Gemeente Spijkenisse
Aanpak Akkers Centrum: reeks aan maatregelen en enkele veranderingen
27 april 2007
Samen werken aan wijkveiligheid
Servicepunt verhuist naar Wijkcentrum De Akkers en wordt Service en
Informatiepunt. Aanpak onrechtmatige bewoning werkt. Leren en werken
als oplossing tegen overlast. Burgemeester Salet en wethouder Jan
Willem Mijnans houden spreekuur in nieuw Service en Informatiepunt op
maandag 7 mei. Buurtbemiddeling verhuist naar Wijkcentrum De Akkers.
Opbouwwerker ondersteunt buurtactiviteiten. Inzet politie blijft.
Het Servicepunt in Akkers Centrum verhuist en per 1 mei is het nieuwe
Service en Informatiepunt gevestigd in Wijkcentrum De Akkers. Naast de
naamsverandering wijzigen ook de openingstijden.
Vanaf 1 mei zijn de openingstijden:
maandag t/m vrijdag: 10.00 - 22.00 uur
zaterdag: 10.00 - 13.00 uur.
Het telefoonnummer blijft ongewijzigd: (0181) 645 123.
De opening van het Service en Informatiepunt is een van de maatregelen
om de veiligheid en leefbaarheid in Akkers Centrum te verbeteren. Het
Servicepunt is begin 2006 geopend om het de bewoners in de directe
omgeving gemakkelijk te maken overlast te melden. Tot voor kort werd
het Servicepunt bemand door een particuliere beveiligingsdienst en was
het gehuisvest in de Akkerstede.
Met de verhuizing naar het Wijkcentrum wordt het Service en
Informatiepunt toegankelijker voor bezoekers. Naast een meldpunt voor
alle vormen van overlast, dient het ook als informatievoorziening in
de wijk. Informatie over bijvoorbeeld buurtactiviteiten en
groenonderhoud of informatie van de woningcorporaties.
De politie in het gebied staat direct in contact met de medewerkers
van het Service en Informatiepunt. Ook de stadswachten, de
opbouwwerker en de huismeester van Woonbron zullen vanuit het punt
werken. Daarnaast verhuist het project Buurtbemiddeling naar dezelfde
ruimte in het Wijkcentrum. Buurtbemiddeling houdt hier elke vrijdag
spreekuur van 10.00 uur tot 12.00 uur.
Naast het instellen van een Service en Informatiepunt zijn het
afgelopen jaar heel veel andere maatregelen genomen om van Akkers
Centrum weer een veilige en leefbare wijk te maken. Aanpak
onrechtmatige bewoning, Leren en Werken als oplossing tegen overlast,
extra politie inzet, schoonmaakacties en extra verlichting zijn enkele
voorbeelden hiervan.
Om de bewoners van Akkers Centrum te informeren over de verhuizing van
het Servicepunt en de stand van zaken van de Aanpak in Akkers Centrum
is een nieuwsbrief huis-aan-huis verspreid. Hierin staat veel
informatie over de acties in de wijk.
Bijlagen
Nieuwsbrief Akkers Centrum6
Nieuwsbrief Wijkveiligheid Akkers-Centrum, april 2007 (pdf; 585 kB)