Voetgangers en fietsers krijgen de ruimte op de nieuwe boulevard van
Scheveningen. Maar ook het zo gewaardeerde rondje boulevard met de
auto blijft mogelijk. Dat blijkt uit het voorlopig ontwerp voor de
boulevard tussen de Scheveningse Slag en het Noordelijk Havenhoofd.
Het wordt een flaneergebied waar je gezien wilt worden.
de nieuwe kustlijn van scheveningen, zoals voorgesteld in het
voorlopig ontwerp voor de boulevard tussen Scheveningse Slag en
Noordelijk Havenhoofd De nieuwe boulevard moet het land beschermen
tegen de rijzende zeespiegel. Hiervoor is een extra waterkering nodig
in de vorm van een dijk. Hiervan is straks niets meer te zien omdat de
dijk in de boulevard wordt weggewerkt. De gemeente grijpt de noodzaak
om de zeewering te versterken aan om tegelijkertijd de boulevard te
vernieuwen en aantrekkelijker te maken.
Het voorlopig ontwerp is gebaseerd op de visie van de Spaanse
architect en stedebouwkundige Manuel de Sola-Morales. Opvallend is de
golvende lijn van de nieuwe boulevard die het verloop van de oude
duinen volgt.
In het ontwerp komt éénrichtingsverkeer richting haven tussen de
Scheveningse Slag en de Vissershavenweg. Tussen de Vissershavenweg en
het noordelijk havenhoofd komt tweerichtingsverkeer. Parkeren kan
tussen de keerlus van lijn 11 en de haven. Daar is ruimte voor 403
parkeerplaatsen. Er verdwijnen ruim 600 parkeerplaatsen. De afspraak
is dat het verlies aan parkeerplaatsen gecompenseerd moet worden.
Hiervoor zijn twee particuliere initiatieven in ontwikkeling; een
parkeergarage op het Circusplein met 467 plaatsen en een aan de
Badhuiskade met 200 plaatsen.
Verder kijkt de gemeente of er bij het Noordelijk Havenhoofd nog 200
plaatsen kunnen komen.
Wethouder Marnix Norder (Bouwen en Wonen) is enthousiast over het
ontwerp. Het wordt een flaneergebied waar je gezien wil worden. Een
plek waar je de zee weer beleeft.
Het voorlopig ontwerp wordt opgenomen in het Ontwerp Verbeteringsplan
Versterking Zeewering Scheveningen. Het Hoogheemraadschap Delfland
neemt hierover waarschijnlijk 12 juli een besluit. Daarna legt de
provincie het plan ter inzage. Ondertussen werkt de gemeente het
voorlopig ontwerp uit tot een definitief plan. Ook de klankbordgroep
Boulevard met belanghebbenden uit Scheveningen speelt hierbij een rol.
De raadscommissie Stedelijke Ontwikkeling en Rui mtelijk Ordening
vergadert woensdag 9 mei over het ontwerp. Uiteindelijk beslist de
gemeenteraad tot uitvoering van het plan. Naar verwachting begint de
aanleg van de nieuwe boulevard begin 2009.
Gemeente Den Haag