InnoConcepts N.V.
PERSBERICHT Capelle aan den IJssel, 4 mei 2007
INNOCONCEPTS GROEIT VERDER; FOCUS OP I-PAC
---
Operationeel resultaat stijgt met 15,5% tot ruim EUR 15 miljoen
Winst per aandeel EUR 0,71
I-Pac sluit licentieovereenkomst met IAC voor automotive onderdelen
I-Pac sluit technologieovereenkomst met HTP Tooling voor o.a optische
applicaties
Deelneming Proventec gepositioneerd voor sterke groei
2007 in het teken van nieuwe licentienemers en strategische keuzes
InnoConcepts heeft wederom een bevredigend jaar achter de rug met een verdere stijging van
de resultaten. Zowel I-Pac als Proventec ontwikkelden zich naar tevredenheid. Na eerdere
transacties in de verpakkingssector volgen bij I-Pac nu ook de eerste transacties in andere
marktsegmenten. Om een verdere optimalisatie van de roll-out van de technologie te realiseren
worden verschillende mogelijkheden onderzocht die de internationale implementatie slagkracht
kunnen vergroten.
TOELICHTING OP DE CIJFERS
Het operationeel resultaat (EBIT) vertoonde een groei van 15,5% van EUR 13,0 miljoen naar EUR
15,1 miljoen.. Het nettoresultaat over 2006 exclusief aandeel derden bedroeg EUR 13,1 miljoen, een
stijging van 21%, indien de opbrengst van de verkoop van InnoCleaning Concepts van EUR 13,8
miljoen in 2005 buiten beschouwing wordt gelaten. De samenstelling van het resultaat veranderde
aanzienlijk, met name door (i) een contractwijziging inzake de multimedia activiteiten van I-Pac
Technologies in Azië ultimo 2005 en (ii) de verkoop en de daaruit voortvloeiende deconsolidatie van
InnoCleaning Concepts vanaf medio 2005.
In 2005 werd een royalty ontvangen van I-Pac s multimedia partner in Azië voor zowel het gebruik
van productiemiddelen als intellectueel eigendom. Deze royalty was begrepen in de omzet
intellectuele eigendomsrechten. Met ingang van 2006 wordt, ten gevolge van een wijziging van de
aard van de onderliggende overeenkomst, het gebruik van de productiemiddelen gekwalificeerd als
financiële lease. Dit deel van de opbrengst is in 2006 dientengevolge niet langer begrepen in de omzet
intellectuele eigendomsrechten. Ook zijn in het resultaat over 2006 geen afschrijvingen over de
productiemiddelen meer begrepen. De rentebaten uit financiële lease, zoals begrepen in het resultaat
over 2006, bestaat uit de netto-opbrengst van het gebruik van productiemiddelen.
In verband met de verkoop van InnoCleaning Concepts aan Proventec is, met ingang van 1 juli 2005,
InnoCleaning Concepts niet langer opgenomen in de geconsolideerde cijfers van InnoConcepts. Vanaf
die datum zijn derhalve geen omzet verkopen, omzet intellectuele eigendomsrechten, en daarmee
verband houdende kosten van InnoCleaning Concepts, meer begrepen in het resultaat. Het aandeel van
InnoConcepts in het resultaat van Proventec is vanaf 1 juli 2005 opgenomen onder resultaat deel-
nemingen.
InnoConcepts N.V.
Met name ten gevolge van het bovenstaande daalden de opbrengsten van EUR 27,2 miljoen naar
EUR 20,4 miljoen. De brutomarge daalde parallel met EUR 3,4 miljoen van EUR 22,8 miljoen naar
EUR 19,4 miljoen. Hiertegenover stond een daling van de afschrijvingen materiële vaste activa met
EUR 5,1 miljoen, vooral als gevolg van de hiervoor gememoreerde contractwijziging in Azië. De
algemene beheerskosten daalden voorts met EUR 0,6 miljoen tot EUR 3,1 miljoen.
De nettowinst toekomend aan de InnoConcepts aandeelhouders bedroeg EUR 13,1 miljoen ofwel
EUR 0,71 per aandeel. In 2005 bedroeg de winst per aandeel EUR 1,48, waarvan EUR 0,83 toe te
rekenen was aan de verkoopopbrengst van InnoCleaning Concepts en EUR 0,65 aan operationele
activiteiten.
In oktober 2006 heeft InnoConcepts N.V. haar belang in I-Pac Technologies uitgebreid naar 100%
(van 79,7%). De aankoop werd gefinancierd middels een emissie van nieuwe aandelen. Berekend
vanuit de marktwaarde van InnoConcepts, en de daaruit afgeleide markwaarde van I-Pac, werd het
additionele belang in I-Pac gekocht met een discount van 10%.
