Kop-staartaanrijding in het station van Izegem (onderzoek)
27/04/2007
Het Parket van Kortrijk maakt de resultatenvan haar onderzoek bekend
Uit het onderzoek van het Parket van Kortrijk blijkt dat een
menselijke fout aan de basis ligt van het ongeval dat gisteravond in
het station van Izegem voorviel en waarbij 48 licht- en 3
zwaargewonden te betreuren vielen. Uiteraard ligt de prioriteit van
Infrabel nu bij de slachtoffers en hun families. De
infrastructuurbeheerder van het Belgische spoornet heeft evenwel
onmiddellijk maatregelen getroffen om lessen te trekken uit dit
ongeval.
Voorrang aan de slachtoffers
Het onderzoek van het Parket van Kortrijk besluit dat een menselijke
fout aan de basis lag van het treinongeval dat gisteren voorviel in
het station van Izegem. Onlangs werden werkzaamheden uitgevoerd aan de
seinuitrusting, waarbij de elektrische stroomkringen van de
lichtseinen die de opeenvolging van het treinverkeer regelen, moesten
worden aangepast. Volgens de eerste gegevens van het onderzoek werd
één van deze stroomkringen op een verkeerde manier opnieuw
aangekoppeld, waardoor hij geen correcte melding meer gaf van de
aanwezigheid van een trein op het spoor. In de plaats van op rood te
springen is dit sein op groen blijven staan. Hierdoor kon het lege
treinstel niet worden gestopt, waardoor het op de voorgaande
reizigerstrein is ingereden.
Infrabel leeft mee met de slachtoffers en hun familie en betreurt de
schade die ze hebben opgelopen. Verscheidene begeleidende diensten
werden hen meteen aangeboden. Vandaag werden al stappen ondernomen en
heeft elk slachtoffer een aanspreekpunt gekregen die hun vragen en
eventuele noden kan beantwoorden.
Op dit ogenblik hebben alle lichtgewonden en één zwaargewonde het
ziekenhuis verlaten. Twee gewonden, waaronder ook de treinbegeleider,
verblijven nog steeds in het ziekenhuis maar zijn niet in
levensgevaar.
Onmiddellijke maatregelen
De aanwezigheid van een trein op een bepaald spoor wordt gedetecteerd
met behulp van elektrische detectoren, spoorstroomkringen genaamd. Een
veiligheidsysteem verbindt de verschillende stroomkringen met de
lichtseinen langs de sporen. Via de seinen krijgt de treinbestuurder
informatie over hoe hij de trein moet rijden. Gans dit systeem wordt
beheerd en gecontroleerd door de seinhuizen.
Met als doel een voortdurende verbetering van de veiligheid op het
spoorwegnet
te bekomen, heeft Infrabel enige tijd terug een diepgaande analyse
gevraagd van het bestaande veiligheidsysteem. Hoewel het ongeval van
gisteravond een uitzonderlijk geval is, zullen bijkomende studies
worden uitgevoerd en door onafhankelijke specialisten gevalideerd.
Omdat alle hypothesen zo grondig mogelijk zouden worden bestudeerd,
wordt deze studie reeds de eerstkomende dagen besteld.
Veiligheid, de eerste prioriteit van Infrabel
Veiligheid blijft de absolute prioriteit van Infrabel. Sinds haar
oprichting heeft de beheerder van de Belgische spoorweginfrastructuur
sterk geïnvesteerd in het verbeteren van de veiligheid van het
Belgische spoorwegnet.
Zo voert Infrabel momenteel een project uit om de seinhuizen
te concentreren. In 2012 zal het netwerk nog 31 ultramoderne
controlecentra tellen, tegenover de 368 seinhuizen vandaag de dag.
Deze nieuwe geïnformatiseerde posten en hun uitrusting van zeer hoog
niveau zullen de veiligheid op het spoornet de absolute prioriteit van
Infrabel nog verhogen.
Zonder enige link met het ongeval van gisteren, waarvoor een specifiek
actieplan zal worden opgemaakt, werden volgende projecten reeds
gelanceerd:
- Het uitrusten van het Belgische net met het ETCS-seinsysteem. De
eerste fase van dit systeem zal ervoor zorgen dat de treinen
automatisch stoppen bij het overschrijden van een rood signaal. Dit
systeem zal tegen 2009 80% van het reizigersverkeer dekken en het
ganse netwerk tegen 2012. ETCS-project vertegenwoordigt een
investering van 350 miljoen euro.
- De GSM-R. Dit grond-trein communicatiesysteem zal voor een meer
betrouwbare en veiliger communicatie zorgen. Dit systeem zal tussen
2003 en 2009 geleidelijk aan worden geinstalleerd op het ganse
Belgische netwerk en vertegenwoordigt een investering van 90 miljoen
euro.
NMBS