Scheveningen krijgt haar historische kustlijn terug
Het college van burgemeester en wethouders heeft ingestemd met het
voorlopig ontwerp voor de boulevard van Scheveningen. Het gaat om de
boulevard tussen de Scheveningse Slag en het Noordelijk Havenhoofd.
Het ontwerp kenmerkt zich door de gebogen kustlijn en een hoge
kwaliteit van de openbare ruimte.
De nieuwe boulevard moet ons beschermen tegen de rijzende zeespiegel,
hiervoor is een extra waterkering nodig in de vorm van een dijk.
Hiervan is straks niets meer te zien omdat de dijk in de boulevard
wordt weggewerkt. De gemeente grijpt de noodzaak om de zeewering te
versterken aan om tegelijkertijd een kwaliteitsslag te maken in de
openbare ruimte. Naar verwachting wordt begin 2009 begonnen met de
aanleg van de nieuwe boulevard.
In het ontwerp komt éénrichtingsverkeer richting haven tussen de
Scheveningse Slag en de Vissershavenweg en tweerichtingsverkeer tussen
de Vissershavenweg en het noordelijk havenhoofd. Parkeren kan tussen
de keerlus van lijn 11 en de haven, waar ruimte is voor 403
parkeerplaatsen. Het aantal parkeerplaatsen wordt daarmee met ruim 600
plaatsen verminderd. Voetgangers en langzaam verkeer krijgen zo de
ruimte, en dat is precies de bedoeling. Maar ook het zo gewaardeerde
rondje boulevard met de auto blijft mogelijk. Het wordt een
flaneergebied waar je gezien wil worden. Met geraffineerde
hoogteverschillen die het zeefront een verrassende en bijzondere
uitstraling geven. Een plek waar je de zee weer beleeft. Ons podium
aan zee, dat past bij de ambities van Wéreldstad aan zee, alsdus
wethouder Marnix Norder (Bouwen en Wonen).
Compenseren parkeerplaatsen
Op de huidige boulevard zijn 1025 parkeerplaatsen. De afspraak is dat
het verlies aan parkeerplaatsen gecompenseerd moet worden. Hiervoor
zijn twee particuliere initiatieven in ontwikkeling; een parkeergarage
op het Circusplein met 467 plaatsen. En een aan de Badhuiskade met 200
plaatsen. Verder wordt bij de planvorming over het Noordelijk
Havenhoofd gekeken of hier nog 200 parkeerplaatsen als compensatie
gerealiseerd kunnen worden.
Besluitvorming
Het ontwerp wordt toegezonden aan het Hoogheemraadschap Delfland dat
verantwoordelijk is voor de zeewering. Het Hoogheemraadschap neemt het
ontwerp mee bij de besluitvorming over het Ontwerp Verbeteringsplan
Versterking Zeewering Scheveningen. Medio juli zal zij hierover een
besluit nemen.
Het Ontwerp Verbeterplan zal vervolgens door de provincie ter inzage
worden gelegd. Hierna wordt het - al dan niet aangepast - vastgesteld
door Delfland. Hierbij is instemming van de gemeente Den Haag en de
Provincie vereist. Voor het vastgestelde plan wordt subsidie
aangevraagd bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Ondertussen werkt de gemeente het voorlopig ontwerp uit tot een
definitief plan. Hierbij zal ook de klankbordgroep Boulevard - met
belanghebbenden uit Scheveningen - een rol spelen. Uiteindelijk
beslist de gemeenteraad tot uitvoering van het plan.
Gemeente Den Haag