Bij opstelling van de jaarrekening over 2004, toen InnoConcepts haar belang uitbreidde van 65,5%
naar 79,7%, is het verschil tussen de kostprijs van de transactie en het aangekochte belang, groot EUR
17,9 miljoen, verwerkt als goodwill. Voortschrijdend inzicht heeft er toe geleid dat verwerking van de
uitbreidingen middels toepassing van de equity transaction method een beter inzicht geeft in dit soort
transacties. Het verschil tussen de kostprijs van de transactie in 2006 en het aangekochte belang, groot
EUR 29,7 miljoen, is dan ook rechtstreeks in mindering gebracht op het eigen vermogen. De cijfers
over 2005 zijn aangepast conform deze nieuwe verwerkingsgrondslag.
Het groepsvermogen steeg van EUR 67,4 miljoen tot EUR 77,2 miljoen. Deze stijging is met name het
gevolg van (i) een aandelenemissie van EUR 41,4 miljoen, onder aftrek van de bij de acquisitie van
het minderheidsbelang betaalde goodwill van EUR 29,7 miljoen, (ii) het wegvallen van het aandeel
derden van EUR 9,7 miljoen en (iii) het nettoresultaat van EUR 13,1 miljoen.
Het balanstotaal steeg van EUR 97,4 miljoen naar EUR 108,5 miljoen waarmee de solvabiliteit
uitkwam op 71,1% (2005: 69,2%). De uitbreiding van het balanstotaal werd met name veroorzaakt
door verdere investeringen in intellectueel eigendom, alsmede aanschaf van specifieke productie
systemen ten behoeve van licentienemers.
I-PAC TECHNOLOGIES
Operationele en commerciële gang van zaken
I-Pac Technologies heeft zich in 2006 gericht op 4 hoofdzaken: (i) verdere implementatie van de
technologie bij bestaande licentienemers, (ii) het integreren van engineering partner TEA bij de
activiteiten, met daarbij de uitbouw van de benodigde infrastructuur, (iii) doorontwikkeling van
technologie voor specifieke segmenten waaronder voedselverpakkingen, alsmede het sluiten van de
eerste licentie in dit segment en (iv) fundamentele ontwikkelingen en uitbreiding van de
technologiebasis door verwerving van additioneel intellectueel eigendom.
De ontwikkeling van de multimediamarkt is stabiel, doch onvoorspelbaar gelet op de zeer snelle
ontwikkelingen van allerlei soorten datadragers. InnoConcepts verwacht dat ten gevolge van
margedruk de inkomsten uit dit segment zullen afnemen. Een van de uitdagingen blijft om media
verpakkingen steeds weer aan te passen aan zeer snel wijzigende markteisen. De flexibiliteit van de I-
Pac technologie biedt daarbij weliswaar voordelen, maar maakt niet dat I-Pac zich kan onttrekken aan
de markttrends. Met de andere licentienemers staat I-Pac nog slechts aan het begin van een uitgebreide
range van implementatiemogelijkheden.
Bij licentienemer Schoeller Arca Systems worden deze kansen nog extra gevoed door de
innovatiekracht van de onderneming zelf, die op meerdere terreinen knowhow toevoegt aan de
InnoConcepts N.V.
technologie. Met name omdat producten en systemen van Schoeller Arca Systems relatief complex en
tailor-made zijn, geeft de toegevoegde waarde van deze licentienemer InnoConcepts extra
mogelijkheden om de technologie ook naar andere marktsegmenten uit te rollen.
Op het gebied van voedselverpakkingen biedt de technologie haast ongekende mogelijkheden op het
gebied van dunwandigheid en voedselveiligheidseisen. De technologie geeft daarbij de mogelijkheid
om thermoformproducten te vervangen door spuitgietproducten met superieure eigenschappen en
designmogelijkheden tegen vergelijkbare prijsniveaus. Deze markt is enorm groot met relatief veel
kleinere spelers.
Technologische ontwikkelingen
Op het gebied van materiaalontwikkeling is de afgelopen periode grote vooruitgang geboekt. Waar de
I-Pac technologie aanvankelijk primair gericht was op polypropyleen, kunnen, mede dankzij
verwerving van additioneel intellectueel eigendom, steeds meer andere materialen verwerkt worden bij
inzet van de I-Pac technologie, waaronder bijvoorbeeld het gebruik van PET bij dunwandig
spuitgegoten producten. InnoConcepts onderzoekt samen met een vooraanstaande materiaalleverancier
de mogelijkheden om ontwikkelingen op dit gebied verder vorm te geven en te versnellen.
Hoewel I-Pac s technologie en haar systemen toegepast kunnen worden binnen bestaande spuitgiet-
configuraties liggen verdere optimaliseringsmogelijkheden van de spuitgiet infrastructuur in het
verschiet. I-Pac werkt op verschillende deelgebieden aan standaardisatie en optimalisatie van
productieonderdelen.
