KPN NV

Den Haag, 01-05-2007

KPN test reclame via mobiel

KPN begint vandaag met een eerste proefproject rondom reclameboodschappen via de mobiele telefoon. Prepaid-klanten van KPN en Hi die de komende weken het saldo van hun beltegoed als SMS-je opvragen, krijgen tijdens deze eerste proefperiode een extra boodschap toegevoegd aan dit gratis tekstbericht. Voor deze proef heeft KPN de handen in één geslagen met een aantal bedrijven en instellingen, die zowel commerciële als liefdadige doelen nastreven. Bedoeling is om ervaring op te doen met de mogelijkheden en effectiviteit van mobiele reclame. Daarbij wordt nagegaan hoe klanten de dienst ervaren, hoe effectief het middel is voor adverteerders als ook de stand van de techniek te testen. Als de proef succesvol verloopt, verwacht KPN later dit jaar adverteerders en klanten uitgebreider diensten te kunnen bieden.

Adverteerders erkennen de mobiele telefoon steeds meer als potentieel advertentiekanaal, naast traditionele kanalen als TV, radio, tijdschriften, billboards, email, direct mail en internet. De hoge penetratie van mobiele telefoons (in Nederland zijn er inmiddels meer mobiele aansluitingen dan mensen), het veelvuldige gebruik, het feit dat mensen hun mobiel bijna altijd bij zich hebben, plus het individuele karakter van `jouw mobieltje', maken het mobiele kanaal zeer kansrijk. De markt voor mobile advertising is, ook internationaal gezien, nog zeer in ontwikkeling; met proeven zoals deze wil KPN er een actieve rol in gaan spelen.

In de opvatting van KPN is het belangrijk dat mobiele gebruikers zelf aan de knoppen zitten, wil reclame via het mobieltje snel terrein winnen. Uit onderzoek is naar voren gekomen dat mensen beducht zijn voor `spam', ongevraagde extra berichten op de telefoon. Marco Visser, directeur mobiel bij KPN in Nederland, legt uit: "Mensen willen graag zelf bepalen of ze reclame ontvangen of niet; de bekende stickers zijn niet voor niets zo populair. Het mooie van dit concept is dat het nog verder gaat dan `ja/nee' alleen: je zult zelfs aan kunnen geven wanneer, hoeveel en waarover je überhaupt reclame te zien krijgt. Dus geen reclame van biermerken als je alleen wijn drinkt, geen aanbiedingen uit Amsterdam als je in Rotterdam woont en alleen reclame in de ochtend als je tijdens je werk niet gestoord wilt worden. In tegenstelling tot bijvoorbeeld TV of radio, kun je zelf kiezen. Dát maakt reclame op mobiel zo interessant voor de eindgebruiker, en niet alleen voor adverteerders."

Voor deze eerste proef werkt KPN samen met Nestlé, Adidas, Wehkamp, Videoland, New York Pizza, Benelux Film Distributors, Ferio Travel, BeachTravel en GlaxoSmithKline. Daarnaast zullen boodschappen van de EEN campagne worden meegenomen. De EEN campagne vraagt alle Nederlanders zich in te zetten voor het einde van de armoede en maakt deel uit van een wereldwijde beweging die al leidde tot de Live 8 concerten en wordt gesteund door Bono en Bob Geldof.

Prepaid-klanten die tijdens de proef hun beltegoed opvragen krijgen een aanvullende boodschap te zien in de tekst van het gratis SMS saldobericht. Er worden dus geen extra berichten verstuurd. De advertentie wordt altijd duidelijk aangegeven. Bijvoorbeeld: "Uw beltegoed bedraagt 11,20 EUR. - Sms KORTING naar 4004 en ontvang gratis een digitale Wehkamp.nl waardebon van 5 EUR". Het grote voordeel van tekstberichten boven bijvoorbeeld banners op mobiele websites is dat alle mobieltjes hiermee nu al probleemloos overweg kunnen. Voor adverteerders betekent dit maximale bereik op een zeer laagdrempelige manier. Deze eerste proef duurt tot half juni.

In een volgende fase zal KPN zijn klanten de mogelijkheid bieden om zelf hun reclamevoorkeuren in te stellen. Daarmee zullen zij kunnen bepalen óf, en als ja welke, reclame zij wensen te ontvangen, en op welke wijze. Visser: "Gerichte reclame voor mensen die er zelf aangeven open voor te staan is zowat het walhalla van de marketing. De ontvanger krijgt een op maat gesneden aanbieding en wordt niet lastig gevallen met ongewenste boodschappen, en adverteerders kunnen hun waste beperken en conversie omhoog krikken. Wij verwachten dat mobiel straks een zeer effectief onderdeel van de crossmediale reclamemix gaat vormen." KPN beseft verder dat niet allen klanten aanbiedingen op hun mobiel wensen te ontvangen. Om die reden wordt onderzocht onder welke omstandigheden klanten aanbiedingen willen ontvangen, bijvoorbeeld in ruil voor kortingen of extra belminuten.