Ben&Jerry's en Beemster samen in project duurzame melk
03.05.2007 / 10:16 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Cono kaasmakers
Cono kaasmakers
Ben&Jerry's en Beemster samen in project duurzame melk
03 MEI 2007 - De 600 veehouders van Cono Kaasmakers, bekend van Beemster, stappen deze
zomer in het Caring Dairy initiatief van ijsmaker Ben&Jerry's. Hiermee worden de
veehouders, naast dat hun melk gebruikt wordt voor Beemster kaas, ook de exclusieve
melkleveranciers van Ben&Jerry's in Europa. Caring Dairy stimuleert duurzaam
ondernemen door mens, dier en milieu centraal te stellen. Dit komt niet alleen de
natuurlijke basis van Beemster en het ijs van Ben&Jerry's ten goede, maar maken de
bedrijven binnen de coöperatie mede financieel gezonder.
De maker van Beemster ziet de invoering van Caring Dairy als de logische uitbreiding op
weidegang, wat boeren stimuleert hun koeien in de wei te laten grazen. Bovenop de premie
die de veehouders voor weidegang krijgen, keert Cono Kaasmakers een extra premie uit voor
deelname aan het Caring Dairy programma. De totale premie voor duurzame melk wordt dan 3
miljoen euro.
Duurzaamheid meetbaar maken
Met Caring Dairy wordt duurzaam ondernemen meetbaar door middel van elf indicatoren zoals:
menselijk kapitaal, energiebesparing en dierenwelzijn. 'Caring Dairy brengt de juiste
balans tussen een economisch gezond draaiend bedrijf, welzijn van melkveehouders,
dierenwelzijn en milieubescherming. De individuele veehouders kiezen zelf met welke
werkgebieden ze aan de slag gaan,' aldus Eric Hulst, algemeen directeur van Cono
Kaasmakers.
In 2003 startte Ben&Jerry's een Caring Dairy pilot met elf veehouders in Europa. Het
resultaat na vier jaar is positief. Door economische duurzaamheid volledig te integreren,
biedt Caring Dairy realistische handvatten om het bedrijf continu te verbeteren op milieu-
sociaal- en dierenwelzijngebied. Bijvoorbeeld door het energieverbruik onder de loep te
nemen. De energiekosten gaan omlaag wanneer er efficiënter en zuiniger met energie
wordt omgegaan.
Daarnaast garandeert Caring Dairy kennisoverdracht. Veehouders leren via workshops van
elkaar en van externe experts. Dat helpt deze ambacht in Nederland in stand te houden. En
dit is bij de Nederlandse boer meer dan welkom. In de loop der jaren zijn de boeren in
Nederland onder druk komen te staan. Per jaar verdwijnt 5 procent van alle veehouders in
Nederland.
De producten die met de melk volgens het Caring Dairy principe geproduceerd worden, zijn
te herkennen aan het Caring Dairy logo. Vanaf volgend jaar zal de kaas van Beemster en
het ijs van Ben&Jerry's in de Europese supermarkten het logo dragen.