3-5-2007 Work First Projecten slaan door
Gordijn haakjes maken, pizzadozen vouwen, Hema kauwgum inpakken en
kleerhangertjes sorteren. Bezigheidstherapie? Nee, dit zijn serieus de
werkzaamheden waarmee gemeenten willen dat uitkeringsgerechtigden
arbeidsdiscipline leren, werkervaring opdoen en hun kansen op de
arbeidsmarkt vergroten.
Sommige uitkeringsgerechtigden noemen dit soort werk een veredelde
vorm van slavenarbeid. Want deelnemers aan de projecten krijgen vaak
alleen hun bijstandsuitkering. En bijstand is veel minder dan het
minimumloon. Wie de Work-First werkzaamheden weigert, krijgt zelfs
helemaal geen uitkering. De FNV vindt dat werk moet lonen. De
vakcentrale ziet meer in begeleiding naar werk met behulp van een
uitkering - en eventueel een bonus- dan met behoud van uitkering.
"Maar als het mensen echt helpt een baan te vinden, dan kan daar
tijdelijk wel van worden afgeweken. Het traject naar een echte baan
mag echter niet te lang duren, hooguit drie tot zes maanden", aldus
Leo Hartveld, federatiebestuurder van de FNV. "Als het langer duurt,
hoor je minstens het minimumloon of het cao-loon te krijgen. Anders
wordt het dwangarbeid."
De gemeenten noemen de Work-First projecten een succes. Sinds de
invoering van de nieuwe bijstandswet in 2004 is het aantal
bijstandsuitkeringen gedaald. Sterker nog: we zitten nu op het laagste
niveau sinds 25 jaar. En daarin schuilt voor veel gemeenten het
succes. Veel gemeentebestuurders gebruiken de Work First-projecten om
mensen te ontmoedigen gebruik te maken van hun recht op bijstand. Veel
wethouders denken dat degenen die afgeschrikt worden door het
Work-First regime uit zichzelf wel werk vinden of weer naar school
gaan. Maar vrijwel geen enkele gemeente heeft echt zicht op wat er met
de afhakers gebeurt. Alleen Apeldoorn deed onderzoek naar de
Work-First-weigeraars. Wat bleek: vijf procent van hen had vervolgens
helemaal geen inkomen meer. Lees meer>>
de rest op de site:
De FNV is tegenstander van Work First-projecten die eigenlijk als
enige doel lijken te hebben om mensen af te schrikken als zij een
uitkering aan willen vragen. "Wij zijn wel voor combinaties van leren
en werken om ervoor te zorgen dat mensen snel weer aan de slag komen.
Maar dan moeten de gemeenten ook daadwerkelijk in de werkzoekenden
investeren. Deze mensen moeten bijvoorbeeld bijscholing krijgen", legt
Hartveld uit. "En er moeten banen zijn, voor mensen die het traject
hebben doorlopen."
Een aantal gemeenten investeert hun geld nu niet in de scholing van
werkzoekenden en het creëren van werkgelegenheid. Volgens de
Amsterdamse rekenkamer geven zij de belastingcenten van de burgers uit
aan commerciële reïntegratiebedrijven. Jobcoaches blijken handige
jongens. Ze sturen werklozen van het ene naar het andere traject zodat
het reïntegratiebedrijf optimaal kan profiteren van de
uitstroompremies die de gemeenten als beloning verstrekken. Uit
onderzoek van de Amsterdamse rekenkamer blijkt dat een
reïntegratiebedrijf wel tot drie keer toe zo'n premie kan opstrijken
voor een en dezelfde werkloze.
De deelnemers aan het Work-First programma moeten bovendien vaak onder
afschuwelijke omstandigheden werken. In Amsterdam heeft Bouw- en
Woningtoezicht zelfs een project laten sluiten omdat de
brandveiligheid niet op orde was. Vaak komen dit soort zaken niet aan
het licht. Sommige reïntegratiebedrijven, zoals Consolid in Amsterdam,
dreigen de deelnemers met 'rotklussen' als ze met de pers over de
wantoestanden praten. In Roosendaal mochten deelnemers aan de
Work-First projecten niet met FNV Lokaal in gesprek. Dit terwijl de
kaderleden signalen hadden doorgekregen dat de deelnemers grof en
intimiderend werden behandeld. Er werd nauwelijks rekening gehouden
met de gezondheidsklachten waar sommige werkzoekenden mee kampen.
Hartveld: "In dit soort gevallen loopt het uit de hand met de
Work-Firstprojecten," aldus Hartveld.
FNV Lokaal gaat nu structureel in kaart brengen of de plaatselijke
Work-First projecten wel deugen. De FNV vindt uiteraard dat de
arbeidsomstandigheden in Work-First projecten goed moet zijn.
Hartveld: "Work-First projecten moeten daarom ransparant en
controleerbaar zijn. En ze moeten mensen echt verder helpen." De FNV
vraagt de gemeenten duidelijke regels over kwaliteit, duur en beloning
bij Work Firstprojecten op te stellen en zich aan deze regels te
houden. Hartveld: "Het gaat om heldere criteria, kwaliteitseisen waar
een deugdelijk Work-First project aan moet voldoen." Lees meer>>
http://www.fnv.nl/helpjezelf/Lokaal/work_first/default.asp
Right 2 unite
FNV