Voorwoord
A.L. ter Beek Het Burgerjaarverslag geeft jaarlijks een kijkje achter
de schermen van de provincie Drenthe. Het geeft zicht op de kwaliteit
van de dienstverlening van de provincie en de manier waarop de Drentse
bevolking wordt betrokken bij het beleid (participatie). Luisteren
naar de wensen en gedachten van de burgers vind ik belangrijk.
Procedures op het gebied van burgerparticipatie, afhandeling van
klachten en van bezwaar en beroep staan hoog op de politieke agenda.
In dit Burgerjaarverslag leest u onze prestaties van het jaar 2006.
Vorig jaar was (de toenmalige) minister Remkes van Binnenlandse zaken
en Koninkrijkrelaties bij ons te gast om samen met vertegenwoordigers
van de Noordelijke provincies en de Noordelijke gemeenten te praten
over de positie van de provincie. Deze discussie is nog niet afgerond.
Ik denk dat de provincie niet weg te denken is in bestuurlijk
Nederland.
Als provincie buigen we ons juist over de vraag hoe we de Drentse
burgers beter en meer kunnen betrekken bij ons beleid. In 2006 werd
landelijk de BurgerServiceCode ingesteld. De provincie Drenthe is de
eerste overheidsorganisatie die de BurgerServiceCode officieel als
uitgangspunt neemt voor haar beleid naar burgers en bedrijven.
Daarnaast hebben we een klankbordgroep ingesteld, waarin
vertegenwoordigers uit de Drentse samenleving zitting hebben. Alle
leden van de klankbordgroep hebben een duidelijke visie op de
provincie als middenbestuur.
Het Burgerjaarverslag is een van de rapportages die de overheid geeft
over haar functioneren. Het is bedoeld voor iedereen die te maken
heeft met de dienstverlening en het beleid van de provincie Drenthe.
Dit verslag kan ook uitnodigen tot nadenken en dialoog. Ik nodig u van
harte uit op de inhoud te reageren. Met uw mening of advies kunnen we
onze dienstverlening en burgerparticipatie verder verbeteren.
Ik wens u veel leesplezier!
Assen, april 2007
Relus ter Beek
Commissaris van de Koningin in Drenthe
Provincie Drenthe