Ingezonden persbericht


TT Circuit Assen, 22 februari 2007

Persbericht:

TITANENSTRIJD IN KLEPPENCIRCUS
WK SUPERBIKE ASSEN 27-28-29 april

Als gevolg van de spraakmakende transfer van Max Biaggi van de MotoGP naar het WK Superbike, de overstap van tweevoudig wereldkampioen Troy Corser naar Yamaha en het indrukwekkende machtsvertoon van wereldkampioen Troy Bayliss in de laatste MotoGP-race belooft de strijd om het WK Superbike in 2007 een kaskraker van formaat te worden. Dit weekeinde start de 14 races tellende WK cyclus op zaterdag 25 februari met de openingsraces op het circuit van Doha-Losail in Qatar. Round 5 van dit seizoen wordt verreden op het TT Circuit Assen, en dat is al op zondag 29 april (de dag voor de vrije Koninginnedag).

SUPERBIKES ALS 'VOORGERECHT'
Het TT Circuit Assen koos namelijk voor een andere seizoensverdeling van een aantal evenementen. Kijkend naar de verschillende publieksgroepen, kalender mogelijkheden en WK data van andere auto- en motorsport evenementen is er een nieuwe datum voor het WK Superbike gevonden, zondag 29 april! Het WK Superbike verschuift daarmee op het jaarlijkse motorsportmenu van toetje naar voorgerecht. De geheel auto- en motorsportvrije datum op zondag 29 april, een dag voor Koninginnedag, is daarmee dé uitgelezen dag voor de officiële start van uw actieve motorsportseizoen 2007!

BEURSACTIE: 5 EURO KORTING OP SBK-TICKET
Wie tijdens de 4 Machtige Motordagen, de jaarlijkse Motorbeurs van 22 t/m 25 februari in de Utrechtse Jaarbeurs, op de TT-stand een tribuneplaats voor de 'overige tribunes' koopt, profiteert van 5 euro korting op een WK Superbike entreebewijs voor een zitplaats voor zondag 29 april. De actie geldt voor zitplaatsen op de Winterdijk-, Haarbocht- of Stekkenwal tribune. Verder zijn er tal van aantrekkelijke prijzen te winnen op de Corona Extra Superbike race-simulatoren op de TT-stand in Utrecht.

BAYLISS, BIAGGI, TOSELAND, CORSER, OF.?
Afgelopen jaar was het verwachte titanenduel tussen 2001 Superbike-wereldkampioen Troy Bayliss - die na drie MotoGP-seizoenen weer in het zadel van de tweecilinder fabrieks-Ducati was teruggekeerd - en titelverdediger Troy Corser op de viercilinder Suzuki van korte duur. Al na het eerste seizoenkwartaal werd duidelijk, dat Corser niet was opgewassen tegen de agressieve aanvalstactiek van Bayliss, die na een voorzichtige start in Qatar met acht opeenvolgende overwinningen de wisselvallige concurrentie het nakijken gaf. Corser's wankelende zelfvertrouwen werd bovendien nog verder ondermijnd door de sterke prestaties van zijn Japanse teamgenoot Yukio Kagayama, die met name in de tweede helft van 2006 beduidend sneller was.

Ook voor Alex Barros (Honda) kwam de omslag in zijn prestaties veel te laat op gang. Na zijn overstap van de MotoGP naar het WK Superbike werd al snel duidelijk dat de Braziliaan de hooggespannen verwachtingen niet kon waarmaken. Voor Honda werd het titelgevecht in deze categorie sowieso een jaar van gemiste kansen en achterhaalde doelstellingen. Na de zinderende finale van 2005 ging het Ten Kate Honda Team als absoluut topfavoriet van start, maar het streefdoel om de historische dubbelslag in het WK Supersport en WK Superbike te behalen, moest vrijwel meteen naar beneden worden bijgesteld. Door een ernstige rugblessure werd Karl Muggeridge vroegtijdig uitgeschakeld en presteerde nieuwkomer James Toseland te wisselvallig. Uiteindelijk werd de Brit wel tweede in het eindklassement. Ook Yamaha-kopman Noriyuki Haga had geen schijn van kans om de combinatie Bayliss/Ducati van een tweede wereldkampioenschap af te houden.

