Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

2 mei 2007

MEESTE NIEUWE WINKELCENTRA IN SPANJE

In Europa wordt tot eind 2008 een recordoppervlakte van ruim 17 miljoen vierkante meter winkelcentrum opgeleverd. Dit staat in de laatste editie van het European Shopping Centres Report van de internationale vastgoedadviseur Cushman & Wakefield.

Per land vergeleken ziet Spanje de meeste vierkante meters winkelcentrum op haar markt verschijnen. Tot eind volgend jaar zit hier bijna twee miljoen nieuwe vierkante meter winkelcentrum in de pijplijn.

Recordoplevering in 2008

Vorig jaar is een record van 5,8 miljoen vierkante meter winkelcentrum geopend in Europa (gemeten in bruto vloeroppervlak). Dit is een toename van bijna 13 procent vergeleken met 2005. De totale oppervlakte winkelcentrum in Europa bedraagt nu 97 miljoen vierkante meter.

Dit jaar wordt naar verwachting 6,45 miljoen vierkante meter opgeleverd en in 2008 10,56 miljoen. Baldwin Poolman, Managing Partner C&W Nederland, zegt: 'Dit jaar wordt veel opgeleverd, maar in 2008 zal helemaal een record gevestigd gaan worden met de opening van 10 miljoen nieuwe vierkante meters winkelcentrum. Vooral in Spanje, Polen en Turkije vinden veel nieuwe ontwikkelingen plaats."

Spanje staat aan top

Spanje voert de ranglijst aan van Europese landen die nieuwe winkelcentra openen in 2007 en 2008. In deze periode wordt naar verwachting een totaal van 1,93 miljoen vierkante meter winkelcentrumvloer geopend. De groei is in Spanje nog lang niet voorbij. Er wordt niet alleen in de grote steden zoals Barcelona en Madrid gebouwd, maar ook in toenemende mate in de provincies.

De meeste winkelcentrumontwikkelingen in Spanje vinden op perifere locaties plaats. Toch is een van de grootste winkelcentrumontwikkelingen in Spanje het binnenstedelijk gelegen Espacio Buenavista in Oviedo, hoofdstad van Asturias, dat in november 2007 zijn deuren opent. Het centrum is een ontwikkeling van Multi Corporation en heeft een totale oppervlakte van 60.500 vierkante meter.

Groei in Polen en Turkije

Op de tweede plaats van de ranglijst staat Polen waar 1,88 miljoen vierkante meter winkelcentrumoppervlakte wordt opgeleverd tot eind 2008. De voornaamste internationale en nationale retailers die momenteel actief zijn in Polen richten zich op de 40 steden met meer dan 100.000 inwoners. De behoefte aan kwalitatief goede ruimte blijft erg groot en zorgt voor een groeiende vraag naar winkelruimte in nieuwe winkelcentra.

De meest in het oogspringende ontwikkeling die in 2007 is geopend in Polen is Zlote Tarasy. Het winkelcentrumgedeelte van 63.000 vierkante meter van deze multifunctionele ontwikkeling is afgelopen februari geopend. Alle winkelruimte is verhuurd aan onder andere Marks & Spencer, Van Graaf, Zara, H&M, Hugo Boss, Mexx, New Yorker, Next, Intersport, Albert, Saturn, Stradivarius, Bershka, Hard Rock Café en Poolse retailers zoals Royal Collection, Empik, Smyk en Almi Decor.

Turkije staat op de derde plaats van de ranglijst. Tot eind 2008 zit hier 1,65 miljoen vierkante meter winkelcentrumoppervlakte in de pijplijn. De vraag naar moderne winkelcentra komt hier van zowel consumenten als retailers. Turkije heeft slechts 37 vierkante meter winkelcentrumoppervlakte per 1000 inwoners. Het gemiddelde in de Europese Unie bedraagt 176 vierkante meter.

In Nederland uitbreiding vooral in bestaande centra

Poolman: "Nederland heeft een volwassen winkelmarkt, dus in vergelijking met andere Europese landen vinden er weinig grote nieuwe ontwikkelingen plaats. We zien de groei in winkelcentrumoppervlakte vooral in de uitbreiding van bestaande winkelcentra."

Twee belangrijke nieuwe winkelcentra die dit jaar de deuren openen zijn Spuimarkt in Den Haag met een totale oppervlakte van 37.500 vierkante meter en het Pieter Vreedeplein in Tilburg van 22.000 vierkante meter

/EINDE BERICHT