Vereniging van Recreatieondernemers Nederland


Brancheorganisaties en KvK's doen oproep aan gemeenten

2 mei 2007

De vrijetijdssector levert steeds meer werkgelegenheid op en draagt bij aan het leefklimaat in steden en dorpen. Het stimuleren van deze sector zou daarom voor iedere gemeente een belangrijk beleidsthema moeten zijn, zo vinden de Kamers van Koophandel in Zuid-Holland en de brancheorganisaties HISWA Vereniging, Koninklijk Horeca Nederland en RECRON. Om lokale overheden te ondersteunen bij de beleidsvorming op dit terrein hebben zij voor alle Zuid-Hollandse gemeenten de feiten en cijfers en mogelijke kansen op een rijtje gezet. De vrijetijdseconomie is ´booming business´. Inmiddels wordt al bijna een kwart van het besteedbaar inkomen van de Nederlandse huishoudens uitgegeven aan vrije tijd. Tussen 2002 en 2007 is de werkgelegenheid in de vrijetijdssector met 29% gestegen. In het bedrijfsleven als geheel was de groei 15%.

In Zuid-Holland biedt de sector werk aan zo'n 163.000 personen. Dat is 15% van de totale werkgelegenheid in het bedrijfsleven. Landelijk ligt dit aandeel met 18% nog iets hoger.

Vrije tijd is een thema dat diverse gemeentelijke beleidsdossier overstijgt: van ruimtelijke ordening tot welzijn en van economische zaken tot verkeer & vervoer. De indirecte voordelen van een bloeiend vrijetijdscluster worden nog onderschat. Dankzij recreatie- en toeristische voorzieningen bloeit ook de plaatselijke detailhandel, kunnen burgers en bezoekers genieten van natuurschoon, cultuur en ander vermaak. Bedrijven en (toekomstige) bewoners laten hun keuze om zich ergens te vestigen voor een groot deel afhangen van het leefklimaat in een gemeente. De vrijetijdseconomie zou daarom een belangrijk beleidsthema voor gemeenten moeten zijn. Uit het onderzoek ´Gemeenten, maak werk van vrije tijd´ van Kamer van Koophandel Rotterdam, maar ook uit eerdere onderzoeken blijkt echter dat met name bij kleinere gemeenten relatief weinig gegevens over de sector bekend zijn. Dit hangt vaak samen met de beperkte omvang van het ambtelijk apparaat. De omvang en het belang van de vrijetijdsindustrie wordt hierdoor vaak onvoldoende onderkend. De Kamers van Koophandel en brancheorganisaties HISWA Vereniging, Koninklijk Horeca Nederland en RECRON hebben daarom voor iedere gemeente een overzicht van feiten over de vrijetijdssector gemaakt. Mede op basis van deze feiten zijn voor iedere gemeente kansen geformuleerd. De ondernemersorganisaties roepen de gemeenten nu op om samen met hen deze kansen te grijpen.

De Kennis en Kansenkaarten van alle Zuid-Hollandse gemeenten zijn te vinden op de website van de Kamer van Koophandel: www.kvk.nl/kansenscheppen. De kaarten worden op 3 mei gepresenteerd in de Keukenhof tijdens de Hollandia-netwerkborrel van het Zuid-Hollands Bureau voor Toerisme (aanvang 16.30 uur).