Gemeente Den Haag

Voetgangers en fietsers krijgen de ruimte op de nieuwe boulevard van Scheveningen. Maar ook het zo gewaardeerde rondje boulevard met de auto blijft mogelijk. Dat blijkt uit het voorlopig ontwerp voor de boulevard tussen de Scheveningse Slag en het Noordelijk Havenhoofd. Het wordt een flaneergebied waar je gezien wilt worden.

de nieuwe kustlijn van scheveningen, zoals voorgesteld in het voorlopig ontwerp voor de boulevard tussen Scheveningse Slag en Noordelijk Havenhoofd De nieuwe boulevard moet het land beschermen tegen de rijzende zeespiegel. Hiervoor is een extra waterkering nodig in de vorm van een dijk. Hiervan is straks niets meer te zien omdat de dijk in de boulevard wordt weggewerkt. De gemeente grijpt de noodzaak om de zeewering te versterken aan om tegelijkertijd de boulevard te vernieuwen en aantrekkelijker te maken.

Het voorlopig ontwerp is gebaseerd op de visie van de Spaanse architect en stedebouwkundige Manuel de Sola-Morales. Opvallend is de golvende lijn van de nieuwe boulevard die het verloop van de oude duinen volgt.

In het ontwerp komt éénrichtingsverkeer richting haven tussen de Scheveningse Slag en de Vissershavenweg. Tussen de Vissershavenweg en het noordelijk havenhoofd komt tweerichtingsverkeer. Parkeren kan tussen de keerlus van lijn 11 en de haven. Daar is ruimte voor 403 parkeerplaatsen. Er verdwijnen ruim 600 parkeerplaatsen. De afspraak is dat het verlies aan parkeerplaatsen gecompenseerd moet worden. Hiervoor zijn twee particuliere initiatieven in ontwikkeling; een parkeergarage op het Circusplein met 467 plaatsen en een aan de Badhuiskade met 200 plaatsen.
Verder kijkt de gemeente of er bij het Noordelijk Havenhoofd nog 200 plaatsen kunnen komen.

Wethouder Marnix Norder (Bouwen en Wonen) is enthousiast over het ontwerp. Het wordt een flaneergebied waar je gezien wil worden. Een plek waar je de zee weer beleeft.

Het voorlopig ontwerp wordt opgenomen in het Ontwerp Verbeteringsplan Versterking Zeewering Scheveningen. Het Hoogheemraadschap Delfland neemt hierover waarschijnlijk 12 juli een besluit. Daarna legt de provincie het plan ter inzage. Ondertussen werkt de gemeente het voorlopig ontwerp uit tot een definitief plan. Ook de klankbordgroep Boulevard met belanghebbenden uit Scheveningen speelt hierbij een rol.

De raadscommissie Stedelijke Ontwikkeling en Rui mtelijk Ordening vergadert woensdag 9 mei over het ontwerp. Uiteindelijk beslist de gemeenteraad tot uitvoering van het plan. Naar verwachting begint de aanleg van de nieuwe boulevard begin 2009.