Eredoctoraat Nyenrode voor Philip Kotler
Breukelen, 3 mei 2007 Nyenrode Business Universiteit verleent een
eredoctoraat aan dr. Philip Kotler. Dr. Kotler wordt internationaal
beschouwd als de grondlegger van en de grootste autoriteit op het
gebied van de moderne marketing. De uitreiking van het eredoctoraat
vindt plaats tijdens de opening van het Academisch Jaar van Nyenrode,
op maandag 3 september 2007. Eerdere eredoctoraten verleende de
business universiteit onder anderen aan Microsoft-oprichter Bill Gates
en de voormalig President van Zuid-Afrika, Nelson Mandela. Dr. Kotler
is verbonden aan de Kellogg School of Management, het partnerinstituut
van Nyenrode in Chicago, dat mede dankzij zijn bijdrage is uitgeroepen
tot Best Business School for the Teaching of Marketing. Dr. Kotler gaf
in oktober 2006 een gastcollege op de universiteit in Breukelen.
Kotler ontvangt het eredoctoraat onder meer voor zijn jarenlange
bijdrage aan het academisch onderzoek op het gebied van marketing.
Zijn boek Marketing Management: Analysis, Planning, Implementation and
Control geldt als standaardwerk en is inmiddels aan de dertiende druk
toe. Naast tientallen andere boeken heeft Kotler meer dan honderd
wetenschappelijke artikelen gepubliceerd, waarvan meerdere bekroond
zijn met een best-article-award. Het laudatio noemt verder zijn
bijdrage aan de wetenschap in het algemeen, en de rol die hij als
adviseur heeft gespeeld voor regeringen en bedrijven bij het
ontwikkelen en positioneren van hun middelen om te kunnen concurreren
op de internationale markt.
Rector Magnificus Bert de Groot:
© Nyenrode Business Universiteit
Universiteit Nyenrode