Gemeente Spijkenisse


Aanpak Akkers Centrum: reeks aan maatregelen en enkele veranderingen

27 april 2007

Samen werken aan wijkveiligheid

Servicepunt verhuist naar Wijkcentrum De Akkers en wordt Service en Informatiepunt. Aanpak onrechtmatige bewoning werkt. Leren en werken als oplossing tegen overlast. Burgemeester Salet en wethouder Jan Willem Mijnans houden spreekuur in nieuw Service en Informatiepunt op maandag 7 mei. Buurtbemiddeling verhuist naar Wijkcentrum De Akkers. Opbouwwerker ondersteunt buurtactiviteiten. Inzet politie blijft.

Het Servicepunt in Akkers Centrum verhuist en per 1 mei is het nieuwe Service en Informatiepunt gevestigd in Wijkcentrum De Akkers. Naast de naamsverandering wijzigen ook de openingstijden. Vanaf 1 mei zijn de openingstijden:
maandag t/m vrijdag: 10.00 - 22.00 uur
zaterdag: 10.00 - 13.00 uur.
Het telefoonnummer blijft ongewijzigd: (0181) 645 123.

De opening van het Service en Informatiepunt is een van de maatregelen om de veiligheid en leefbaarheid in Akkers Centrum te verbeteren. Het Servicepunt is begin 2006 geopend om het de bewoners in de directe omgeving gemakkelijk te maken overlast te melden. Tot voor kort werd het Servicepunt bemand door een particuliere beveiligingsdienst en was het gehuisvest in de Akkerstede.

Met de verhuizing naar het Wijkcentrum wordt het Service en Informatiepunt toegankelijker voor bezoekers. Naast een meldpunt voor alle vormen van overlast, dient het ook als informatievoorziening in de wijk. Informatie over bijvoorbeeld buurtactiviteiten en groenonderhoud of informatie van de woningcorporaties.

De politie in het gebied staat direct in contact met de medewerkers van het Service en Informatiepunt. Ook de stadswachten, de opbouwwerker en de huismeester van Woonbron zullen vanuit het punt werken. Daarnaast verhuist het project Buurtbemiddeling naar dezelfde ruimte in het Wijkcentrum. Buurtbemiddeling houdt hier elke vrijdag spreekuur van 10.00 uur tot 12.00 uur.

Naast het instellen van een Service en Informatiepunt zijn het afgelopen jaar heel veel andere maatregelen genomen om van Akkers Centrum weer een veilige en leefbare wijk te maken. Aanpak onrechtmatige bewoning, Leren en Werken als oplossing tegen overlast, extra politie inzet, schoonmaakacties en extra verlichting zijn enkele voorbeelden hiervan.

Om de bewoners van Akkers Centrum te informeren over de verhuizing van het Servicepunt en de stand van zaken van de Aanpak in Akkers Centrum is een nieuwsbrief huis-aan-huis verspreid. Hierin staat veel informatie over de acties in de wijk.
Bijlagen
Nieuwsbrief Akkers Centrum6
Nieuwsbrief Wijkveiligheid Akkers-Centrum, april 2007 (pdf; 585 kB)