IP/07/617
Brussel, 7 mei 2007
Hervorming in de sector suiker: de Commissie stelt voor de
herstructureringsregeling in deze sector te verbeteren
De Europese Commissie heeft vandaag wijzigingen van de
herstructureringsregeling in de sector suiker voorgesteld die tot doel
hebben die regeling doeltreffender te maken en zo de suikerproductie in de
Europese Unie (EU) te verlagen tot duurzame niveaus. De
herstructureringsregeling is een essentieel onderdeel van de in 2006
doorgevoerde hervorming van de gemeenschappelijke marktordening voor suiker.
Deze regeling biedt de suikerfabrikanten die bij de nieuwe, lagere prijs
niet zullen kunnen concurreren, de mogelijkheid financiële steun aan te
vragen om de sector te verlaten. Helaas zijn in de eerste twee jaren van de
looptijd van de regeling veel kleinere hoeveelheden quotum ingeleverd dan
was verwacht. Daarom moeten in de herstructureringsregeling wijzigingen
worden aangebracht om die regeling aantrekkelijker te maken. De
belangrijkste wijzigingen die worden voorgesteld, houden in dat het aan de
telers en de loonwerkbedrijven te geven percentage van de steun wordt
vastgesteld op 10%, maar dat de telers die afstand doen van hun quotum, een
extra steunbedrag zullen ontvangen dat ook met terugwerkende kracht zal
worden betaald om benadeling te voorkomen van diegenen die reeds eerder hun
quotum hebben opgegeven. Een nieuw element is dat de suikerbietentelers
binnen bepaalde grenzen rechtstreeks steun uit het herstructureringsfonds
zullen kunnen aanvragen. Om de suikerproducerende ondernemingen een extra
stimulans voor deelneming aan de regeling te geven, zullen die ondernemingen
die in 2008/2009 afstand doen van een bepaalde hoeveelheid van hun quotum,
worden vrijgesteld van de betaling van de herstructureringsheffing op dat
deel van hun quotum dat in het verkoopseizoen 2007/2008 onder de preventieve
onttrekking aan de markt valt. De Commissie denkt dat de voorgestelde
wijzigingen ertoe zullen leiden dat afstand wordt gedaan van nog eens
ongeveer 3,8 miljoen ton aan suikerquotum naast de 2,2 miljoen ton die tot
nu toe reeds is ingeleverd. Als tegen 2010 onvoldoende hoeveelheden quotum
zijn opgegeven, komt er een verplichte quotumverlaging. De Commissie stelt
nu ook voor het niveau van die verplichte verlaging te laten variëren
naargelang van de hoeveelheid quotum waarvan in elke lidstaat afstand is
gedaan in het kader van de herstructureringsregeling. De Commissie hoopt dat
de Raad en het Parlement haar voorstel uiterlijk in oktober zullen kunnen
goedkeuren.
"Om de sector suiker in Europa een duurzame toekomst te kunnen geven,
moeten wij onze suikerproductie drastisch verlagen.", aldus Mariann
Fischer Boel, commissaris voor Landbouw en plattelandsontwikkeling.
"Het herstructureringsfonds is een essentieel onderdeel van onze
hervorming. Uit dat fonds wordt financiële steun toegekend aan
suikerfabrieken die quotum willen inleveren omdat zij niet kunnen
concurreren bij de lagere prijs die het gevolg is van de hervorming.
Helaas is de regeling minder aantrekkelijk gebleken dan wij hadden
gehoopt. Maar ik denk dat de veranderingen die wij vandaag
voorstellen, heel wat meer suikerproducerende ondernemingen ertoe
zullen aanzetten om afstand te doen van quotum. Ik dring er bij hen op
aan deze kans aan te grijpen. Naarmate de prijs verder daalt, zullen
zij het steeds moeilijker krijgen. En na 2010 zal er geen geld meer
zijn om de producenten te helpen die gedwongen zijn ermee op te
houden."
Achtergrondinformatie:
De hervorming die de EU heeft doorgevoerd in de sector suiker, omvatte
naast een prijsverlaging met 36% en de betaling van ontkoppelde steun
aan de landbouwers nog een zeer belangrijk element, namelijk de
oprichting van een door de suikerproducerende ondernemingen te
financieren herstructureringsfonds waaruit steun wordt verleend voor
het herstructureringsproces dat noodzakelijk is om de suikerindustrie
concurrerender te maken. Het doel was gedurende een overgangsperiode
van vier jaar een verlaging van de quota met ongeveer 6 miljoen ton te
bewerkstelligen, waarna de markt in evenwicht zou zijn.