Met twaalf zeges in 24 manches was de triomftocht van de Australiër indrukwekkend te noemen. Met de tweede titel van Bayliss en die van Raymond Roche, Doug Polen (2x), Carl Fogarty (4x), Troy Corser, Neil Hodgson en James Toseland in het verleden, werd voor de twaalfde keer in zeventien jaar een Ducati-coureur Superbike-wereldkampioen.

Deze successerie verandert niets aan de discussie hoe het nu verder moet met het technisch reglement van het WK Superbike. Promotor Flammini staat de komende jaren voor een aantal zeer moeilijke keuzes. Door alle technische concessies wist Flammini weliswaar de terugkeer van de Japanse constructeurs te bewerkstelligen, maar juist daardoor heeft hij zich met name ten opzichte van Ducati in een bijzonder lastig spagaat gemanoeuvreerd. Het Italiaanse merk heeft al gedreigd uit het WK Superbike te stappen als de verhoging van de cilinderinhoud voor het seizoen 2008 niet wordt goedgekeurd.

Flammini hoopt voor de nabije toekomst het wankele evenwicht tussen de Japanse en Europese constructeurs veilig te kunnen stellen door de invoering van kostenbeperkende maatregelen die het verschil met de motoren uit de nationale kampioenschappen moet verkleinen. Over het meest cruciale probleem - de verhoging van de cilinderinhoud naar 1200 cc - is voorlopig het laatste woord nog niet uitgesproken.

WK SUPERSPORT: TEN KATE OP DE VALREEP

In eerste instantie leek het titelduel in de Supersportklasse opnieuw een triomftocht voor het Nederlandse Ten Kate Honda Team te worden. De resultaten spraken voor zich: met vier afgetekende zeges in de eerste vijf races veegde titelverdediger Sébastien Charpentier de vloer aan met de concurrentie. Titelprolongatie leek een formaliteit te zijn tot de Fransman tijdens een bandentest in Brno zwaar ten val kwam. Gehinderd door een gecompliceerde bekkenbreuk en een gebroken sleutelbeen werd de WK-leider onvrijwillig in het defensief gedwongen en verloor hij zijn eerste plaats aan de Australische veteraan Kevin Curtain. Na vier jaar leek er een eind te gekomen aan de dominantie van het Ten Kate Honda Team en zelfs in Nieuwleusen had men zich al min of meer neergelegd met het verlies van de wereldtitel. Niemand had er nog op gerekend dat de laatste race in Magny-Cours zo'n dramatische wending zou krijgen.

Maar ondanks dat Curtain had kunnen volstaan met een top-acht klassering om de titel veilig te stellen, ging de Yamaha-coureur op onbegrijpelijk wijze in de fout en prolongeerden Charpentier en Ten Kate alsnog hun wereldtitel. Het succes van het Nederlandse team werd compleet gemaakte door de prestaties van Kenan Sofuoglu. De Turkse coureur won niet alleen in Assen maar werd ook derde in de eindstand. Als het op Nederlandse coureurs aankwam, was de hoop gevestigd op Barry Veneman. Met financiële steun van de Nederlandse Suzuki-importeur en de ervaren technische begeleiding van ex GP-monteur Marc Hoegee begon Veneman aan zijn tweede volledige seizoen in het WK Supersport. Helaas werden de ambities van de 29-jarige Dalfsenaar van meet af aan gedwarsboomd door onvoorstelbare pech en een al even onbegrijpelijke serie crashes. Maar gelukkig krijgt Veneman in 2007 opnieuw de kans om zich in deze categorie te bewijzen.

EK SUPERSTOCK 600/1000: NEDERLANDSE DOORBRAAK

Drie jaar geleden werd de Superstock 600-klasse in het leven geroepen en dat jeugdproject voor coureurs beneden de 21 jaar is inmiddels uitgegroeid tot dé kweekvijver van aanstormend talent. Ondanks het sterk gestegen niveau slaagde toch een Nederlander erin om zich met name in de tweede seizoenhelft voortdurend in de kijker te rijden. Na een teleurstellende debuutseizoen vorig jaar, werd 2006 het jaar van de grote doorbraak voor Roy ten Napel die in de eindstand beslag wist te leggen op een puike elfde plaats. EK-debutanten Voor Lennart van Houwelingen en Nigel Walraven sloten het seizoen als 27e en 28e af. Voor Allard Kerkhoven en Leon Bovee verliep het debuut in de FIM Cup Superstock 1000 iets minder succesvol. Beide Suzuki-coureurs deden weliswaar een berg ervaring op, maar slaagden er helaas niet in om EK punten te behalen.

