Gemeente IJsselstein


Met belgerinkel naar de winkel

Datum: dinsdag 1 mei 2007
Doe je boodschappen met de fiets en laat de auto staan. Op zaterdag 5 mei start de campagne die het fietsgebruik in IJsselstein promoot.

Wie is het snelst? Wethouder Lappee op de fiets of de sportwagen? Wethouder Lappee bindt deze ochtend om 10.00 uur vanaf de Overtoom op de fiets de strijd aan met een Glammerauto/sportwagen om zo aan te tonen, wie het snelst een volle tas met boodschappen ophaalt in Zenderpark en weer terugbrengt op de Overtoom. Er wordt op de Overtoom live verslag uitgebracht van de race. En tijdens de huldiging zal blijken dat niet alleen de winnaar een gelukkig man is, want alle deelnemers aan de fietscampagne kunnen prijzen winnen. Fietsers sparen voor mooie (fiets)prijzen
Met de fiets je boodschappen doen gaat niet alleen sneller; het bevordert de gezondheid, spaart het milieu en verbetert de verkeersveiligheid. En ook de ondernemers pikken een graantje mee: fietsers blijken trouwere klanten en zorgen voor een betere bereikbaarheid van de winkel. Om het fietsgebruik extra te promoten, krijgen klanten die met de fiets komen winkelen een stempel op een spaarkaart waarmee ze met een volle spaarkaart op het eind van de campagne op zaterdag 23 juni mooie prijzen kunnen winnen. De meeste prijzen zijn beschikbaar gesteld door de deelnemende ondernemers. De gemeente steunt de actie nog extra door een tijdelijke fietsenstalling te openen aan de Molenstraat. Hier zijn zaterdag 5 mei ook de eerste prijzen te winnen. Wie zijn fiets deze dag in de stalling parkeert, ontvangt een kleine attentie. De campagne loopt tot en met 23 juni. Om de automobilist nog extra te stimuleren voor kleine afstanden korter dan 7,5 km de fiets te pakken, worden langs de weg banners geplaatst met de tekst: `Ga toch fietsen, dan win je nog `ns wat!`.
Vlaams succes
De campagne `Met belgerinkel naar de winkel' is in België al sinds 1997 een enorm succes. Dit jaar doen ook vier Nederlandse gemeenten mee, waaronder IJsselstein Daarnaast doen ook de gemeenten Nieuwegein, Houten en Breukelen mee. De campagne wordt deels gefinancieerd door de provincie Utrecht.

Win-win situatie
Het motto van de campagne is duidelijk: het gaat niet alleen om de prijzen, maar het concept is interessant voor alle betrokken partners. De klant wint aan gezondheid door regelmatig te bewegen, verplaatst zich vlotter en maakt kans op een prijs. Ook de ondernemer wint: fietsers blijken trouwere klanten en zorgen voor een betere bereikbaarheid van de winkel. De gemeente wint door een betere verkeersveiligheid en -leefbaarheid en heeft belang bij bruisende woon-winkellocaties. Zelfs de automobilist wint erbij, want de écht noodzakelijke autoverplaatsingen kunnen meer ontspannen gebeuren in een verkeersveiligere omgeving. En tenslotte wint ook het milieu er bij, want meer fietsgebruik zorgt voor minder uitstoot van schadelijke stoffen (verbetering luchtkwaliteit), energiebesparing, minder ruimtebeslag en minder geluidshinder.