In het eerste jaar van de looptijd van de herstructureringsregeling is
afstand gedaan van ongeveer 1,5 miljoen ton aan quotum. Dit betekent
dat de quota per 1 juli 2006, d.w.z. aan het begin van het
verkoopseizoen 2006/2007, met 1,5 miljoen ton konden worden verlaagd.
Een suikerfabriek die in 2006/2007 afstand van quotum heeft gedaan, en
daarbij de betrokken productie-installaties volledig heeft ontmanteld,
heeft daarvoor uit het herstructureringsfonds een compensatie
ontvangen ten bedrage van 730 euro per ton aan quotum waarvan afstand
is gedaan. Voor een suikerfabriek die in 2007/2008 quotum opgeeft, is
dat steunniveau hetzelfde, maar als de fabriek wacht tot 2008/2009,
dan daalt deze herstructureringssteun tot 625 euro/ton en in
2009/2010, het vierde en laatste jaar, betreft het nog slechts 520
euro/ton. Een suikerfabriek die bij een suikerprijs van ongeveer 400
euro/ton niet langer zal kunnen produceren, zou van de geboden kans
moeten profiteren en de herstructureringssteun moeten aanvragen.
In het tweede jaar van de looptijd van de herstructureringsregeling
hebben de suikerfabrikanten helaas slechts ongeveer 0,7 miljoen ton
aan suikerquotum ingeleverd, wat ver onder de beoogde 5 miljoen ton
blijft en veel minder is dan wat nodig is voor het herstel van het
marktevenwicht. Op basis daarvan verwachtte de Commissie een
overaanbod van ongeveer 4 miljoen ton en daarom heeft zij in maart
2007 besloten om ten minste 13,5 % van de quotumsuiker of ongeveer 2
miljoen ton aan de markt te onttrekken.
De prijsverlaging waartoe in het kader van de hervorming is besloten,
wordt slechts geleidelijk doorgevoerd. Daardoor is het effect voor de
verwerkers (suikerfabrieken) tot nu toe slechts gering en zullen de
telers het effect zelfs pas later gaan voelen. Bij de huidige regeling
is er voor de verwerkers een element van onzekerheid omdat de
lidstaten het deel van de steun dat aan de landbouwers moet worden
gegeven, kunnen vaststellen op een hoger percentage dan het minimum
van 10 %. De verwerkers moeten dus beslissen of het voor hen
verantwoord is om steun uit het herstructureringsfonds aan te vragen,
zonder precies te weten hoeveel steun zij zullen krijgen.
Belangrijkste voorgestelde wijzigingen:
Het aan de telers en de loonwerkbedrijven te geven percentage van de
steun wordt vastgesteld op 10%. De telers ontvangen een speciale
aanvulling. Zij krijgen namelijk voor het verkoopseizoen 2008/2009 een
extra betaling ten bedrage van 237,5 euro per ton quotum waarvan
afstand wordt gedaan, en dit extra bedrag wordt met terugwerkende
kracht ook betaald aan de telers die eerder afstand van quotum hebben
gedaan.
De suikerbietentelers mogen rechtstreeks steun aanvragen voor quotum
waarvan zij afstand willen doen, maar de hoeveelheid quotum die op
deze wijze wordt opgegeven, moet beperkt blijven tot 10% van het
quotum van de betrokken suikerfabriek.
Bij de verplichte eindverlaging van de quota zal rekening worden
gehouden met het succes dat in elke lidstaat is geboekt wat de
verlaging van het nationale quotum in het kader van de
herstructureringsregeling betreft.
Voor de periode tot en met het verkoopseizoen 2009/2010 wordt de
regeling voor onttrekking aan de markt herzien. Een eerste
onttrekkingsbesluit kan al vóór de inzaai worden genomen. Een
dergelijk besluit kan eventueel in oktober met een verdere onttrekking
aan de markt worden aangevuld. Er zal minder suiker aan de markt
hoeven te worden onttrokken in die lidstaten waar reeds afstand van
quotum is gedaan. Bij de onttrekking van suiker aan de markt zullen
niet langer ook de traditionele importen voor de voorziening van de
raffinaderijen worden verlaagd.
Omdat er slechts weinig tijd zal zijn tussen de bekendmaking van de
wijzigingsverordening van de Raad en de uiterste datum voor de
indiening van een aanvraag voor herstructureringssteun, zal in het
Publicatieblad een mededeling worden opgenomen om de belanghebbende
partijen in detail te informeren en het hun mogelijk te maken een
eventuele aanvraag reeds van tevoren voor te bereiden.
Zie ook:
http://ec.europa.eu/commission_barroso/fischer-boel/index_en.htm
http://ec.europa.eu/agriculture/capreform/sugar/index_en.htm
Webdagboek van commissaris Fischer Boel:
http://blogs.ec.europa.eu/blog_fischerboel/page/fischerboel
European Union