In 2007 hebben we Raymond Schouten (ex-125cc GP coureur) die in de Superstock 1000 klasse op de Van der Heijden Motors Yamaha aan de start verschijnt en Bram Appelo op de EAB Ten Kate Honda in dezelfde 1000cc klasse. In de Superstock 600cc klasse komen Roy ten Napel en Branco Srdanov op Yamaha aan de start voor het MQP racing team. Benjan Motoren uit Ridderkerk start daarnaast met de Zweedse rijder Nicola Milovanovic in de Supersport 600 klasse.

PROGRAMMA EN TOEGANGSPRIJZEN WK SUPERBIKE

DATUM en TIJDEN

Donderdag 26 april
Gratis Open Paddock (vanaf 13.00 uur)

Vrijdag 27 april (1e trainingsdag)
09.00-18.00 uur WK Superbike, WK Supersport,Superstock 1000cc FIM Cup,EK Superstock 600

Zaterdag 28 april (2e trainingsdag)
09.00-18.50 uur WK Superbike, WK Supersport, Superstock 1000cc FIM Cup 12.55-13.25 uur Pit walk
16.00 uur SBK Superpole
17.30 uur Training Suzuki GSX R European Cup

Zondag 29 april - Wedstrijddag
's morgens Warm up training
Races:
10.40 uur Superstock 1000cc FIM Cup
11.10-11.30 uur Pit walk, Twin Seater + Ten Kate Honda Stuntrijder Johnnie Do 12.00 uur 1e race WK Superbike
13.20 uur WK Supersport
14.20 uur Suzuki GSX R European Cup
15.30 uur 2e race WK Superbike
16.45 uur EK Superstock 600
(Voor definitief tijdschema kijk op www.tt-assen.com)

TOEGANGSPRIJZEN WK Superbike

Donderdag 26 april
GRATIS Open Paddock (vanaf 13.00 uur, ingang via paddock-tunnel)

Vrijdag 27 april (1e trainingsdag)
Volwassenen E 15,-
Kinderen t/m 15 jaar GRATIS
(Allen inclusief toegang Hoofd- en Geert Timmer-tribune) Toeslag Paddock E 15,-

Zaterdag 28 april (2e trainingsdag)
Volwassenen E 20,-
Kinderen t/m 15 jaar GRATIS
(Allen inclusief toegang Hoofd- en Geert Timmer-tribune) Toeslag Paddock E 20,-
Toeslag Pit walk E 10,-

Zondag 29 april (wedstrijddag)
Hoofdtribune # (+vidiwall) E 58,-
Geert Timmer tribune # E 58,-
Alle overige tribunes (De Bult-,
Winterdijk #-, Stekkenwal-,
Haarbocht #- tribune) E 40,-

Toeslag Pit walk E 15,-
Toeslag Paddock E 27,-
(# = Tribune met Vidiwall)
Kinderen t/m 12 jaar (overige tribunes) GRATIS
Kinderen 13 t/m 15 jaar (overige tribunes) E 5,-

PASSEPARTOUTS
Vrijdag t/m zaterdag E 30,-
Vrijdag t/m zondag
Incl. overige tribune E 70,-
Vrijdag t/m zondag
Incl. Hoofd/Timmer tribune E 90,-

Tribunekaarten voor het WK Superbike kunnen besteld worden via de website www.tt-assen.com , via de voorverkoopadressen. (Prijzen en tijden zijn onder voorbehoud)

BEURSACTIE: 5 EURO KORTING OP SBK-TICKET
Wie tijdens de 4 Machtige Motordagen, de jaarlijkse Motorbeurs van 22 t/m 25 februari in de Utrechtse Jaarbeurs, op de TT-stand een tribuneplaats voor de 'overige tribunes' koopt, profiteert van 5 euro korting op een WK Superbike entreebewijs voor een zitplaats voor zondag 29 april. De actie geldt voor zitplaatsen op de Winterdijk-, Haarbocht- of Stekkenwal tribune. Verder zijn er tal van aantrekkelijke prijzen te winnen op de Corona Extra Superbike race-simulatoren op de TT-stand in Utrecht.

****************