abcdefgh
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
3 mei 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
SDG 2007/580/47950 2060711260
Onderwerp
Vragen van het lid Koopmans over graffitibestrijding
Geachte voorzitter,
Hierbij doe ik u toekomen de antwoorden op de vragen gesteld door het lid Koopmans
(CDA) over de graffitibestrijding in Rotterdam.
1. Bent u op de hoogte van de in de afgelopen jaren geboekte resultaten op de Ring van
Rotterdam ten aanzien van de bestrijding van graffiti?
1. Ja.
2. Bent u op de hoogte van het feit dat het grootste deel van de kosten tot nu toe is
betaald door het Havenbedrijf van Rotterdam en door de gemeente Rotterdam, terwijl
de ring de primaire verantwoordelijkheid is van Rijkswaterstaat?
2. Binnen het 2-jarige proefproject "Ring Rotterdam graffitivrij" is de afgelopen jaren
geprobeerd om de ruit rond Rotterdam graffitivrij te maken. Dit was een gezamenlijk
proefproject van de gemeente Rotterdam en Rijkswaterstaat. Beide partijen hadden een
gelijk aandeel in de bekostiging van het project. Daarnaast heeft het Havenbedrijf
Rotterdam een bijdrage geleverd om niet-rijkswegen in het Havengebied graffitivrij te
houden.
3. Is het waar dat Rijkswaterstaat voornemens is het contract `Graffitibestrijding Ring
Rotterdam' na 2007 niet verder te continueren? Zo ja, wat is de reden?
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1, Den Haag Fax 070 351 78 95
Internet www.minvenw.nl
Bereikbaar met tramlijn 9 vanaf station Den Haag Centraal en Den Haag HS
SDG 2007/580/47950
3. Op 25 februari 2007 liep het bovengenoemde proefproject "Ring Rotterdam graffitivrij"
ten einde en moest er een besluit genomen worden over het wel of niet omzetten van
deze wijze van graffitibestrijding in een permanente aanpak. Rijkswaterstaat heeft er
voor gekozen om de proef niet om te zetten in een permanente aanpak. Daaraan liggen
de volgende overwegingen ten grondslag.
Het reguliere beleid van Rijkswaterstaat is dat graffiti meteen wordt verwijderd als het
teksten of afbeeldingen betreft die kwetsend zijn voor groepen of bedrijven. In andere
gevallen wordt graffiti niet verwijderd. Tijdens het 2-jarige proefproject heeft
Rijkswaterstaat samen met de gemeente Rotterdam gepoogd om een lik-op-stuk-beleid
te voeren bij het verwijderen van graffiti. De gedachte hierachter was dat graffitispuiters
hierdoor ontmoedigd zouden worden om nieuwe graffiti aan te brengen.
Tijdens de proef is een drietal problemen aan het licht gekomen. Ten eerste bleek het
lastig om op autosnelwegen graffiti te verwijderen: vrijwel altijd moeten er
verkeersmaatregelen genomen worden in verband met de veiligheid van de
schoonmakers. Ten tweede bleek het lik-op-stuk-beleid niet het beoogde effect te
hebben dat graffiti per saldo vermindert: op de plek waar de graffiti verwijderd is, blijkt
na zeer korte tijd weer nieuwe graffiti aangebracht te worden. Ten slotte bleken, mede
hierdoor, de kosten van deze aanpak vijf keer zo hoog als vooraf ingeschat.
Op basis van de resultaten van de proef concludeert Rijkswaterstaat dat een landelijk lik-
op-stuk-beleid zou leiden tot een blijvende kostenpost van 20 á 25 miljoen per jaar,
terwijl de graffiti er niet noemenswaardig door vermindert. Daaruit is de conclusie
getrokken dat het vigerende beleid gehandhaafd moet blijven; dat wil zeggen dat
teksten of afbeeldingen die kwetsend zijn voor groepen of bedrijven meteen verwijderd
worden.
4. Deelt u de mening dat de aanpak van graffiti op rijkswegen onverminderd moet worden
voortgezet en dat schoonhouden heel belangrijk is om te voorkomen dat straks weer
opnieuw moet worden begonnen of dat de zaak verslonst?
4. Ik vind graffiti een vervelend verschijnsel en deel de conclusie dat aanstootgevende
graffiti meteen verwijderd moet worden. Ik deel ook de conclusie dat een lik-op-stuk-
beleid voor alle graffiti niet doelmatig is.
5. Kunt u aangeven hoe u er aan zal bijdragen dat de succesvolle aanpak om te komen tot
minder graffiti op de ring van Rotterdam en ook op andere wegen, met kracht zal
worden voortgezet? Wilt u hiertoe een aanvalsplan tegen graffiti maken?
5. Zie mijn antwoorden op vraag 3. en vraag 4.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat