De luchtkwaliteit in Den Haag wordt beter, maar deze verbetering gaat
nog niet snel genoeg om in 2010 aan alle landelijke normen te kunnen
voldoen. Dat blijkt uit de jaarrapportage Luchtkwaliteit 2005 die
dinsdag 24 april door het college is vastgesteld.
Het rapport geeft inzicht in de luchtkwaliteit langs in totaal 147 km
drukke en doorgaande Haagse wegen.
De voornaamste lokale bron van luchtverontreiniging in Den Haag is het
verkeer. De gemeente onderneemt hierop al actie, met het schoner maken
van het gemeentelijk wagenpark en het busvervoer in Den Haag en het
onlangs geopende aardgasvulstation in het Forepark.
Later dit jaar brengt de gemeente een nieuw Actieplan Luchtkwaliteit
uit, met daarin aanvullende maatregelen om de luchtkwaliteit te
verbeteren.
Normen
Het ministerie van VROM heeft, op basis van Europese richtlijnen,
landelijke normen vastgelegd voor de luchtkwaliteit. De gemeente is
wettelijk verplicht om jaarlijks een rapportage van de luchtkwaliteit
te maken. Deze geeft aan langs welke wegen de concentraties
stikstofdioxide (NO2), fijn stof en andere vervuilende stoffen in de
lucht de landelijke normen hebben overschreden. Voor die wegen dient
de gemeente maatregelen te treffen. Den Haag heeft voor 147 km drukke
en doorgaande wegen de luchtkwaliteit berekend. Alle wegen die buiten
het onderzoek zijn gelaten voldoen aan de normen.
Resultaten
In 2002 werd in geheel Den Haag de norm voor fijn stof overschreden.
In 2005 was dit nog langs 51 km van de onderzochte 147 km wegen.
Daarbij speelt een rol dat de waarden voor fijn stof sinds 2005 mogen
worden gecorrigeerd voor het van nature in de lucht aanwezige zeezout.
De berekeningen voor het jaar 2010 laten zien dat de hoeveelheid fijn
stof in de lucht verder daalt. Maar deze daling is nog niet genoeg en
ook in dat jaar zal nog niet overal aan de norm worden voldaan.
Voor stikstofdioxide wordt de wettelijke norm pas in 2010 van kracht.
Tot die tijd gelden nog soepelere normen. In 2005 is langs ca 10% van
de berekende wegen in de stad het toegestane jaargemiddelde van
stikstofdioxide overschreden. Ook op alle snelwegen in Den Haag was
deze concentratie te hoog. De berekeningen voor 2010 laten ook hier
een duidelijke verbetering zien. Maar extra maatregelen zullen nodig
zijn om in 2010 aan de strengere wettelijke normen te voldoen.
In het nieuwe Actieplan Luchtkwaliteit, dat later dit jaar wordt
gepresenteerd, staat welke maatregelen de gemeente zelf de komende
jaren gaan nemen.
Gemeente Den Haag