-rijders Marcus Grönholm en Timo
Rautiainen eindigden als tweede in deze zesde ronde van het WRC, dat
uit 16 evenementen bestaat.
Teamgenoten Mikko Hirvonen en Jarmo Lehtinen, ook in een Ford Focus RS
World Rally Car, kwamen als derde aan de finish. Door dit resultaat
breidde de regerend wereldkampioen bij de merken, BP Ford, de
voorsprong in de titelrace uit tot negen punten. Grönholm en Hirvonen
blijven respectievelijk tweede en derde in de stand bij de rijders.
Het grootste deel van de eerste serie klassementsproeven werd afgelast
omdat verschillende rijders na de eerste proef strandden in Buenos
Aires, op 700 kilometer afstand van het rallyhoofdkwartier Carlos Paz.
De organisatoren hadden daardoor de laatste dag een extra
klassementsproef ingelast zodat toch het vereiste aantal
wedstrijdkilometers kon worden gerealiseerd. Om de punten toe te
kunnen kennen, is reglementair vereist dat tweederde van de afstand is
afgelegd. De rijders hebben in totaal 246,36 wedstrijdkilometers
gereden, waarvan het merendeel over grote open vlaktes, waar
Argentinië zo bekend om staat.
Op de laatste wedstrijddag werden de beroemde proeven van Giulio
Césare en El Cóndor verreden in de rotsachtige bergen van
Traslasierra en de super special stage in het voetbalstadion van
Cordoba. âs Nachts teisterde een stormachtige regenbui het
servicepark, waardoor nogal wat schade werd aangericht. Door de regen
waren de klassementsproeven in de bergen, normaliter toch al zwaar,
ditmaal in abominabele conditie. De proef voerde de deelnemers tot
een hoogte van 2.195 meter, waar modder en dichte mist in El Cóndor
het rijden nog moeilijker maakte.
Ford-rijder Grönholm ging de laatste dag van start met een
achterstand van slechts 19,2 seconden op Sébastien Loeb. De Fin reed
âmaximum attackâ om het gat te dichten, maar raakte daarbij enige
rotsen op de proef van Giulio Césare en verloor acht seconden. Daarop
besloot hij op zeker te gaan voor de tweede plaats, die hij dan ook
veroverde. Zijn vijfde podiumfinish dit seizoen.
âIk ging de laatste morgen van start met het voornemen voluit te gaan,
maar het lukte niet. Ik heb een keer een rots geraakt en ben ook een
keer van het pad afgegaan. Het is doodzonde dat op de eerste dag
zoveel proeven zijn afgelast en ik ben teleurgesteld dat ik het
gevecht met Loeb niet winnend heb kunnen afsluiten. Maar door de
tweede en derde plaats heeft Ford de voorsprong in de
merkenrangschikking kunnen uitbreiden.â
Hirvonen kwam als derde over de finish. âEr was zoveel mist de laatste
dag dat op sommige stukken het zicht minder dan 20 meter was,â aldus
de jonge Fin. âDe auto was perfect, maar ik ben bang dat ik ditmaal te
weinig ervaring had op deze proeven. En ik klaag niet over de zes
punten en mijn podiumplaats.â
BP-Ford team director Malcolm Wilson: âMarcus en Loeb zijn qua
snelheid een klasse apart en het lijkt er op dat Marcus de enige is
die de strijd met Seb aan kan gaan. We zijn uitgelopen op Citroën,
waarbij we zijn geholpen door de Focus RS autoâs van het Stobart VK
M-Sport Ford-team die punten afsnoepten van onze rivaal.â
Jost Capito, director van Ford TeamRS: âVier Fords Focus RS in de
topvijf vormen wel een bewijs van de kracht en de betrouwbaarheid van
de Focus. De onderlinge verschillen blijven gering en we moeten onze
uiterste best doen om Marcus weer op kop te krijgen in het
rijderskampioenschap.â
Het kampioenschap keert later deze maand terug naar Europa, naar
Sardinië, waar van 17 t/m 20 mei de Rally d'Italia - Sardegna wordt
verreden.
AutoRai