Ministerie van Verkeer en Waterstaat

abcdefgh

Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Contactpersoon Doorkiesnummer
- - Datum Bijlage(n) 2 mei 2007 - Ons kenmerk Uw kenmerk IVW/TER/KAB-TC/07/E31.005.001 2060709670 Onderwerp
Kamervragen Roemer over spoorwegveiligheid

Geachte voorzitter,

In antwoord op de vragen van kamerlid Roemer aan de Minister van Verkeer en Waterstaat over spoorwegveiligheid bericht ik u als volgt.


1. Wat is uw mening over het rapport `Door het oog van de naald - deel 2' van FNV Bondgenoten waaruit blijkt dat er veel onveilige situaties op het spoor plaatsvinden?


1. Allereerst wil ik mijn waardering uitspreken voor het initiatief van FNV Bondgenoten. Het is goed om te merken dat een vakbond op deze wijze actief verantwoordelijkheid neemt.

Ik dank de FNV voor de meldingen die zij verzameld heeft. Deze signalen over onveiligheid neem ik serieus. De zichtbaarheid van seinen is een belangrijk onderwerp van de branchebrede stuurgroep STS. Ik heb de Stuurgroep dan ook gevraagd de aangereikte meldingen over seinen na te gaan en mogelijke oplossingen te bezien.


2. Wat is uw mening over de constatering van FNV Bondgenoten dat marktwerking en concurrentie de grootste boosdoeners zijn als het gaat om de veiligheid op het spoor?


2. De scheiding van rollen en verantwoordelijkheden is noodzakelijk voor de introductie van marktwerking. Voorts moet de spanning tussen marktwerking en Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71

Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95 bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)

IVW/TER/KAB-TC/07/E31.005.001

veiligheid niet worden ontkend. Juist vanwege die spanning is er veel aandacht voor de veiligheid, welke aandacht ook is terug te vinden in wet- en regelgeving.

Er is binnen de spoorsector en mijn ministerie voldoende aandacht voor veiligheid om te voorkomen dat er gaten vallen in de totale veiligheidsketen. De integrale aanpak is daarbij een expliciet uitgangspunt. Het beleid hiertoe is vastgelegd in de Nota Veiligheid op de Rails en is geborgd in EU regelgeving en de Spoorwegwet c.a. Hierin is bijvoorbeeld vastgelegd dat alle actoren in de spoorwegsector een systeem van veiligheidsmanagement hanteren. Het doel hiervan is te verzekeren dat het bedrijf wordt uitgeoefend op basis van de geldende eisen ten aanzien van onder andere de kwaliteit, toelating van het materieel, personeel, de organisatie en de veiligheidszorg. De eisen aan dit systeem liggen vast. Er is daarbij speciale aandacht voor de veiligheid op de raakvlakken tussen de verschillende bedrijven. Of bedrijven voldoen aan deze eisen, wordt gecontroleerd door de Inspectie Verkeer en Waterstaat.


3. Wat is uw oordeel over de afwegingen die gemaakt dienen te worden tussen de veiligheid, punctualiteit en het wegwerken van achterstallig onderhoud?

3. Afwegingen zijn onontkoombaar. De veiligheid heeft wat mij betreft de hoogste prioriteit. In dat licht zijn dan ook nadere afspraken over punctualiteit en het onderhoud aan het spoor gemaakt.


4. Deelt u de mening dat een integrale aanpak van de veiligheidsproblematiek door de hele spoorwegsector hard nodig is? Zo ja, welke maatregelen gaat u nemen? Zo neen, waarom niet?

4. Zoals blijkt uit de beantwoording van vraag 2 deel ik uw mening dat railveiligheid integraal beschouwd en aangepakt moet worden. Ik ben van mening dat deze integrale aanpak voldoende geborgd is in de eerder genoemde Nota Veiligheid op de Rails en de Spoorwegwet c.a. Het is en blijft mensenwerk; ik ben er evenwel niet van overtuigd dat - naast het wettelijk voorgeschreven systeem van integraal veiligheidsmanagement - een overkoepelend systeem nodig is. Ik wil wel dat er goed naar het plan van FNV wordt gekeken door de spoorbranche en ik zal aan FNV aanbieden dit te faciliteren. FNV wordt uitgenodigd om het plan te presenteren en te bespreken met vertegenwoordigers van alle spoorwegondernemingen en ProRail in het bestaande brancheoverleg, in aanwezigheid van ministerie en inspectie. Overigens is zowel in de Stuurgroep STS als bij de veiligheidsagenda van ProRail al sprake van een integrale, spoor sectorbrede aanpak.


5. Deelt u de mening dat spoorbedrijven de problemen rond spoorwegveiligheid te weinig prioriteit geven en veel te laat oplossen? Zo ja, welke maatregelen gaat u nemen? Zo neen, waarom niet?


---

IVW/TER/KAB-TC/07/E31.005.001

5. Nee ik deel niet de mening dat spoorbedrijven te weinig prioriteit geeft aan spoorwegveiligheid. Het is niet zo dat de stelling dat het Nederlandse spoorsysteem een van de veiligste in Europa is, kan leiden tot het bagatelliseren van veiligheidsproblemen. Uitgangspunt van het spoorwegveiligheidsbeleid is immers dat er gestreefd wordt naar permanente verbetering. Voor wat betreft de maatregelen die al lopen verwijs ik naar bijvoorbeeld de STS-doelstellingen (50% reductie in aantal, 75% reductie in risico) en de veiligheidsagenda van ProRail waarin `veiligheid in de keten' een programmapunt is. De voortgang van beide wordt gevolgd door mijn inspectie.


6. Welke maatregelen gaat u nemen om zowel de dwergseinen, de `hoge' seinen als de borden en bakens langs het spoor beter zichtbaar te maken?

6. Ik heb ProRail in de Stuurgroep STS verzocht de betreffende meldingen uit het FNV-rapport in behandeling te nemen en zorg te dragen voor de goede oplossingen.


7. Wat is uw reactie op het voorstel van FNV Bondgenoten om te komen tot een spoorbrede `Taskforce Spoorwegveiligheid' die verantwoording aflegt aan de overheid en volgens een strak schema de veiligheidssituaties bewaakt tot verbeterplannen komt? Ziet u een rol voor uzelf om deze Taskforce op te richten? Zo ja, welke maatregelen gaat u nemen? Zo neen, waarom niet?

7. Zoals u begrijpt uit mijn antwoord op vraag 4 zie ik op dit moment geen aanleiding om tot instelling van een dergelijke 'Taskforce spoorwegveiligheid' over te gaan. Een taskforce kan bovendien niet de wettelijk bepaalde verantwoordelijkheid in de huidige spoorordening van de diverse partijen overnemen. Zoals verder bij antwoord 4 aangegeven zal ik de FNV uitnodigen om in gesprek te gaan met de spoorbranche.

Ik vertrouw er op u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Camiel Eurlings

---