Veilig Verkeer Nederland

Persbericht

VVN vraagt minister Eurlings meer te investeringen in verkeerseducatie

Huizen,

Om de strijd aan te binden tegen de almaar stijgende aantallen verkeersdoden onder jongeren wil Veilig Verkeer Nederland dat minister Camiel Eurlings van Verkeer & Waterstaat op korte termijn meer investeert in verkeerseducatie in het voortgezet onderwijs. Veilig Verkeer Nederland pleit voor meer verkeerslessen voor jongeren van 12 tot 16 jaar. De eerste noodzakelijke stap hiertoe is verkeerseducatie expliciet voor te schrijven in de kerndoelen van het voortgezet onderwijs. Inhoud en methodiek dienen te worden getoetst aan de belevingswereld van jongeren. Hier zal Veilig Verkeer Nederland vandaag voor pleiten tijdens het nationale jongeren verkeersdebat in Den Haag.

Meer verkeersdoden onder jongeren
De positie van jongeren en kinderen in het verkeer is zeer zorgelijk. Verkeersongevallen zijn helaas nog steeds doodsoorzaak nummer 1 onder jongeren van 13 tot 15 jaar. In 2006 was weer sprake van een forse stijging onder jongeren in de leeftijd 12-15 jaar van 16 naar 25 doden. Daarnaast was er een stijging onder kinderen jonger dan 12 jaar van 19 naar 21 doden. Erg zorgwekkend zijn de ongevallen waarbij jonge automobilisten tegen een stilstaand object (enkelvoudige ongevallen) zijn gebotst. Dit type ongevallen veroorzaakte 34% van het totale aantal (811) verkeersdoden in 2006. Voor de leeftijdsgroep 18-24 is dit echter bijna 60%.

Verkeerseducatie is voor jongeren vanaf 12 jaar essentieel, omdat op die leeftijd hun verkeersdeelname en -gedrag verandert. Ze gaan meestal in een andere wijk of stad naar een nieuwe school, gaan 's avonds sporten en uit, leggen daardoor meer kilometers af en komen in verkeerssituaties terecht die voor hen nieuw zijn. Ze fietsen veelal in groepsverband. Stoer groepsgedrag en soms ook invloed van alcohol veroorzaken onveilig verkeersgedrag. Maar bovenal zijn kinderen en jongeren in een levensfase waarin ze nog niet in staat zijn de gevaren van het verkeer volledig te onderkennen en altijd de veiligste oplossing te kiezen.

Verkeerseducatie is ondersteunend aan en een voorwaarde voor veilig verkeersgedrag. Voor succesvol verkeerseducatie in het voortgezet onderwijs dienen inhoud en methodiek aan te haken bij het veranderende verkeerspatroon van jongeren en te worden getoetst aan hun belevingswereld. Een enkele les in een geheel schooljaar is onvoldoende. Tot en met 12 jaar krijgen kinderen verkeerseducatie op de basisschool. Vanaf 16 jaar is er sinds 1 januari 2007 voor de bromfietsrijders verkeerseducatie in de vorm van het bromfietsrijbewijs.

Verenigde Naties slaan alarm
Vandaag gaan in de Oude Zaal van de Tweede Kamer circa 40 jongeren (16-24 jaar) in debat met verkeersspecialisten, Tweede Kamerleden en vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties, het OM, bedrijfsleven en provinciale en locale bestuurders over actuele thema's, zoals Verkeerseducatie, Alcohol en Drugs in het verkeer en Snelheid. Een jury bestaande uit de minister van Verkeer & Waterstaat Camiel Eurlings en de directeur van Veilig Verkeer Nederland Joop Goos, beoordeelt wie de beste jonge debater is op het gebied van verkeersveiligheid. Het jongerendebat over verkeersveiligheid wordt door Veilig Verkeer Nederland en Team Alert georganiseerd ter afsluiting van de Verenigde Naties Wereldverkeersveiligheidsweek. Verkeersonveiligheid van jonge verkeersdeelnemers is een urgent wereldwijd maatschappelijk probleem. De Wereld Gezondheids Organisatie heeft om deze reden de week van 23 tot en met 29 april uitgeroepen tot de First United Nations Global Road Safety Week.

Het debat
Datum: vrijdag 27 april 2007, ontvangst pers 14.30 uur / einde debat 17.00 uur
Locatie: De Oude Zaal van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Ingang Binnenhof 2, Den Haag

Veilig Verkeer Nederland is een maatschappelijke organisatie met burgers als natuurlijke achterban. Voor veel mensen is verkeersonveiligheid een dagelijkse zorg. Hun zorg is ook de zorg van Veilig Verkeer Nederland. Veilig Verkeer Nederland doet wat aan die bezorgdheid door vraaggericht en samen met mensen oplossingen te realiseren voor meer veiligheid. Via inhoudelijke sporen wil Veilig Verkeer Nederland haar doelen bereiken: beleidsbeïnvloeding en onderzoek; voorlichting, educatie, communicatie en acties.


---

---
Noot voor de redactie /