EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

PERSBERICHT

2 mei 2007

Evo en tln vragen den haag rekening te houden met milieuconvenant

Woensdagavond presenteert de gemeente Den Haag een drietal varianten van het verkeerscirculatieplan binnenstad. Doel hiervan is een autoluwe binnenstad met zo min mogelijk doorgaand verkeer. Eind mei beslist het college welk plan de voorkeur heeft. EVO en Transport en Logistiek Nederland (TLN) wijzen erop dat de gemeente Den Haag niet voorbij mag gaan aan de afspraken die bedrijfsleven en gemeente vorig jaar hebben vastgelegd in een milieuconvenant, gericht op het verbeteren van de luchtkwaliteit.

Zowel het verkeerscirculatieplan als het milieuconvenant streven naar een schonere luchtkwaliteit. Uit beide plannen komt een lijstje van maatregelen. EVO en TLN vragen de gemeente om op het moment dat beide plannen zijn uitgewerkt, deze nog naast elkaar te leggen. Op die manier kan Den Haag voorkomen dat maatregelen in het ene plan haaks staan op acties uit het andere plan, en kan daarnaast de gemeente voorkomen dat er dubbele maatregelen worden genomen.

In het convenant is exact vastgelegd hoe overheid en ondernemers samen kunnen zorgen voor een schonere luchtkwaliteit in de binnenstad. Het bedrijfsleven heeft zich daarbij gecommitteerd aan het investeren in schonere vrachtauto's. Dit convenant is ook ondertekend door andere gemeenten en ministeries en hierin is vastgelegd dat gemeenten samen met het bedrijfsleven onderzoek moeten doen naar de noodzaak van milieuzonering en andere maatregelen.

Uit dat onderzoek kan vervolgens blijken dat het nodig is om delen van de stad af te sluiten voor oudere, meer vervuilende vrachtauto's. Maar de conclusie kan ook zijn dat andere maatregelen effectiever zijn. Daarbij hebben de gemeente en EVO en TLN bijvoorbeeld afgesproken te kijken naar de mogelijkheid routes vast te stellen waarlangs het vrachtverkeer sneller de stad in en uit kan, het beter afstellen van verkeerslichten en meer laad- en losplaatsen. Ten slotte zien de organisaties het verruimen van de venstertijden als een goede mogelijkheid om het verkeer te ontlasten.

Er rijdt nauwelijks onnodig zwaar verkeer in Den Haag. Door veel belemmering op te werpen om de binnenstad op een goede manier te bevoorraden, wordt het voor bedrijven steeds lastiger de schappen in winkels gevuld te houden. EVO en TLN vrezen dat zo'n aanpak de lokale economie schade toebrengt.