AFM
AFM: belegger moet met meer informatie kritischer zijn op gestructureerde
producten
4-5-2007
Particuliere beleggers hebben weinig begrip en kennis van
gestructureerde producten. Daarom moeten ze een kritischer houding
aannemen ten opzichte van deze categorie beleggingen. Wel zal daarvoor
in de hele branche de informatieverstrekking van aanbieders van
gestructureerde producten verder moeten verbeteren. Een goede opstap
daartoe vormen de aanbevelingen van de Nederlandse Vereniging van
Banken (NVB). Een aantal marktpartijen loopt voorop bij de verdere
verbetering van de informatieverstrekking aan klanten.
Dat zijn de belangrijkste conclusies uit de verkennende analyse van de
markt voor gestructureerde producten die de AFM vandaag heeft
gepubliceerd. Onder de categorie gestructureerde producten vallen
onder meer garantiecertificaten, click notes, grondstoffen notes en
talloze andere variaties. De markt voor deze beleggingsproducten is de
laatste jaren sterk gegroeid. Hadden particuliere beleggers in 2003
voor EUR 3 miljard aan gestructureerde producten uitstaan, eind 2006
was dat naar schatting al EUR 30 miljard.
Gestructureerde producten reageren anders op marktbewegingen dan
traditionele beleggingsproducten, niet zelden ook tegen de intuïtie
van beleggers in. Een gestructureerd product volgt niet getrouw de
onderliggende waarde maar dempt of versterkt juist koersbewegingen.
Voor beleggers kan dit een uitkomst zijn als zij hun beleggingsrisico
willen beperken of juist extra risico willen nemen. De verscheidenheid
aan gestructureerde producten is enorm, zowel in de keuze van de
onderliggende waarde als de manier van structurering.
De aanleiding voor de verkennende analyse van de AFM was de vraag of
beleggers in staat zijn om de werking van gestructureerde producten te
begrijpen. De AFM heeft daarvoor verschillende producten doorgerekend,
een consumentenonderzoek gedaan onder zeshonderd personen en een
intensieve dialoog met diverse marktpartijen gevoerd.
Ondanks de complexiteit is een Financiële Bijsluiter meestal niet
verplicht voor gestructureerde producten, omdat het volgens de wet
gaat om `effecten' die deze verplichting niet kennen. Bovendien geldt
voor 95 procent van de producten dat ze direct bij de aanbieder worden
gekocht zonder tussenkomst van een adviseur.
Consumenten blijken grote moeite te hebben om productbrochures goed te
lezen, terwijl dit veruit de belangrijkste bron van informatie is.
Bovendien zijn de folders vaak beknopt en bevatten deze niet alle
informatie die nodig is om alle risico's goed in te schatten.
Een tweede bevinding is dat beleggers de werking van gestructureerde
producten niet altijd begrijpen. Beide constateringen geven de AFM
reden tot zorg. Bij niet-heldere informatie bestaat het risico dat
particuliere beleggers producten kopen die voor hen ongeschikt zijn.
Daarmee is de goede werking van de markt in het geding.
Een aantal marktpartijen heeft de afgelopen tijd het voortouw genomen
door verbeteringen door te voeren in de zorgplicht en de
informatieverstrekking. De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB)
heeft eveneens twee belangrijke aanbevelingen gedaan aan haar leden
ter verbetering van de zorgplicht en de transparantie. De AFM is
verheugd over de initiatieven van de markt en roept de marktpartijen
op adequaat en snel invulling te geven aan de aanbevelingen van de
NVB.