Nieuwe transacties
InnoConcepts heeft twee nieuwe veelbelovende samenwerkingsovereenkomsten gesloten in
marktsegmenten buiten de verpakkingsmarkt.
IAC
Allereerst is een licentie overeenkomst gesloten met International Automotive Components Group
(IAC) Europe. De IAC groep is met een omzet van enkele miljarden euro s wereldwijd een van de
leidende toeleveranciers van kunststof onderdelen aan de automobielindustrie, zoals dashboards,
consoles etc. De IAC groep is eigendom van een tweetal private equity partijen en de Amerikaanse
Lear Corporation. I-Pac heeft met IAC een licentieovereenkomst gesloten waarbij IAC de
mogelijkheid krijgt kunststof onderdelen te produceren op basis van de I-Pac technologie. Het eerste
project is daarbij inmiddels van start gegaan.
HTP Tooling
Met HTP Tooling werd een vergaande samenwerkingsovereenkomst gesloten voor de bouw van
matrijzen en het vermarkten van I-Pac s technologie in de markt voor optische toepassingen. HTP
Tooling is een in Eindhoven gevestigde producent van hoogwaardige productie- en matrijssystemen
voor dunwandige of high cavity matrijzen. De onderneming werd vorig jaar vanuit Philips
verzelfstandigd via een overname door investeringsmaatschappij Varova waarbij Philips thans nog een
minderheids aandeelhouder is. HTP Tooling is een zeer gespecialiseerde en vooraanstaande
onderneming onder meer op het gebied van systemen voor de optische industrie waaronder brillen en
lenzen. I-Pac en HTP Tooling werken reeds enkele maanden intensief samen in verschillende
trajecten. HTP Tooling zal gaan functioneren als toeleverancier van systemen voor I-Pac s
licentienemers. Daarnaast zijn partijen voornemens samen de mogelijkheden van de I-Pac technologie
vorm te geven binnen de optische markten waarin HTP Tooling zich beweegt.
InnoConcepts N.V.
Strategische Mogelijkheden en vooruitzichten
De door I-Pac gedurende de afgelopen jaren ontwikkelde productietechnologie biedt vele commerciële
kansen. Wat ooit is begonnen als een innovatie voor CD-doosjes strekt zich thans uit van transport-
verpakkingen tot voedselverpakkingen en binnenkort auto onderdelen en wellicht zelfs brillenglazen.
Daarnaast worden diverse andere mogelijkheden onderzocht en wordt met potentiële licentienemers
onderhandeld. De strategie is er op gericht in diverse Product Markt Combinaties op basis van
exclusiviteit te werken met leidende spelers. Echter, alvorens de productie voor een nieuw product of
productgroep op de technologie overgezet kan worden, dient een uitgebreide analyse en re-design van
zowel product als productieproces plaats te vinden, met een intensieve kennisoverdracht vanuit I-Pac.
Deze activiteiten worden volledig georganiseerd vanuit de twee locaties in Nederland en het Verre
Oosten. De grootste beperkende factor is in de praktijk dan ook verdergaande internationale
implementatieslagkracht op het gebied van design, engineering, systems en services. Daarnaast bestaat
bij veel producten behoefte aan een pilot omgeving waarin de eerst runs kunnen worden getest
zonder bestaande productie te ontregelen. Met andere woorden, de potentie van een wereldwijde markt
vraagt om niet alleen meer capaciteit, maar ook op meer locaties. Autonome groei kan daarbij slechts
beperkt soulaas bieden. InnoConcepts onderzoekt thans verschillende mogelijkheden om tot een
optimale strategie en structuur te komen voor de intensivering van de roll out van de technologie,
waaronder door middel van samenwerking of acquisities. Bij deze analyse wordt InnoConcepts onder
meer begeleid door Lazard (financieel) en Booz Allen Hamilton (commercieel).
PROVENTEC
InnoConcepts houdt 39% van de aandelen van het in Engeland genoteerde Proventec. Sinds haar
notering in augustus 2005 op de Londense AIM markt heeft Proventec een belangrijke ontwikkeling
doorgemaakt. Zij heeft zich geherpositioneerd op het gebied van milieuvriendelijke beschermende en
preventieve cleaning en coating technologieën. Bijna alle non-core investeringen verkocht op zeer
aantrekkelijke prijsniveaus. De opbrengst zal geïnvesteerd worden in acquisities (uitbreiding
distributie slagkracht ), autonome groei en technologische innovatie. In de afgelopen periode werd
uitbreiding gerealiseerd in de USA, Canada, Frankrijk en de Benelux. De markt voor
milieuvriendelijke hygiënische oplossingen bijvoorbeeld in de gezondheidzorg en voedselindustrie
biedt Proventec in de komende jaren aanzienlijke groeimogelijkheden. Voor verdere informatie
aangaande Proventec wordt verwezen naar haar eigen persberichtgeving.
InnoConcepts