NMBS

Kop-staartaanrijding in het station van Izegem (onderzoek)

27/04/2007

Het Parket van Kortrijk maakt de resultatenvan haar onderzoek bekend

Uit het onderzoek van het Parket van Kortrijk blijkt dat een menselijke fout aan de basis ligt van het ongeval dat gisteravond in het station van Izegem voorviel en waarbij 48 licht- en 3 zwaargewonden te betreuren vielen. Uiteraard ligt de prioriteit van Infrabel nu bij de slachtoffers en hun families. De infrastructuurbeheerder van het Belgische spoornet heeft evenwel onmiddellijk maatregelen getroffen om lessen te trekken uit dit ongeval.

Voorrang aan de slachtoffers

Het onderzoek van het Parket van Kortrijk besluit dat een menselijke fout aan de basis lag van het treinongeval dat gisteren voorviel in het station van Izegem. Onlangs werden werkzaamheden uitgevoerd aan de seinuitrusting, waarbij de elektrische stroomkringen van de lichtseinen die de opeenvolging van het treinverkeer regelen, moesten worden aangepast. Volgens de eerste gegevens van het onderzoek werd één van deze stroomkringen op een verkeerde manier opnieuw aangekoppeld, waardoor hij geen correcte melding meer gaf van de aanwezigheid van een trein op het spoor. In de plaats van op rood te springen is dit sein op groen blijven staan. Hierdoor kon het lege treinstel niet worden gestopt, waardoor het op de voorgaande reizigerstrein is ingereden.

Infrabel leeft mee met de slachtoffers en hun familie en betreurt de schade die ze hebben opgelopen. Verscheidene begeleidende diensten werden hen meteen aangeboden. Vandaag werden al stappen ondernomen en heeft elk slachtoffer een aanspreekpunt gekregen die hun vragen en eventuele noden kan beantwoorden.

Op dit ogenblik hebben alle lichtgewonden en één zwaargewonde het ziekenhuis verlaten. Twee gewonden, waaronder ook de treinbegeleider, verblijven nog steeds in het ziekenhuis maar zijn niet in levensgevaar.
Onmiddellijke maatregelen

De aanwezigheid van een trein op een bepaald spoor wordt gedetecteerd met behulp van elektrische detectoren, spoorstroomkringen genaamd. Een veiligheidsysteem verbindt de verschillende stroomkringen met de lichtseinen langs de sporen. Via de seinen krijgt de treinbestuurder informatie over hoe hij de trein moet rijden. Gans dit systeem wordt beheerd en gecontroleerd door de seinhuizen.

Met als doel een voortdurende verbetering van de veiligheid op het spoorwegnet
te bekomen, heeft Infrabel enige tijd terug een diepgaande analyse gevraagd van het bestaande veiligheidsysteem. Hoewel het ongeval van gisteravond een uitzonderlijk geval is, zullen bijkomende studies worden uitgevoerd en door onafhankelijke specialisten gevalideerd. Omdat alle hypothesen zo grondig mogelijk zouden worden bestudeerd, wordt deze studie reeds de eerstkomende dagen besteld. Veiligheid, de eerste prioriteit van Infrabel

Veiligheid blijft de absolute prioriteit van Infrabel. Sinds haar oprichting heeft de beheerder van de Belgische spoorweginfrastructuur sterk geïnvesteerd in het verbeteren van de veiligheid van het Belgische spoorwegnet.

Zo voert Infrabel momenteel een project uit om de seinhuizen te concentreren. In 2012 zal het netwerk nog 31 ultramoderne controlecentra tellen, tegenover de 368 seinhuizen vandaag de dag. Deze nieuwe geïnformatiseerde posten en hun uitrusting van zeer hoog niveau zullen de veiligheid op het spoornet de absolute prioriteit van Infrabel nog verhogen.

Zonder enige link met het ongeval van gisteren, waarvoor een specifiek actieplan zal worden opgemaakt, werden volgende projecten reeds gelanceerd:


- Het uitrusten van het Belgische net met het ETCS-seinsysteem. De eerste fase van dit systeem zal ervoor zorgen dat de treinen automatisch stoppen bij het overschrijden van een rood signaal. Dit systeem zal tegen 2009 80% van het reizigersverkeer dekken en het ganse netwerk tegen 2012. ETCS-project vertegenwoordigt een investering van 350 miljoen euro.


- De GSM-R. Dit grond-trein communicatiesysteem zal voor een meer betrouwbare en veiliger communicatie zorgen. Dit systeem zal tussen 2003 en 2009 geleidelijk aan worden geinstalleerd op het ganse Belgische netwerk en vertegenwoordigt een investering van 90 miljoen euro.