MKB laat miljoenen aan kleine vorderingen liggen
01.05.2007 / 13:51 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Creative venue
Creative venue
Rotterdam, 1 mei 2007
Schadepost loopt op tot wel 5% van operationele resultaat
MKB laat miljoenen aan kleine vorderingen liggen
Kleinere vorderingen op debiteuren worden door Nederlandse bedrijven nauwelijks
geïnd. Veel MKB bedrijven hebben hiervoor geen strakke inningprocedures geborgd en
denken daarbij dat de kosten van incasso niet opwegen tegen het openstaande bedrag. Het
gaat daarbij om vorderingen van enkele tientjes tot bedragen van meer dan 250 euro,
tezamen niet zelden oplopend tot 5% van het operationele resultaat. Incasso-organisatie
Flanderijn uit Rotterdam schat dat alleen al het MKB jaarlijks om deze reden zo'n 80
miljoen euro als oninbaar afschrijft. In de Randstad gaat het om ettelijke miljoenen,
aldus de landelijk opererende organisatie die ook kantoren heeft in Haarlem, Gouda en
Dordrecht.
Ook bij grotere bedrijven waaronder nuts- en telecombedrijven en verzekeraars is er weinig
aandacht voor kleine vorderingen en is de schade door het grote aantal nog veel groter.
Flanderijn schat de strop voor de BV Nederland gezamenlijk op meer dan 250 miljoen euro.
Het betreft zeker 10 miljoen openstaande nota's. 70% daarvan is ouder dan 12 maanden.
Flanderijn is een landelijk project gestart om bedrijven duidelijk te maken dat ook bij
kleinere bedragen een incassoprocedure vaak lonend is. Binnen dit project zijn in diverse
regio's specifieke MKB sectoren geïdentificeerd omdat zich hier, aldus Flanderijn, de
grootste problemen manifesteren. De betalingsmoraal van debiteuren, zo blijkt uit
onderzoek en portefeuille-analyses, is de afgelopen jaren sterk teruggelopen. Zeker
wanneer het gaat om kleine bedragen. Alleen een gerichte aanpak met steun van het
management helpt. Daarbij heeft het MKB vooral problemen met het innen van kleine
vorderingen buiten hun eigen vestigingsregio.
Repressieve maatregelen werken
Volgens directielid en projectverantwoordelijke Teunis Nieuwpoort zouden bedrijven er goed
aan doen als ze repressieve maatregelen treffen om notoire niet-betalers op langere
termijn te demotiveren. 'Wij merken zeer regelmatig dat een deel van de kleine
vorderingen gewoonweg in een la belandt, om er niet meer uit te komen. Pas als we er zelf
om vragen krijgen we een schoenendoos of een bestand in de handen gedrukt met de
mededeling: dat is toch niet interessant, die kleine bedragen.'
Om het innen van kleine vorderingen meer laagdrempelig te maken, werken alle 11 kantoren
van incasso-organisatie Flanderijn door heel Nederland integraal samen in het project.
'De praktijk leert namelijk dat wij in heel veel gevallen met relatief weinig kosten het
bedrag dat geïnd moet worden in een andere provincie alsnog vrij eenvoudig kunnen
incasseren via ons kantoor ter plaatse', aldus Nieuwpoort. 'In het MKB bedraagt de
schadepost kleine vorderingen soms wel 5% van het operationele resultaat. Vandaar dat het
onbegrijpelijk is dat veel bedrijven erg passief handelen in deze'.
Olievlekwerking
Volgens Nieuwpoort is er ook nog een andere belangrijke reden om in alle gevallen tot
incasso van de vordering over te gaan. 'Bedrijven zijn zich onvoldoende bewust van de
olievlekwerking die het niet innen van bepaalde vorderingen heeft. Het spreekt zich in
bepaalde kringen razendsnel rond als men eenmaal weet dat bij bepaalde bedrijven tot een
bepaald bedrag besteld kan worden zonder te betalen en zonder dat er een sanctie volgt.
Bedrijven en instellingen moeten een duidelijk signaal afgeven dat wanbetaling in geen
enkel geval wordt getolereerd.'
Conservatieve schattingen
De schattingen van Flanderijn zijn volgens Nieuwpoort nog aan de conservatieve kant. 'Als
we de gegevens die ons nu voorliggen extrapoleren, denk ik dat we aan de voorzichtige
kant zitten en kunnen stellen dat het om tenminste 250 miljoen euro op jaarbasis gaat.'
Project 'Klein èn belangrijk'
Het speciale inningproject richt zich op twee pijlers: inningprocedures door het bedrijf
zelf en een incassotraject door Flanderijn. Beide werken nauw samen en spreken een
duidelijke werkwijze en strakke taakverdeling met elkaar af. Inmiddels doen al ruim 200
MKB bedrijven mee met het initiatief. De resultaten bij opdrachtgevers bij wie de
werkwijze al geïntroduceerd werd duiden op een succesvolle aanpak en zijn aanleiding
geweest het project breder te trekken. Van alle kleine openstaande vorderingen werd daar
inmiddels ruim 78% geïnd, waarvan 61% in andere provincies.
Onderdeel van het project is ook een breed opgezet onderzoek onder sportclubs met
betrekking tot de inningproblematiek van contributies en sponsorgelden. Ook hier betreft
het merendeel kleine vorderingen. De bevindingen hiervan werden twee weken geleden
landelijk bekendgemaakt.
Noot aan de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Creative Venue communicatieadvies en PR
Anne van den Bos - woordvoerder
a.van.den.bos@creativevenue,nl
Tel. 020 452 5225
Fax 020 452 8650
www.creativevenue.nl (zie persruimte Flanderijn)
Over Flanderijn in Nederland: meer dan incasso alleen
Flanderijn vindt in 1948 haar oorsprong in Rotterdam. De laatste 10 jaar is Flanderijn
fors gegroeid. Inmiddels heeft het ook vestigingen in Gouda, Dordrecht, Doorn,
Appingedam, Apeldoorn, Tilburg, Haarlem, Venray, Winschoten en Heerenveen. Flanderijn
beweegt zich op een breed terrein van incasso, moeilijk inbare vorderingen en
betalingsbeheer. De organisatie biedt een landelijke dienstverlening vanuit deze 11
kantoren. In totaal werken er 380 medewerkers waaronder gerechtsdeurwaarders,
toegevoegd- kandidaat-gerechtsdeurwaarders, juristen, (senior) incasso- medewerkers en
facilitaire medewerkers. Dit betekent dat Flanderijn zowel in het minnelijke als het
gerechtelijke traject haar opdrachtgevers landelijke dekking biedt.