Gemeente Vlist
---
IJssel_2007
Gekanaliseerde Hollandsche IJssel veilig en schoon
Veilig varen voor iedereen. Dat is het hoofddoel van het pakket
maatregelen dat Rijkswaterstaat samen met verschillende gemeentes aan
het begin van dit vaarseizoen nam op de gekanaliseerde Hollandsche
IJssel tussen Nieuwegein en Gouda. Het stuk vaarwater is
toegankelijker en aantrekkelijker gemaakt voor de pleziervaart. Het
project past in de bredere aanpak van het gebied.
Tot nu toe kozen watersporters vaak de Lek als vaarroute, maar daar
vaart ook de beroepsvaart. Dat geeft veel schippers een onveilig
gevoel, vooral bij het passeren van de Prinses Beatrixsluizen.
Rijkswaterstaat biedt watersporters nu een aantrekkelijk alternatief
door de aanpak van de Hollandsche IJssel. Voor de beroepsvaart zijn er
vrijwel geen gevolgen, behalve de toegenomen veiligheid en ruimere
brugopeningstijden.
Maatregelen
Rijkswaterstaat haalde de bezem door de gekanaliseerde Hollandsche
IJssel, van Nieuwegein tot aan de Waaiersluis in Gouda. Ligplaatsen en
de maximale ligtijd voor boten zijn vastgesteld, illegaal afgemeerde
boten zijn verwijderd, er zijn snelheidsborden geplaatst bij alle
gemeentegrenzen en de openingstijden van de bruggen zijn verlengd en
onderling afgestemd. Bovendien is het vaarseizoen dit jaar aan het
begin en einde met twee weken verlengd. Het loopt nu van 1 april tot
31 oktober.
Dit alles maakt de vaarweg toegankelijker en veiliger. Om het
wegverkeer niet te hinderen, blijven de bruggen in de spits overigens
dicht.
Succes
De afspraken met de gemeenten over brugopeningstijden gelden in eerste
instantie voor ongeveer drie jaar. Rijkswaterstaat hoopt dat de
tellingen van dit seizoen zullen uitwijzen dat er minder
recreatievaart door de Prinses Beatrixsluizen gaat. Eenzelfde aanpak
in het Merwedekanaal bij Nieuwegein bleek een paar jaar geleden
succesvol.
Bezoekers en bewoners
Het gebied rond het water is voortaan gemakkelijker te bezoeken, ook
voor mensen die er willen overnachten. Doordat boten op de
aanlegplaatsen voor passanten maximaal drie dagen mogen liggen en er
strengere controles zijn dan voorheen, zijn minder plaatsen bezet. De
aanlegplaatsen liggen dicht bij voorzieningen en bij het centrum van
dorpen en stadjes aan het water.
Bewoners kregen vaste aanlegplaatsen toegewezen waar hun boten de
doorvaart niet belemmeren. Hoewel nu niet alle bewoners hun boot meer
bij hun eigen huis kunnen leggen, hebben ook zij voordeel van de
aanpak, vooral van de grotere veiligheid en de strengere handhaving
van regels op het kanaal. De beperkte ligtijd voor bezoekers beëindigt
bijvoorbeeld het gebruik van aanlegplaatsen als een soort camping.
Waarom nu?
Binnenkort draagt Rijkswaterstaat dit water over aan hoogheemraadschap
De Stichtse Rijnlanden. Daarvoor moet het kanaal in goede staat zijn.
Vijftien jaar geleden ging diezelfde overdracht niet door, waarna het
kanaal steeds rommeliger werd.
Het project sluit bovendien aan bij de overkoepelende aanpak
Hollandsche IJssel, meer dan water. Het waterschap, Rijkswaterstaat,
de provincies Utrecht en Zuid-Holland en de gemeenten IJsselstein,
Montfoort, Oudewater en Vlist werken hierin sinds 2005 samen aan een
aantrekkelijk woon- en recreatiegebied.
Meer informatie?
Project Hollandsche IJssel, meer dan water
Brugbediening Hollandsche IJssel per 1 april 2007 (pdf-bestand)
www.rijkswaterstaat.nl
---
| |